بازدید 14701
واشنگتن پست؛

توان اروپا برای برقراری موزانه بین ایران و آمریکا تا کجاست؟

اروپا نمی‌خواهد بیش از حد ایالات متحده را با خود دشمن کند، چون برای امنیت در برابر روسیه و تهدیدات دیگر به واشنگتن وابسته است؛ اما انگلیس، فرانسه و آلمان چندین ماه تلاش کرده اند تا یک ابزار مبادله‌ای پیچیده برای تضمین برخی معاملات تجاری با ایران را به اجرا درآورند. با این حال، آن‌ها تاکنون هیچ معامله ای انجام نداده اند که باعث سرخوردگی ایران شود.
کد خبر: ۹۱۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 09 July 2019

برای بیش از یک سال، اروپایی ها اقدام به برقراری موازنه بین واشنگتن و تهران کرده اند، زیرا در تلاش برای حفظ توافق هسته ای ایران، آن هم تحت فشار از هر دو طرف و ضمن جلوگیری از خشم و اضطراب آنها بوده اند. اما چند روز آینده می تواند تعیین کننده باشد زیرا اروپا به شدت سعی می کند توافقنامه را در حالی که ایران در حال عبور از آن است، سرپا نگاه دارد.

پس از آنکه ایران روز دوشنبه اعلام کرد که از حد مجاز تعیین شده در توافق سال 2015 برای غنی سازی اورانیوم عبور کرده است (دومین نقض توافق در یک هفته) دیپلمات های اروپایی، یک هفته دیگر را به منظور تشویق تهران به بازگشت به انطباق با توافق اختصاص دادند. امانوئل مكرون، رئيس جمهور فرانسه، كه روز شنبه بيش از يك ساعت تلفنی با حسن روحاني، رئيس جمهور ايران گفت‌وگو کرد، مشاور ارشد ديپلماتيك خود را به تهران فرستاده تا روز سه شنبه مذاكرات را ادامه دهد.

توان اروپا برای برقراری موزانه بین ایران و آمریکا تا کجاست؟

تلاش های شدید اروپا به زودی می تواند به پایان برسد؛ فرانسه، انگلیس و آلمان، سطوح بالاتر غنی سازی اورانیوم را خط قرمز می دانند که به جز شروع روند تحریم ها و پایان دادن به این توافق، گزینه های اندکی برای آنها باقی میگذارد. دیپلمات ها میگویند که اخراج بازرسان بین المللی یا نصب سانتریفیوژهای بیشتری نیز تحریم ها را فعال خواهد کرد.

همچنین اروپایی ها که از سوی رئیس جمهور ترامپ سالها در مورد هزینه های نظامی اندکشان شماتت شده اند، نگران هستند که ایالات متحده شرکت های چندملیتی ایشان را دچار تزلزل کرده یا برای ادامه فعالیت تجاری با ایران، از آنها تلافی جویی کند.

اما اروپایی ها همچنان به خاطرخروج یکجانبه از توافق هسته ای در سال گذشته از دولت ترامپ خشمگین هستند. آنها برای وارد شدن به دور تحریم های جدید اشتیاق کمی دارند؛ هر چند علاقه کمتری هم به دیدن یک ایران هسته ای دارند.

سخنگوی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت: ما از ایران خواسته ایم تا از اقدامات بیشتری که منجر به تضعیف توافق هسته ای شود خودداری کند و اکنون به شدت از ایران می خواهیم همه فعالیت هایی را که با تعهدات این کشور مطابقت ندارد، متوقف و معکوس کند.

الی گرانمایه، متخصص گسترش تسلیحات هسته ای ایران در شورای روابط خارجی اروپا، که یک اتاق فکر مستقر در لندن است، می گوید: اروپایی ها سعی می کنند پیش از اینکه سناریوی یک برجام فروپاشیده و یک حمله احتمالی نظامی آمریکا یا اسرائیل به ایران قریب الوقوع شود، نرم ترین فرود ممکن را داشته باشند.

گرانمایه معتقد است: اقدامات ایران تا کنون بسیار مدیریت شده و حساب شده بوده. در طیف قدم هایی که ایران می توانست بردارد، هنوز در انتهای پایین نرم قرار دارند. او گفته: کشیدن ماشه به یکباره اقدامی عملگرایانه از سوی اروپاییان نخواهد بود و این دقیقا همان چیزی است که ایالات متحده از متحدان اروپایی خود درخواست کرده است.

ماه گذشته برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، گفت: اگر در ایران کسب و کاری داشته باشید، هرگز نمی دانید آیا تجارت را تسهیل می کنید یا تروریسم را. شما نمی توانید هم با ایالات متحده و هم با ایران تجارت کنید و همه به دلایل مختلف ایالات متحده را بر ایران ترجیح داده اند.

معاون رئیس جمهور آمریکا پنس، روز دوشنبه بر تعهد ایالات متحده به تحریم ایران را مجددا تأکید و تأیید کرد که دولت ترامپ هرگز اجازه نمی دهد ایران سلاح هسته ای به دست آورد.

هیچ رهبر اروپایی به اندازه ماکرون برای ثبات وضعیت ایران انرژی صرف نکرده است؛ کسی که در بهار 2018 برای ماندن آمریکا در برجام با ترامپ لابی کرد (به شکلی ناموفق) و در این آخر هفته، در حالی که تهران آخرین اقدام هسته ای خود را برنامه ریزی کرد، به عنوان مذاکره کننده ارشد اروپایی، وارد عمل شد!

کاخ الیزه در بیانیه خود گفته است، ماکرون در گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه با روحانی، تلاش کرد تا رئیس جمهور ایران را متقاعد کند که او همراه با متحدان اروپایی، همچنان به این توافق متعهد هستند.

در کوتاه مدت، دیپلماسی تفاوت کمی ایجاد کرده است. ایران گفته که در حال حاضر غنی سازی اورانیوم با خلوص 4.5 درصدی را از سر گرفته و به مراتب پایین تر از 90 درصد مورد نیاز برای سلاح هسته ای و یا 20 درصدی که برخی ناظران از آن هراس دارند؛ اما به اندازه کافی بالاتر از حد معادل 3.67 درصد برای نشان دادن نارضایتی خود.

اروپا نمی خواهد بیش از حد ایالات متحده را با خود دشمن کند چرا که برای امنیت در برابر روسیه و تهدیدات دیگر به واشنگتن وابسته است. اما انگلیس، فرانسه و آلمان چندین ماه تلاش کرده اند تا یک ابزار مبادله ای پیچیده برای تضمین برخی معاملات تجاری با ایران را به اجرا درآورند.

با این حال، آنها تا به حال هیچ معامله ای انجام نداده اند که باعث سرخوردگی ایران شود. حالا اقدامات ایران باعث شده است که اجرایی کردن این ابزار ـ که به نام Instex شناخته می شود ـ به لحاظ سیاسی سخت تر شود، زیرا اروپا نمی خواهد بخاطر رفتار بد، کسی را تشویق کند.

در عین حال، رهبران اروپایی برای ورود به مقررات حل اختلاف در معاهده هسته ای ـ که در نهایت منجر به اجرای تحریم ها می شود ـ عجله ای ندارند. آنها می گویند، این واقعیت که ایران بیش از یک سال پس از خروج ایالات متحده از این توافقنامه همچنان به آن متعهد بوده، نشانه ای از این است که هنوز هم ممکن است راهی برای نجات توافق باشد.

اما این امر در صورتی که ایران اقدام به نقض جدی معاهده کند، تغییر خواهد کرد. اروپایی ها می گویند، در این صورت، به غیر از اعمال مجدد تحریم ها و همنوایی ناخواسته با آمریکا، گزینه های اندکی در اختیار دارند. اگر اروپایی ها رسما ایران را به نقض تعهدات متهم کنند، برای اعمال تحریم های قابل توجه، یک ماه فرصت مذاکره دارند.

دومینیو مویسی، که به کمپین ماکرون در زمینه سیاست خارجی مشاوره می دهد و در حال حاضر یک عضو ارشد مؤسسه Montaigne مستقر در پاریس است، می گوید: حقیقت این است که ما امیدواریم با ماندن در موقعیت میانه، بتوانیم ایران را متقاعد کنیم، در اوضاع کنونی تا جایی که می شود عاقلانه رفتار کنند. اکنون ایرانی ها جهت دیگر را در پیش گرفته و به لطف سیاست های دونالد ترامپ اکنون عناصر رادیکال در ایران تقویت شده اند. به هر حال خطر جنگ در حال افزایش است و توانایی ما برای جلوگیری از آن در حال کمرنگ شدن.

وی گفت: هیچ جایگزین روشن دیگری هم وجود ندارد. این خط کار نمی کند؛ اما آیا خط دیگری وجود دارد؟!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴۲
دقیقا بگویید چه تحریم دیگری مانده که اروپا می خواهد اعمال کند !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
دقیقا برو تراز تجاری و میزان واردات کالامون رو از اروپا ببین ! همینم صفر میشه وبرمیگردیم عصر حجر !ا
فک کردی محصولات تکنولوژیک و صنعتی قابل تحریم نیست ؟
ناشناس
| Turkey |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
یک سوال ،چین و روسیه که از اروپا و آمریکا تبعیت نمیکنند دقیقا چه رفتار مناسبی در رابطه و چارچوب برجام انجام داده اند ؟
مگر غیر از اینست که چین دیگر نفت ما را نمیخرد و یا نمیتواند بخرد ؟
همچنین روسیه که مدام با تبانی با سعودیها سعی میکند خلاء نفتی ایران را پر کنند !!!
اگر این موارد درست باشد چرا ما فقط با اروپا و آمریکا درگیر هستیم.؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
تحریمهای زیادی مانده
فقط یک‌چیز اشکار است !
که این ملت هیچوقت نباید به اینده بهتری در سایه رفع تحریمها فکر کنند!
تیتر غلط املایی دارد:موازنه
شروع تحریم اروپا و یا سازمان ملل
خخخه
عمو جان ایران از مرحله اصلی تحریم ها که امریکا بوده گذر کرده و این ها هم همراهی کردن وگرنه شرکتهای اروپایی خارج نمی شدن
چه ژست سیاسی هم می گیرند به خود
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
امریکا تحریهای زیاد دیگری میتواند اعمال کند
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ
بَلِ اللّهُ مَوْلاَكُمْ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ
۱۴۹ و ۱۵۰ سوره آل عمران
ایران نباید انتظار خاصی از اروپا داشته باشد. اروپا متحد آمریکاست و دست همشان به خون ملت های مسلمان آغشته هست. آمریکا بصورت مستقیم برجام را نقض و اروپا بصورت ریاکارانه ابراز تاسف میکند. آنچه که از نارضایتی های اروپا ذکر شده دروغی بیش نیست. ای کاش در این سالها که برنامه هسته متوقف شده بود، زیرساخت هایی به دور از چشم آژانس برای یک چنین روزی فراهم میشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
چه تفسیری از آیه نمودی!!!
م ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
اون تفسیر نبود. معنی آیه و تفسیرش با یه سرچ ساده قابل دسترسی است.
اروپا نقش پلیس خوب را فعلا برای ما بازی می کند. و نقش کشورهای دولت ها و ملت های مسلمان و غیر مسلمان غیر از غرب ....
اروپایی ها عین روباه هستن. بنابراین به راحتی کسی حریفشون نمیشه
کدوم توازن
این همون پلیس بد ..پلیس خوبه
هیچ تلاشی نکردن هیچ
تلاشهای شدید...!!
با تحریم آمریکا اکثر شرکتهای اروپایی مانند پژو از ایران رفته اند و عملا کاری برای ایران انجام نمیدهند ظاهرا از دولت آمریکا بیشتر از دولت خودشان تبعیت میکنند یا دولت خودشان هم برای تبعیت از دولت آمریکا به آنها چراغ سبز نشان داده اروپا نفت هم از ایران نمی خرد پس تحریم جدید آنها چی میتونه باشه بیشتر از این نمیتونه باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
توی غرب بازار آزاد هست واز کسی تبعیت نمیکنه و فقط سود خودش رو میسنجه !
هیچ شرکتی هم توی غرب به خاط کار باایران حاضر نیست تحریم بشه
توان اروپا در حد اجازه گرفتن از آمریکا برای خوردن آب و غذاست

اروپا کیلو چنده
اروپایی ها با تمام قوا می خواستند و از همان اول ایران را در آب نمک نگاه دارند تا آمریکا با شلاق ایران را رام کند. آمریکا هر کاری بخواهد علیه ایران می کنند ولی تا ایران سخن از یک عکس العمل می کند بلافاصله اروپایی ها یکی پس از دیگری ایران را محکوم می کنند و حالا هم هیئت های اروپایی برای تهدید های جدید به ایران می آیند. انگلیس نفتکش ایران را مصادره می کند، آمریکا هواپیمای جاسوسی و هم‌پیمانان آمریکا مثل اروپا، اسرائیل و عربستان سعودی و یا امارات ایران را تهدید می کنند.
ایران باید همچنان قاطعانه در برابر آمریکا و هم پیمانان آمریکا بایستد و عکس العمل نشان دهد. زیرا سناریوی آنها موبیلیزه کردن اثر کشورهای جهان علیه ایران است تا خرج جنگ و کشته های آمریک کمتر شود. تا زمانی که گاوهای شیرده در کنار آمریکا است هرگز آمریکا و اسرائیل از تهدید و فشار علیه ایران دست بر نخواهند داشت.
اروپا عملا" نمی تونه کاری بکنه. این است واقعیت
مسولین تا انتها پیش میرود در غیر اینصورت همه گناهان ناشی از فقر بعهده انان بوده و هست.
حداکثر توان اروپا راه اندازی نمادین اینستکس است‌
سقف اینستکس روزی ۳ میلیون دلار تراکنش تعیین شده درسته ؟؟؟
دوباره جوگیری شروع شد...
اروپا افتضاح شده نقشش .
موگرینی که عوض شده
ترزا می در استانه رفتن.
مرکل دیگر نامزد انتخابات المان نمیشود و مانده مکرون که او هم خیلی رند و زرنگ تشریف دارد و ادعاهای خاص علیه برنامه های نظامی ایران دارد.
اروپا به همین دلایل بالا توان ایستادن جلوی امریکا را فعلا ندارد چون در خودش مشکلات زیادی هست
واشینگتن پست: «... همه به دلایل مختلف ایالات متحده را بر ایران ترجیح داده اند.»
آری برای سرمایداران بزرگ اروپایی که زیر یوغ بروات، سفته ها و اعتبارهای دویچه بانک آلمان در فرانکفورت که متعلق به آمریکا میباشد، زیر سایه ام.آمریکا حرکت کردن مطمئن تر از تجارت با سود «نجومی» از نظر میان کشوری و نه هرسرمایداری بتنهایی با ایران است.
منتها در خط آخر سیاستِ هرکشوری را برایند کلیه نیروهای واقعا موجود در اقتصاد در مقطع زمانی کنونی تعیین نمیکند بلکه تبادل ارزش اضافه های باقی مانده در بودجه دولتی هر کشوری به تنهایی است که کشورها را به بازدیدی تعیین کننده در روابط خود با دیگر کشورهای شریک خود می نماید.
این عملکردها در دوره های تعویض قدرت سرکرده و «تجدید تقسیم بازارهای فروش جهان» برای متخصصین اقتصادی نظامی سیاسی میتواند هفته ای و حتی روزانه تغییر پذیرد. زیرا متخصصین ثابت در دولت (غیر حزبی یعنی متخصصینی که دایمی هستند) حرف آخر را میزنند که اکنون در انگلستان نامه به سفارت انگلیس رو میشود و نشان از جریانات سیاسی عمیقا مختلفی تا سیاست رسمی انگلستان دارد.
همچنین میتوان آنرا در سیاستی در خدمت اقتصاد درازمدت و آینده ساز کشورهای اروپایی دریافت. فشار تک کنسرن ها و تک قطبی های کشوری به سیاسیون دولتی بجایی میرسدکه نتیجه نهایی این فشار برای دست اندرکاران اقتصادی این کنسرن ها روشن میگردد و خواستار ضرری فوری ولی کوتاه مدت و سودبری وغارت طولانی تر خود بوده و حاضر به پذیرش ریسک همکاری با چین روسیه وایران میگردند.
اگر ایران بتواند به سیاست تکیه به نیروی خودی، و قلع و قمع دلالان، محتکران و بانکهای خصوصی و وفاداری به خواستهای ضد استعماری کشورهای خارجی خلقهای مبارز عرب، میتواند نه تنها دست آمریکا را از خاورمیانه کوتاه کند که کرده است ولی دست اسراییل را هم از بن قطع نموده و با اروپا زندگی مسالمت آمیز با مشتی گره کرده و آماده برای کوبیدن بر پوزه اش اگر تلاش کند جای آمریکا را بگیرد وی را مجبور به زندگی مسالمت آمیز نماید!
ایران این قدرت پتنسیال(بعربی بالقوه) را اکنون بواسطه داشتن محبت و خواست مردم مبارز کلیه کشورهای عربی داراست و اگر بتواند برداشت درستی در مبارزه برضد امپریالیسم از آنها نماید میتواند زندگی نوین و شرافتمندانه و راحتی را برای همه مردم منطقه فراهم آورد و دیگر آگهی های خجالتی روزنامه هایی چون... «خرید ارزان و زندگی لوکس و مطمئن برای «ازمابهتران» ایرانی در ترکیه نباشد. بلکه هرکس در خانه و کشور خود زندگی بهتر از هر نقطه دیگری را احساس نماید.
در ضمن در اینجا و آنجا خوانده میشود که آمریکا خواهان فروش نفت خود است و تمام این بدبختی ها که برای خود و خطرهای بیشمار را در جهان بخاطر فروش نفت خود است که از بن و پایه خطا میباشد.
زیرا متخصصین آمریکایی بخوبی میدانند که نفت محدود است و استفاده سوختی آن یک چند ده هزارم استفاده های دیگر از آن(پتروشیمی در سالهای آینده) است. این است که سعی مینماید ابتدا با نفت دیگران کشورهای دیگر را چپاول کرده و سرکردگی خود را در بازار نفت و در نتیجه تسلط بر کلیه بازارهای فروش هرنوعی از کالا حفظ نماید.
ام.آمریکا نه تنها طبق نامه لورفته سفارت انگلیس اعمال احمقانه ای انجام میدهد، بلکه واقعا مانند غریقی در دریا بهر خس و خاشاکی دست یازیده تا فرو نرود حتی اگر پوزه کوسه نهنگ باشد!
توان اروپا برای برقراری موزانه بین ایران و آمریکا تا کجاست؟ ........ خوب معلومه تا هیچ کجا
سیاست اروپا عدم تقابل با آمریکا و به نوعی نرمش است
توان اروپا تا دست انداختن وسره کارگذاشتن بیشترنیست
سلام، اصلا اروپا تمایلی به ایجاد توازن ایران وامریکا ندارد، یکی از اهداف اروپا شرکت در رابطه تجاری با ایران ،بدون امریکاست، شرایط خروج امریکا از برجام را در اصل اروپا به لحاظ کسب منافع بیشتر رقم زد، قرار داد شرکت توتال وشرکت رنو تایید این ادعاست، چرا وزیر نفت وصمت وکشاورزی هنوز مهر برجام خشک نشده با عجله تمام وارد تنظیم قراردادهای سنگین با فرانسه والمان وانگلیس شدند، از طرفی اروپا از همان ابتدا شروع به پاشیدن بذر اختلاف ایران با امریکا گردید، وقتی امریکا دید کلاه سر مبارکش رفته ،واز نظر سیاسی نیز جایگاهی به جهت مانور ندارد،لذا از برجام خارج شد، واز جهت اینکه جلوی منافع اروپا را بگیرد موضوع تحریم مبادلات تجاری باایران را دنبال نمود
پاسخ ها
جوهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
این درسته
آمریکا تا به حال از کسی یک توپوزی محکم نخورده است زیرا بسیار خود را قوی جلوه داده است. زمان آن رسیده است که یک توپوزی محکم انشالله از ایران بخورد.
با جدا شدن انگلیس در اکتبر امسال اتحادیه اروپا قطعا شخصیت مستقل تری را خواهد یافت. انگلیس روباه پیر و همدست آمریکاست. ما در حال حاضر از خروج از برجام نفعی نمی بریم، اگرچه برجام قرارداد مزخرفی است. ولی طرف ما در برجام هنوز اتحادیه اروپا و روسیه و چین هستند و با همین قدمهای گام به گام باید جلو برویم و اروپا را هم تشویق به استقلال بیشتر از آمریکا کنیم.
همه دنیا فقط دنبال پول هستند و چیزی بنام انسانیت و راستی و وفای بعهد وجود ندارد
قانون جنگل کاملا حکم فرماست پس تنها راه ما قوی شدن بهر نحوی است نظامی و اقتصادی
اروپا راداریم پشت سر آمریکاه قرارمی دهیم همان چیزی که ترامپ می خواهد ،تحریمهای اروپا بر می گردد وپرونده ایران به شورای امنیت می رود ووووووو...زمینه برای یک حمله گسترده برعلیه ایران آغاز میشود مطعن نباشید ازروسیه و چین که پشت ایران در بیایند.ونگویید که ما درآن زمان مقاوت می کنیم....
ایران باید مستقیم با آمریکا مذاکره کند بدون هیچ کشور اروپایی دیگر
ای کاش میشد یکبار کشورها با هم صادقانه صحبت میکردند. چرا اونها با ما بدند و ما چرا با اونها بدیم. بیایید مشکلات را با هم حل کنیم. صادقانه.
ولی حیف که این دنیا ، دنیای مرزبندیه و سیاست یعنی دروغ! ای کاش همه کودک بودند و در همان سن کودکی میماندند
إيران بايد بر تكيه بر خودى بايد قوى شود
دست چپاولگران را كوتاه كنيد
و اعتماد مردم را جلب كنيد
شايسته سالارى بايد اصل باشد
دیوانگی محض است اگر بر روی حمایت اروپایی ها و اینتکس حساب باز کنید. ایران بایست بر توقف تحریم های بانکی و نفتی به منظور هموار شدن مسیر مذاکرات جامع دو کشور تاکید داشته باشد. اگر هدف مکرون از میانجی گیری وساطت اینست که ایران و آمریکا در ۵+۱ با هم در چارچوب خواسته های آمریکا مذاکره کنند بدون اینکه تحریم های نفتی و بانکی متوقف شود این یعنی اینکه ایران هم امتیازات برجام را داده و هزینه های آنرا متحمل شده است و هم بایست امتیازات بیشتری باز بدهد که معلوم نیست حد نهایی توقعات اروپا و آمریکا از ایران کجا خواهد بود و سود و منافع اش برای ایران جز ضرر و خسارت چه می باشد.
نظر ژنرالهای 4 ستاره ی آمریکایی این است که :

ارتش آمریکا ظرف 4 هفته یا 5 هفته کار ایران را تمام میکنند ......

این را آنها در رادیو و تلویزیون میگویند .........ولیکن آیا واقعا" جنگ اتفاق خواهد افتاد ؟


آیا ایران تحمیل جنگی دیگررا دارد ؟

آیا دردنیا 4 نفر نیست که جلوی این فاجعه عظیم رابگیرند ؟ و با هم گفتگو کنند........
امریکا دوبار در جنگهای اول و دوم جهانی اروپا را نجات داد در حال حاضر هم از لحاظ دفاعی اروپا به امریکا وابسته است حالا چه انتظاری از اروپا دارید
اروپا نشان داد که یک شیر بی یال و اشکم و دم است. هیبت قلابی آن فقط برای کشورهای امثال ما کار ساز است. ولی در عمل هیچ. ملتی مفت خور و تن پرور که یک روز به روسیه میگویند حق با شماست و روز دیگر به آمریکا. دوگانه زیست هستند و خاصیت !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل