بازدید 6739

روسیه خواستار عضویت در اینستکس شد

کد خبر: ۹۰۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳ 28 June 2019
معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از پایان نشست کمیسیون برجام در وین اعلام کرد که کشورش خواهان پیوستن به اینستکس برای انجام تعاملات مالی با ایران است
 
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سرگئی ریابکوف روز جمعه با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: مهم است که در کنار کشور‌های پایه گذار این مکانیزم و همچنین برخی کشور‌های اتحادیه اروپا که امکان آن را دارند و اکنون هفت کشور هستند امکان بهره گیری از این مکانیم برای دیگر کشور‌ها هم فراهم آید که به آن‌ها کشور‌های ثالث می‌گویم.

وی آغاز بکار اینستکس را شروع یک راه خواند و اظهار داشت: آغاز به کار اینستکس در واقع آغاز یک راه است و من امیدوارم تعداد کشور‌هایی که در این قالب با ایران همکاری می‌کنند بزودی افزایش یابد.

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که باید شرایط مناسب برای همکاری‌های تجاری ایران با کشور‌های دیگر فراهم شود.

ریابکوف اظهار داشت: در این نشست گفت: وگو‌های جدی درخصوص اوضاع پیرامون کسب امکانات و نه حتی امتیازات برای همکاری‌های بازرگانی ایران با کشور‌های دیگر صورت گرفت.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود:، زیرا عمدتاً صحبت از بازگشت به وضع عادی تجارت و کسب امکانات قانونی ایران و شرایط برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشور‌های دیگر مطرح است.
ریابکوف گفت: این وضعیت تا اندازه زیادی به شرکای اروپایی بستگی دارد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توئیتی نشست امروز جمعه کمیسیون مشترک برجام در وین را رضایت بخش توصیف کرد.

وی در توئیتر خود نوشت: نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین را می‌توان تا اندازه‌ای رضایت بخش توصیف کرد. پیشرفتی حاصل نشد، اما قطعاً یک شکست نبود. همه شرکت کنندگان بر تعهد کامل به برجام برغم وجود مشکلات تاکید کردند

گفتنی است، نشست کمیسیون مشترک برجام عصر امروزجمعه پس از نزدیک به سه ساعت و ۳۰ دقیقه مذاکره میان طرف‌های شرکت کننده به پایان رسید و انتظار می‌رود عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان که ریاست هیات ایرانی را در این نشست بر عهده دارد درباره نتیجه این نشست با خبرنگاران مصاحبه کند.

این نشست که دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به شمار می‌رود ساعت ۱۲ به وقت وین در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ به ریاست هلگا اشمید دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

هم‌زمان با آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، خبر رسید که هفت کشور اتریش، بلژیک، فنلاند، هلند، اسلوانی، اسپانیا و سوئد با صدور بیانیه مشترکی از تلاش‌ها برای عملیاتی کردن سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران موسوم به اینستکس در جهت متقاعد کردن ایران برای ادامه اجرای کامل تعهداتش در برجام حمایت کردند.

پیش‌ازاین سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم با صدور بیانیه‌ای هدف از نشست امروز را اطمینان از ادامه اجرای برجام در تمامی ابعاد آن و تبادل‌نظر درباره راه‌های مقابله با چالش‌های ناشی از خروج و اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران عنوان کرد. همچنین تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام، از دیگر اهداف این نشست عنوان‌شده است.
 
نشست امروز در حالی برگزار می‌شود که مهلت تعیین‌شده از سوی ایران برای آغاز کاهش تعهداتش در برجام به پایان رسیده و انتظار می‌رود اروپا پیشنهاد معقولی را برای متقاعد کردن تهران به ادامه پایبندی کامل به تعهداتش ارائه دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل