بازدید 3797
اقتصاد در گذر زمان

از بازگشایی بازارهای سراسر کشور تا گزارش سازمان بازرسی از خرید سکه

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۸۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 27 June 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

6 تیر 1287، بازارهاي سراسر كشور بازگشايي شد. تبليغات شديد دولت عليه مجلس و مشروطه سبب شد اكثر مردم در بدگويي به مشروطيت احساس آزادي كنند و كسي جرأت دفاع از مجلس را نيابد.

6 تیر 1306، روزنامه اطلاعات در این روز در ستون وقایع داخله به اداره راه‌آهن گزارشی نوشته است مبنی بر اینکه هرچه زودتر راه ‌ها تسطیح و اقدامات مقدماتی راه‌ آهن شروع گردد.

6 تیر 1321، در پی جنگ جهانی دوم و اشغال ايران توسط متفقين و بروز بحران ‌هاي سياسي و اجتماعي ناشي از آن، بخشنامه همكاري با اداره اجراي قانون منع احتكار به انضمام تصويب ‌نامه هيات وزيران درباره سازمان و وظايف اداري آن ابلاغ شد. در اين بخشنامه اشاره شده كه اداره اجراي قانون منع احتكار به طور مستقل زير نظر نخست وزير فعاليت مي ‌كند و كليه ادارات تابعه وزارتخانه ‌ها موظفند كه با آن همكاري کنند.

6 تیر 1330، دكتر مصدق در يك پيام به هاري ترومن، رئيس جمهور آمريكا ضمن اعلام آمادگي ايران براي ادامه فروش نفت، توطئه هاي انگليس در ايران را افشا و خواستار كمك به ايران و حل مسالمت آميز مسئله نفت شد.

6 تیر 1338، قانون تأسيس دانشكده افسري به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد و نام آموزشگاه عالي شهرباني به دانشكده پليس تغيير كرد.

6 تیر 1341، آيت ‌الله ‌العظمي ‌حكيم اعلام كرد: قانون اصلاحات ارضي شاه‌، غصب اموال مردم است‌.

6 تیر 1360، آيت ‌الله‌ سيدعلي خامنه ‌اي در مسجد ابوذر تهران مورد سوءقصد عوامل سازمان مجاهدين خلق (منافقين‌) قرار گرفت و مجروح شد. اين حادثه روز قبل از فاجعه هفتم تير به وقوع پيوست‌.

6 تیر 1390، رییس ستاد حمل‌ونقل و سوخت با تکذیب شایعه گران شدن بنزین در چند ماه آینده گفت: با وجود اینکه تعداد خودروها طی چهار سال گذشته دو برابر شده، میزان مصرف بنزین در این مدت ۲۰ میلیون لیتر در روز کاهش داشته است.

6 تیر 1391، یک روز پس از آنکه وزیران خارجه اتحادیه اروپا بر ممنوعیت واردات نفت ایران برای اعضای این اتحادیه از ۱۱ تیرماه تاکید کردند، علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه با بیان اینکه «ایران به تحریم‌ها عادت کرده»، از اتحادیه اروپا خواست که با عقلانیت بیشتری برخورد کند و اضافه کرد که هیچ کس از برخورد سود نمی‌برد.

6 تیر 1394، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه دولت از ارائه آمار دقیق حذف‌شدگان یارانه طفره می‌رود، گفت: هنوز تعدادی از متوفیان در لیست دریافت یارانه هستند و اطلاعات پرداخت یارانه نقدی در دولت به‌روز نشده است.

6 تیر 1396، جدیدترین گزارش بانک مرکزی خبر از ثبت تورم میانگین 10.2 درصدی در خرداد 96 داد. به این ترتیب نرخ تورم که در ادامه مسیر نزول مستمر در خرداد سال گذشته به محدوده تک‌ رقمی اعداد رسیده بود، پس از تغییر جهت در دی ‌ماه سال 95 و شروع روند افزایشی، با گذشت یک دوره یکساله نوسان در اعداد تک ‌رقمی بار دیگر به محدوده اعداد دورقمی بازگشت.

6 تیر 1397، قاضی ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور درخصوص نابسامانی‌های بازار ارز و سکه و اقدامات سازمان بازرسی در این رابطه گفت: متاسفانه مواردی را در بحث خرید سکه شاهد بوده‌ایم که اقتصاد کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد. در رابطه با سکه نفر اول ۳۸ هزار و ۲۵۰ عدد سکه خریداری کرده و برای این خرید، معادل ۵۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان پول پرداخت کرده است.وی با بیان اینکه این فرد تنها ۳۱ سال سن دارد، گفت: ما در رابطه با فروش و عرضه باید تدبیری اتخاذ کنیم و سختی‌هایی را در نظر بگیریم که هرکسی پول دارد نتواند وارد بازار شود و هرکاری خواست در ارتباط با اقتصاد کشور انجام دهد. 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس