بازدید 10930
۱

ایران درحال اعمال فشار حداکثری است

کد خبر: ۹۰۹۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳ 04 July 2019

دنیس راس با اشاره به سیاست «اعمال فشارهای حداکثری» دولت ترامپ گفت: ایران در حال اعمال فشارهای حداکثری است.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: ایران روز دوشنبه اعلام کرد محدودیت ذخیره اورانیوم با غنای پایین را نقض کرده است, روندی که بر اساس توافق هسته ای سال 2015 بین ایران و قدرت های اروپایی اجازه آن به تهران داده شده بود.

این اقدام ایران به تنش ها بین تهران و واشنگتن افزوده است. ترامپ به صورتی مبهم هشدار داد ایران در حال بازی با آتش است اما تهران دریافت که اقدام ترامپ دود و آینه است. بیانیه بی ربط کاخ سفید، سبب کامل شدن این چرخه نگرانی شد: "تردید کمی وجود دارد که حتی قبل از دست یابی به توافق هسته ای, ایران در حال نقض مفاد آن بود." در این بیانیه همچنین آمده است: "ما باید استاندارد دیرینه عدم اشاعه را در ارتباط با عدم غنی سازی از سوی ایران احیا کنیم. آمریکا و هم پیمانانش هرگز به ایران اجازه نخواهند داد به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند." ممکن است برخی از افراد بگویند خروج از توافق هسته ای سبب محدود شدن اهرم ما و از بین رفتن یک جنبش متحد علیه ایران شده است.

در کوتاه مدت, اقدام ایران چه معنایی دارد؟ جان مک لافلین معاون سابق سیا اعلام کرد: "این اقدام سبب افزایش فشارها بر اروپایی ها می شود اما آنها را به سوی اتخاذ یک تصمیم در ارتباط با ماندن یا خروج از توافق هسته ای سوق نمی دهد." وی افزود: "ایران 98 درصد از اورانیوم غنی شده خود را تحویل داد. اگر آنها در اقدام بعدی اقدام به غنی سازی 20 درصدی کنند, سبب افزایش خطر می شود زیرا آنها به سوی غنی سازی در سطح تسلیحات پیش می روند. اما ما هنوز در آن مرحله قرار نداریم." او افزود: "البته تنها دلیل وقوع این رویداد این است که ترامپ از این توافق هسته ای خارج و سبب آغاز مجدد مشکلاتی شده است که دست کم برای چند سال وجود نداشتند."

دولت آمریکا قرار بود سیاست "اعمال فشارهای حداکثری" را دنبال کند. دنیس راس مذاکره کننده سابق آمریکا در خاورمیانه اعلام کرد اما "با وجود حملات از سوی نیروهای نیابتی, انجام عملیات خرابکارانه و اکنون نقض محدودیت های برجام, ما شاهدیم که ایران در حال اعمال فشارهای حداکثری است." وی افزود: "ایرانی ها هرگز به آسانی در مقابل فشارهای حداکثری تسلیم نمی شوند مگر آنکه به ما , دوستان و منافعمان در منطقه فشار وارد کنند."

راس گفت: "در این مقطع, (ایرانی ها) فکر می کنند می توانند فشارها را مدیریت کنند و این که آرامش داخلی برای آنها در معرض خطر قرار ندارد و همچنین این که سیاست دولت (ترامپ) سبب انزوای ایران نمی شود."

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱
ایران باید هر چه سریع تر از فعالیت های هسته ای که جز ضرر و خطر برای کشور چیزی نداره دست بکشه و با آتش بازی نکنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار