بازدید 13873
۶
تصدی‌گری با شائبه سیاست‌های درهای گردان؟

قوانینی که فقط برای یک آی پی تی وی اجرا نمی‌شود!

فعالیت‌های مجموعه‌های آی پی تی وی تا حدی پیچیده شده و بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور، تنها یک وب سایت جدی در این عرصه بماند؛ وب‌سایتی که از برخی مقررات در نظر گرفته شده برای دیگر وب‌سایت‌ها معاف شده یا می‌تواند این مقررات را رعایت نکند و از قضا مؤسسِ آن، معاون کنونی فضای مجازی سازمان صداوسیماست که متولی‌گری آی پی تی وی را در رسانه ملی در کنترل دارد.
کد خبر: ۹۱۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ 11 July 2019

قوانینی که فقط برای یک آی پی تی وی اجرا نمی‌شود!فعالیت‌های مجموعه‌های آی پی تی وی تا حدی پیچیده شده و بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور، تنها یک وب سایت جدی در این عرصه بماند؛ وب‌سایتی که از برخی مقررات در نظر گرفته شده برای دیگر وب‌سایت‌ها معاف شده یا می‌تواند این مقررات را رعایت نکند و از قضا مؤسسِ آن، معاون کنونی فضای مجازی سازمان صداوسیماست که متولی‌گری آی پی تی وی را در رسانه ملی در کنترل دارد.

به گزارش «تابناک»؛ «او تی تی / OTT»‌ها نظیر «آی پی تی وی / IPTV» و «وی او دی / VOD» جزو بسترهای تازه مورد توجه در فضای بین‌المللی است. دست‌کم در ایران، ظاهراً آنچه «آی پی تی وی / IPTV» را از «وی او دی / VOD» تفکیک می‌نماید، برخورداری از امکان «پخش زنده / broadcasting» یا «بازپخش زنده / re-broadcasting» است. در همین راستا «وی او دی / VOD» در یک وضعیت بلاتکلیف در سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعمال حاکمیت می‌شود و «آی پی تی وی / IPTV» با توجه به انحصار پخش زنده در حدود اختیارات صداوسیما، از طریق معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما اعمال حاکمیت می‌شود.

با توجه به چالش‌ها و همچنین اختلافاتی که میان نهادهای اعمال کننده حاکمیت و بخش خصوصی با این نهادها وجود داشته، اکنون نه در حوزه «وی او دی / VOD» و نه در حوزه «آی پی تی وی / IPTV» دورنمای آنچنان امنی برای سرمایه‌گذاری برخی ناظران بخش خصوصی تصور نمی‌شود و به همین دلیل، رشد این بسترها که به عنوان آینده محتوای مورد توجه در بستر اینترنت مورد توجه است، بسیار کند پیش می‌رود. البته برخی وی‌او دی‌ها و برخی آی‌پی‌تی‌وی ها اقداماتی داشته‌اند اما به ویژه در حوزه آی پی تی وی با چالش‌های جدی و موانع عجیبی مواجه هستند.

قوانینی که فقط برای یک آی پی تی وی اجرا نمی‌شود!
محمد شریف‌خانی بنیانگذار آی پی تی وی تلویبیون و معاون فضای مجازی صداوسیما و متولی آی پی تی‌وها

بر اساس قراردادی که توسط معاونت فضای مجازی صداوسیما با مالکین آی پی تی وی‌ها منعقد می‌شود، هیچ کاربری نباید در هیچ وب سایتی بدون «وارد شدن / Login» محتوایی را تماشا کند و تمامی آی پی تی‌وها مکلف به رعایت این قانون شده‌اند. این درخواست، تاثیرش بر جایگاه آی پی تی وی‌ها محسوس است و به شدت به ضرر آنها تمام می‌شود؛ چرا که موتورهای چستجو از جمله گوگل، محتوای آی‌پی‌تی‌وی را پرایوت در نظر می‌گیرند و چون نمی‌توانند این محتوا را بخوانند، صفحات حاوی محتوای آی‌پی‌تی‌وی‌ها جزو یافته‌های صفحات موتورهای سرچ نیست.

همچنین هیچ یک از آی پی تی‌وی ‌ها امکان بیش از دو هفته نگهداری آرشیو تلویزیون را ندارند و عملاً کارکرد آرشیوی که یکی از مهم‌ترین ارزش‌های افزوده یک آی پی تی وی محسوب می‌شود، از آنها سلب شده است. از سوی دیگر هیچ یک از مجموعه‌های آی‌پی‌تی‌وی، حق قرار دادن امکان دانلود محتوای تلویزیون را ندارد و کاربران‌شان که با لاگین وارد شده‌اند تنها می‌توانند حداکثر تا دو هفته پس از پخش محتوا، آن را مجدداً در آی پی تی وی تماشا کنند!

این مقررات در حالی برای آی پی تی وی‌ها فعال است که یکی از این آی پی تی وی‌ها دقیقاً تمامی این مقررات را رعایت نمی‌کند! تلویبیون متعلق به شرکت سیمارایان شریف نه تنها آرشیو سال‌های اخیر تلویزیون را ذخیره دارد، بلکه بدون نیاز به لاگین می‌توان محتوایش را تماشا کرد و با لاگین می‌توان اقدام به دانلود رایگان هر میزان از محتوا نمود. نکته قابل تأمل اینکه تلویبیون توسط محمد شریف‌خانی معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما در قالب شرکت سیمارایان شریف، راه‌اندازی شده است؛ یعنی معاونتی که مسئول صدور مجوز و قانون‌گذاری بر آی پی تی وی‌ها از جمله تلویبیون است!

البته شریف‌خانی چندین سال پیش از مدیرعامل این شرکت مالک تلویبیون کنار رفت و مطابق با آگهی روزنامه رسمی، در سال 1394 با دریافت سهم الشرکه ظاهراً از میان شرکای این شرکت خارج شده است؛ اما قوانین نابرابری که در قبال تلویبیون و دیگر آی پی تی وی‌ها در نظر گرفته و یا دست‌کم به صورت متفاوت اعمال می‌شود، ممکن است برای برخی چنین متبادر شود که سیاست «درب گردان» در این زمینه در جریان است.

البته با توجه به آنکه وضعیت سهم سازمان صداوسیما در این آی پی تی وی شفاف نیست، انتظار می‌رود شفافیت به این بخش‌ها نیز تسری یابد تا بتوان بر اساس این شفافیت داوری منصفانه‌ای درباره رایت درخواستی از برخی آی پی تی‌وها و همچنین تسهیلات مرتبط با این آی پی تی وی نیز سخن گفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۶
بلی، انحصار همیشه همراه با رانت بوده. مشابه چنین رفتاری را می توان در سازمان نظام پزشکی ایران مشاهده کرد. در حالیکه شماره موبایل ما پزشکان بصورت محرمانه و جزء حریم خصوصی اعلام شده اما سازمان اقدام به صدور لیست شماره هر پزشک بهمراه مقطع و رشته تحصیلی و ... برای برخی شرکتهای خاص نموده است. از چندی پیش نیز در طرحی بنام ساماندهی نرم افزارهای حوزه سلامت قصد محدود کردن تولید کنندگان نرم افزارهای حوزه سلامت را دارند. جالب اینکه در تمامی این سالها کمترین خدمات در حوزه آی تی به پزشکان ارائه شده است. گویا الگوی انحصار گرایی خودرو سازان به بقیه نهادها و ارگان ها نیز سرایت کرده است.
مقاله جالبی بود . نکته هم بسیار ظریف بود . البته این اولین و اخرین باری نیست که این اتفاق می افته نمونه بارز این ماجرا پیام رسان سروش که عده ای مجبور به عضو شدن در ان هستن .
نکته اونجایی دردناک میشه که صدا و سیما بدون رقیب میشه. در صورتی که همیشه برای رقابتی شدن فرصت هست و رقابتی شدن هست که همه چیز رو ارتقاء میده. اگه قانون بذاره شبکه خصوصی بیاد ، یا قانون بذاره شبکه خصوصی که هست مثل شبکه انتن بهش ایراد الکی نگیره که چرا برای فوتبال مردان مجری بانو اوردی در حالی که در بخش خبری ورزشی خودشون صدای خانم روی فوتبال ها قرار میدن . اینجوری هم سازنده برنامه دلزده میشه هم کسی مایل به سرمایه گذاری نمیشه. بخش خصوصی فعال بشه میدونین چقدر نیرو جوان و نوجوان کوچک و بزرگ سر کار میرن و چه تعداد مشتاق به این رشته ها فعال میشن. به خدا قسم که هالیوود و بالیوود از هیچ شروع کرد و به اینجا رسید و ما هم جوانان مستعد و خلاق و باهوش کم نداریم از فیلم ساز و بازیگر و مستند ساز و مسابقه ساز و کارگردان و ....
رانت که شاخ و دم نداره برادر عزیز.
در حال حاضر با توجه به شرایطی که تلوبیون دارد، سازمان صداوسیما، خود را مالک بلامنازع این iptv میداند و در حال حاضر سرمایه گزاران این iptv از سهام آن ناامید شده اند. پس اصلا دور از ذهن نیست که برخورد سازمان صداوسیما با این iptv متفاوت باشد.
رانت شاخ و دم نداره
تلوبیون پولیه کسی نگاهش نمی کنه حیف ترافیک
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر