بازدید 7152
۳
در ثلث اول سال ۹۸؛

سرمایه گذاران کدام بازار، بیشترین سود را کردند؟

هر چقدر در چهار ماهه نخست سال گذشته بازار‌های ارز، سکه و طلا روند رو به رشدی را تجربه می‌کردند، اما در مدت مشابه سال جاری خبری از بازدهی مثبت در این بازار‌ها نبود و افرادی که در ابتدای سال جاری اقدام به خرید دلار، سکه و طلا نموده بودند در پایان چهارمین ماه سال ۹۸ با بازدهی منفی رو به رو شدند. بورس، اما برای سرمایه گذاران خود سنگ تمام گذاشت.
کد خبر: ۹۱۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 25 July 2019

در ثلث اول سال ۹۸، سرمایه گذاران کدام بازار بیشترین سود را کردند؟هر چقدر در چهار ماهه نخست سال گذشته بازارهای ارز، سکه و طلا روند رو به رشدی را تجربه می کردند اما در مدت مشابه سال جاری خبری از بازدهی مثبت در این بازارها نبود و افرادی که در ابتدای سال جاری اقدام به خرید دلار، سکه و طلا نموده بودند در پایان چهارمین ماه سال 98 با بازدهی منفی رو به رو شدند. بورس اما برای سرمایه گذاران خود سنگ تمام گذاشت.

به گزارش تابناک اقتصادی، ثلث اول سال 98 با پایان تیرماه به پایان رسید و اقتصاد ایران برخلاف سال گذشته در بازه مذکور شاهد تلاطمات و نوسانات گسترده ای در بازارها نبود. رصد بازارها نشان می داد که یا قیمت در این بازارها به سقف خود رسیده است و دیگر کششی در آن ها برای معاملات وجود ندارد و یا اینکه سیاست های اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی در یک سال گذشته به نتیجه رسیده است. به هر صورت هر آنچه بود دیگر به مانند سال گذشته اقتصاد ایران با هر خبر منفی یا هر تحریمی دست خوش تکان های شدیدی نمی شد.

در این مطلب سعی می شود به این پرسش پاسخ داده شود که در پایان ثلث اول سال 98، سرمایه گذاران کدام بازارها بیشترین سود را کردند؟

بازدهی 41.6 درصدی بازار سهام

بررسی ها نشان می دهد بورس ایران برخلاف سایر بازارها در ثلث اول سال 98 روند خوبی را طی نمود و بازدهی بالایی را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورد. به نظر می رسد که رونق بورس در ماه های اخیر موجب شد تا نقدینگی های سرگردان تا حدودی روانه این بازار شوند. در حالی که شاخص کل بورس در آخرین روز زمستان 97، عدد 178 هزار و 659 واحدی را به ثبت رساند این عدد در پایان اولین ماه فصل تابستان با رشدی 41.6 درصدی به 253 هزار و 57 واحد افزایش یافت. این یعنی اینکه بورس برای سرمایه گذاران خود بازدهی 41.6 درصدی را در ثلث اول سال 98 ثبت کرد. با توجه به اینکه در اولین روز تیرماه شاخص کل بورس 233 هزار و 886 واحد بود می توان گفت که در اولین ماه تابستان نیز بورس رشدی 8.1 درصدی را داشته است.

عقبگرد قیمتی دلار

دلار که در چهار ماهه نخست سال گذشته روزهای پر التهابی را به لحاظ قیمتی تجربه می کرد، می توان گفت در چهار ماهه نخست سال جاری و با فاکتور گرفتن چند روزی که در اردیبهشت ماه قیمت این ارز به صورت افسار گسیخته ای رشد کرد و به کانال 15 هزار تومان هم سری زد، بسیار روزهای آرامی را پشت سر گذاشت. در تیرماه حتی روند قیمتی دلار نزولی بود و به نزدیکی کانال 10 هزار تومان هم رسید. به هر صورت، کسانی که در ابتدای سال جاری هر دلار را به قیمت 12 هزار و 894 تومان خریداری کرده بودند در پایان تیر ماه این قیمت به 11 هزار و 900 تومان رسید. یعنی سرمایه گذاری بر روی دلار در مدت چهار ماهه نخست سال جاری، بازدهی منفی 7.7 درصدی را همراه داشت. در تیرماه نیز قیمت دلار رشد منفی 8.4 درصدی را تجربه نمود و در حالی که قیمت دلار در اولین روز تیرماه 13 هزار تومان بود، این قیمت همان گونه که گفته شد در آخرین روز تیرماه به 11 هزار و 900 تومان کاهش یافت.

طلا هم سرمایه گذاران خود را نقره داغ کرد!

بازار طلا نیز به مانند بازار ارز در ثلث اول سال 98 دارای بازدهی منفی بود. در حالی که در آخرین روز زمستان 97 قیمت هر گرم طلای 18 عیار بر روی تابلوی طلافروشان 429 هزار و 870 تومان به ثبت رسید این رقم در سی و یکمین روز تیر ماه سال جاری 408 هزار و 400 تومان ثبت شد. مقایسه این دو رقم بیانگر آن بود که سرمایه گذاری در بازار طلا در چهار ماهه نخست سال جاری با رشد منفی 5 درصدی رو به رو بوده است. همچنین در تیرماه قیمت هر گرم طلای 18 عیار افتی 5.3 درصدی را تجربه نمود.

بازدهی منفی 5 درصدی سکه بهار آزادی

به دلیل دخالت قیمت دلار در تعیین قیمت سکه، قیمت این فلز گرانبها با کاهش قیمت دلار در چهار ماهه نخست سال جاری با افت 5 درصدی رو به رو شد و در حالی که قیمت هر سکه بهار آزادی در آخرین روز اسفند ماه سال گذشته 4 میلیون و 403 هزار تومان بود این قیمت در آخرین روز تیر ماه سال جاری به 4 میلیون و 180 هزار تومان کاهش یافت. افت قیمت سکه در تیرماه سال جاری، 7.4 درصد بود.

رشد قیمت در بازار مسکن

متاسفانه هنوز آمار قیمت هر مترمربع مسکن برای تیر ماه سال جاری منتشر نشده است ولی می توان ملاک محاسبه را قیمت مسکن در خرداد ماه سال جاری قرار داد، چرا که بعید به نظر می رسد قیمت مسکن رشد آنچنانی را در تیرماه سال جاری در مقایسه با خرداد ماه داشته باشد.

در حالی که در پایان اسفند ماه سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع مسکن 11 میلیون و 93 هزار تومان اعلام شده بود این متوسط قیمت در پایان خرداد ماه سال جاری به 13 میلیون و 300 هزار تومان رسید. مقایسه قیمت ها در بازار مسکن نشان می داد که بازدهی بازار مسکن برای سرمایه گذاران آن در مدت سه ماهه سال جاری 20 درصد بوده است.

در ثلث اول سال ۹۸، سرمایه گذاران کدام بازار بیشترین سود را کردند؟

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
قبل از بازکردن این مقاله حدس میزدم که بورس رابعنوان بهترین بازدهی اعلام کنیدودلاررابدترین !!!! گیریم دراین مقطع تحلیلتان درست باشد چرازمانیکه دلاردرحال بکه تازی بود ننوشتید کدام بازار پرمنفعت تراست ؟!!!...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
سلام دوست عزیز. راستش من قبلا یکی دو مقاله در همین زمینه در تابناک خوندم. فک کنم تابناک بیطرفانه مینویسه تو هر مقطعی آنچه واقعیت داشته باشه رو مینویسه

https://www.tabnak.ir/fa/news/886899/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%DB%8C-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B9%DB%B7-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
بورس در دست دولت است و غیر قابل اطمینان، عددها اعلامی اکثرا مبالغه آمیز است و در یک کلام غیر قابل اطمینان است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار