بازدید 8469
۳

تاثیر عجیب جنگ تجاری بر اقتصاد آمریکا و چین

کد خبر: ۹۱۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳ 16 July 2019
سرعت رشد اقتصاد چین به کمترین میزان خود طی ۲۷ سال اخیر رسیده است که این امر بیش از همه در پی کاهش در صادرات، به دلیل جنگ تجاری پکن و واشنگتن است که پایان فعلا برای آن متصور نیست.

به گزارش «آزادی»، این اطلاعات که روز دوشنبه منتشر شده است احتمالا منجر به تشجیع ترامپ خواهد شد که معتقد است که همتای چینی اش، شی جینپینگ تحت فشار قرار گرفته است تا با دومین اقتصاد جهان، یک معامله تجاری صورت دهد. ادوارد مویا، یک تحلیلگر بازار در بازار ارز Oanda، در یک یادداشت پژوهشی نوشته: "جنگ تجاری تاثیر زیادی بر اقتصاد چین دارد. در حالی که مذاکرات تجاری برای پیشرفتی معنی دار، در تقلا است، اما احتمالا هنوز به پایه‌های اقتصاد چین هم نزدیک نشده ایم. "

ارقام رسمی دفتر آمار ملی - که اقتصاددانان با احتیاط با آن روبرو می‌شوند و آن‌ها را بیش از حد خوشبینانه می‌دانند - نشان داده که نرخ رشد سالانه اقتصاد چین در سه ماه منتهی به ماه ژوئن از ۶.۴ درصد در سه ماه گذشته به ۶/۲ درصد کاهش یافته.

این نرخ همچنان در سطح ۶ تا ۶.۵ درصدی است که دولت چین برای سال جاری تنظیم کرده است و با انتظارات بازار در خصوص کاهش تدریجی نرخ رشد همراه است. با این حال، کمترین نرخ رشد اقتصاد در چین از ماه مارس سال ۱۹۹۲ است. تحلیلگران می‌گویند که روند کاهش سرعت رشد تحقق اهداف دو برابر شدن حجم اقتصاد چین را برای دولت این کشور مشکل‌تر خواهد ساخت.

مائو شنجیونگ، سخنگوی دفتر ملی آمار، اقتصاد چین را در حال عمل "در یک محدوده معقول" توصیف کرده و گفته به "روند" توسعه پایدار، رو به جلو و پیشرفته ادامه میدهد. روز دوشنبه مائو به خبرنگاران گفت: "با این حال، ما همچنین باید هشیار باشیم که وضعیت اقتصادی داخلی و بین المللی هنوز هم پیچیده و شدید است، رشد اقتصادی جهانی کاهش یافته، بی ثباتی خارجی و عدم اطمینان افزایش یافته است. اقتصاد چین با فشار‌های جدید رو به رو است. "

صادرات چینی به خصوص وضعیت بدی دارد و در سه ماهه منتهی به ماه ژوئن در مقایسه با سال قبل ۱.۳ درصد کاهش یافته است. اقتصاددانان موسسه UBS در یک یادداشت تحلیلی نوشته اند: صادرات چمدان ها، پلاستیک، مبلمان، کفش و منسوجات بدترین آسیب را دیده است.

اما صادرات به ایالات متحده در سه ماه اخیر ۸.۲ درصد کاهش پیدا کرده است، به خصوص پس از آنکه تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات چین به ایالات متحده از ماه اوت از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافت. اقتصاددانان UBS بیان کرده اند که پیش از این داده‌های آمریکانشان داده که میزان محصولات چینی در تمام لیست‌های تعرفه‌ای که به ایالات متحده حمل می‌شود در ماه مه ۳۳ درصد کاهش یافته است.

اما جنگ تجاری بر ایالات متحده نیز تاثیر گذاشته است. داده‌های گمرکی که روز جمعه در پکن منتشر شده نشان میدهد که واردات کالا‌های آمریکایی به چین در ماه مه در مقایسه با سال قبل با کاهش ۳۱.۴ درصدی مواجه بوده است و مازاد تراز تجاری چین با ایالات متحده افزایش یافته.

ترامپ و شی در نشستی در ژاپن در ماه ژوئن توافق کردند تا مجددا مذاکرات مربوط به توافقات تجاری را آغاز کنند، و رئیس جمهور آمریکا موافقت خود را مبنی بر تعلیق اجرای تعرفه‌های اضافی در مورد کالا‌های چینی اعلام کرد.

اما تحلیلگران می‌گویند نشانه‌ای از پیشرفت در مسائل کلیدی وجود ندارد، از جمله در خصوص حمایت چین از شرکت‌های دولتی و مجبور کردن سرمایه گذاران خارجی به انتقال تکنولوژی به عنوان بهای ورود به بازار بزرگ چین.

تام رفرتی، متخصص چین در بخش اطلاعات اقتصادی، گفته: "عدم اطمینان ناشی از جنگ تجاری ایالات متحده-چین عامل مهمی است و ما فکر می‌کنیم که این امر ادامه، علی رغم آتش بس اخیر در تعرفه‌ها ادامه دار است. کسب و کار‌ها همچنان شک دارند که دو کشور به توافق تجاری گسترده‌ای برسند و می‌دانند که تنش‌های تجاری ممکن است دوباره افزایش یابد".
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
بازار چین رو بیخیال ، بازار بورس ایران رو بچسب که همه سهم ها شده صف فروش

چه خبره اقا جنگه واقعا؟؟؟؟
قابل عبرت وتوجه خالی بندان داخلی
امریکا به بازار ارزان چین بیشتر احتیاج داره تا چین به بازار امریکا. مجبورن که با هم کنار بیان.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار