بازدید 8926

توقف فعالیت راننده اتوبوس برای توهین به یک کارگر

کد خبر: ۹۰۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷ 19 June 2019

امتناع یک راننده اتوبوس در یزد از سوار کردن کارگری به بهانه تمیز ماندن اتوبوس منجر به توقف فعالیت وی شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، ساعت حوالی سه بعدازظهر است و اتوبوس می‌ایستد و مسافران در گرمای سوزان آفتاب یزد از روی صندلی‌های ایستگاه بدون سایبان گریخته و خود را به پای اتوبوس می‌رسانند تا از خنکی کولر اتوبوس جانی دوباره بگیرند و طبق معمول زن و مرد برای اطمینان راننده از پرداخت کرایه‌ها از در جلوی اتوبوس بالا می‌روند.

گرما امان همه را بریده و همگی به سرعت وارد اتوبوس می‌شوند، نوبت به آخرین مسافر می‌رسد، دستش را جلو می‌آورد تا هزینه اتوبوس را بپردازد اما راننده از سوار کردن او امتناع می‌کند.

راننده بلند می‌گوید: «کارگر سوار نمی‌کنم، زودتر پیاده شو، این بار یادت خواهد ماند که با لباس کارگری وارد اتوبوس نشوی.»

سوز آفتاب روز مستقیم پوست کارگر را نشانه گرفته و بر سر و رویش می‌کوبد ولی انگار عرقی که حالا بر پیشانی کارگر نشسته، عرق خجل شدن در مقابل جمعیت مسافران اتوبوس است و این که به بهانه‌ی کارگر بودن و لباس کارش به او توهین شده است.

بی آن که حرفی بزند عقب می‌ایستد و چیزی نمی‌گوید و راننده با خونسردی در جلویی اتوبوس را می‌بندد.

صدای اعتراض مسافران بلند می‌شود و همه از این که یک کارگر باید در این گرما، زیر آفتاب سوزان منتظر اتوبوس بعدی بماند تا شاید راننده‌ای دیگر دلش به رحم بیاید و یک صندلی برای او که لباس و تنش به زحمت آغشته شده، داشته باشد، گلایه می‌کنند.

راننده که با اعتراض شدید مسافران روبرو می‌شود، می‌گوید: «اینجا اتوبوس من است و من قانون خودم را دارم و هیچ کارگری را با لباس کارش سوار نمی‌کنم.»

یکی از مسافران که از نحوه بیان او نسبت به قشر کارگر بسیار معترض است، بلند به راننده متذکر می‌شود که محیط کار او فضایی برای عوض کردن یک لباس کار ندارد و او نمی‌تواند در این گرمای سوزان منتظر بماند ولی باز راننده به قدرت مطلق خود در تعیین قوانین اصرار می‌ورزد.

ساعت چهار بعد از ظهر است، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد از ماجرا با خبر می‌شود و بلافاصله دستور توقف اتوبوس خاطی را می‌دهد.

به گفته‌ی «محمدرضا شفیعی»، اتوبوس در پایانه اتوبوسرانی امام خمینی (ره) متوقف شده و دستور توقف او تا زمانی که این کارگر پیدا نشود، باطل نخواهد شد.

بهره‌بردار اتوبوس خاطی با مدیر کل سازمان حمل و نقل شهرداری تماس می‌گیرد، اما رئیس این سازمان بر تصمیم خود مصمم است.

جدال و صحبت بین راننده و دفاعیه‌هایش ادامه پیدا می‌کند و در نهایت او علت این کار خود را تمیز ماندن اتوبوس که از قوانین سازمان است، بهانه می‌کند اما در نهایت اتوبوس همچنان در پارکینگ و خارج از سرویس باقی می‌ماند تا همواره به یاد داشته باشیم که باید شأن و مقام کار و کارگر را همانند بزرگان دینمان پاس بداریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲۲
مملکت مثل تو مرد میخاد
پدر من هم یه کارگر زحمت کش هست
وقتی داشتم این مطلب رو میخوندم اشک تو چشمام جمع شد چون همه ما نگاه مناسبی به مهمترین و زحمت کش ترین قشر جامعه مون نداریم
کار راننده اتوبوس خیلی بد بوده ولی اگه این کارگر زحمت کش به اداره دولتی یا هر مکان دیگه میرفت این برخورد زننده باهاش نمیشد
باز خدا خیر بده برای جبران دلشکستگی کارگر با غیرت اتوبوس راننده از خود راضی بی رحم رو توقیف کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
ضمن احترام به همه کارگران عزیز نباید این نکته را هم از نظر دور داشت که بحث رعایت نظافت هم از واجبات است و به صرف شریف بودن و احترام شغلی نمی توانیم هر طور میخواهیم لباس بپوشیم. مثل این است که راننده اتوبوسی از سوار کردن خانمی که حجاب بر سر ندارد خودداری کند و به صرف این که مثلا این خانم کارگر است راننده را متهم به توهین به همه کارگران کنیم. این حقیر در صدد دفاع از راننده نیست اما از آفت های رعایت احترام برخی اقشار اشتهار ایشان به عدم رعایت بهداشت است.مکلف کردن کارفرمایان به تامین امکان نظافت شخصی بعد از کار و پیش از ترک محل کار وظیفه وزارت کار است که باید انجام بدهد.در پایان دست همه زحمتکشان را می بوسم.
چرا مردم پیاده نشده اند و جلوی اتوبوس را نگرفته اند .
آفرين! احسنت! دست مريزاد!
:)
کاش باهاش به گونه ای برخورد بشه که درس عبرت برای سایرین بشه
لطفا اگر کارگر مذکور را پیدا کردید ،صاحب کار و پیمانکار این کارگر را هم پیدا کنید و توبیخ کنید که از دادن کمترین امکانات به کارگر برای تعویض لباس سر باز زده.
مقصر مسافران هستن اگه همگی باهم از اتوبوس پیاده میشدن این راننده میفهمید که " نه همین لباس زیباست نشان آدمیت"
منم بودم سوار نمی کردم.
لباس کارگری مال محیط کاره و تردد با این لباس در غیر از محیط کار نادیده گرفتن حقوق دیگران است
پاسخ ها
ناشناس
| Israel |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
حقوق دیگران تو نوشتی دادستانشون شدی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
مزخرفات نفرمایید لطفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
اگر شما هم كارگر روز مزدي يا غير آن بودي و در گرماي يزد اينجور قضاوت نمي كردي بحث لباس نيست صحبت شان انسان است كه البته در دين هم گفته شده ولي بقول امام حسين اگر كسي ديندار هم نباشه لاقل آزاده باشه !
این راننده رو باید با لگد از کارش اخراج کرد و بره ببینه عرضه داره و میتونه کارگری کنه یا نه و بعد از اون شاید بفهمه که نباید عقده های دوره کودکیش رو سر ضعیف تر از خودش خالی کنه.
اینکه کار راننده و توهین به کارگر زحمت کش بد بوده شکی نیست و اینکه باید به نحو بهتری برخورد می کرد. اما به نظر شما اگر یک پزشک یا کادر پزشکی با لباس کار وارد تاکسی یا اتوبوس شود و ویروس و بیماری از محیط کار ایشان به مردم منتقل شود صحیح است؟ در مورد کارگر هم لباس رنگی یا کثیف باعث آلودگی اتوبوس می شود. لباس کار تعریف خودش را دارد و خارج محیط کار باید تعویض شود.
به هر حال تصمیمی اتخاذ شده برای پیدا کردن کارگر و کسب رضایت از او به دلیل توهینی که راننده به کارگر و قشر کارگر کرده صحیح است.
یزد چه خبره ؟؟؟
هفته پیش اون آگهی نفرت آمیز را اون کاریابی زده بود .
این هم از اتوبوس
احسنت و ای کاش همیشه مقتدر برخورد کنیم با هر تخلف و اشتباهی
لباس اجتماع با لباس محیط کار متفاوت است کثیف یا روغنی کردن صندلی وبالاخره لباس سایر مسافران منطقی نیست باید به کارفرمایان ویا کارگران آموزش داده شودکه شهر را مثل گل تمیز نگهداری کنیم
میشه آدرسشو توشبکه های اجتماعی بگین تامعلوم بشه کی راست میگه.همینجوری یکطرفه نمیشه قضاوت کردبایدحرف دوطرف شنیده بشه این نوشته ها یک طرفه هست
اون دوستاني كه ميفرمايند لباس كارگري براي محيط كار است و حق با راننده بوده است بايد توجه كنند كه در جامعه ما اون كارگر ميتونسته هر كسي باشه يعني مثلا يك مقني چاه و يا كارگر ساختماني و هر كس ديگر كه اصلا امكان تعويض لباس ندارند
لباس کار مخصوص کار هست به نظر من متاسفانه مدتی هست پیمانکارهای شهرداری هم از کودکان استفاده می کنند و هم از حداقل حقوق اصولا اموزش در کشور ما صفر شده بخاطر پیمانکار های فرصت طلب پیمانکار باید محیطی رو برای استراحت و تعویض لباس مهیا کنه و اموزش های لازم رو به پرسنلش بده متاسفانه در تهران پیمانکار های بازیافتی کارگران را برای تفکیک زباله از سطل آشغال می فرستند و این خودش باعث آلودگی در محیط میشه و این افراد با همان وضع از خدمات عمومی شهر استفاده می کنند به نظر من راننده مقصر نیست بلکه پیمانکار ها و سود جویان مسبب این وضعیت هستند
چرا یک طرفه قضاوت میکنید شاید لباس هایش واقعا کثیف بوده مثلا گچی یا.... آن کارگر هم باید کمی مراعات کند و تا حد امکان لباسش را تمیز کند
برخورد راننده صحیح نبوده ولی مسافر هم باید برخی مسایل را مراعات کند. لباس کار برای محل کار است. بهتر است در خیابان و اتوبوس و ... از لباس مرتب استفاده کنند و لباس کار را در محل کار عوض کنند. سوار اتوبوس شدن با لباس کار که ممکن است کثیف و روغنی و ... باشد صحیح نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل