بازدید 17505

چرا ممکن است تکلیف برجام در دور اول ریاست جمهوری ترامپ مشخص شود؟!

با توجه به اینکه ایران در آستانه گام دوم کاهش تعهدات خود در برجام است و اروپا نیز نتوانست در مدت دو ماه زمان تعیین شده توسط ایران، گام مؤثری در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا و حمایت از برجام بردارد، تحرکات از سوی اتحادیه اروپا برای متقاعد کردن ایران به عدم کاهش تعهدات در گام دوم آغاز شده است. در همین رابطه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است امروز (سه شنبه) به آمریکا سفر و با مقامات این کشور در مورد برجام گفت‌وگو کند.
کد خبر: ۹۰۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸ 18 June 2019

با توجه به اینکه ایران در آستانه گام دوم کاهش تعهدات خود در برجام است و اروپا نیز نتوانست در مدت دو ماه زمان تعیین شده توسط ایران، گام مؤثری در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا و حمایت از برجام بردارد، تحرکات از سوی اتحادیه اروپا برای متقاعد کردن ایران به عدم کاهش تعهدات در گام دوم آغاز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است امروز (سه شنبه) به آمریکا سفر و با مقامات این کشور در مورد برجام گفت‌وگو کند.

از سوی دیگر، روز گذشته مشاور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه سیاست دولت آمریکا درقبال ایران کاملاً تحت تأثیر جان بولتون است، گفت، ایران حق دارد تهدید به خروج از برجام کند.

ناتالی توچی، مشاور ویژه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه راشا تودی به پرسش ها پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رویکرد آمریکا در قبال این توافق پاسخ داد.

وی درباره اولتیماتوم ایران به اروپا مبنی بر اینکه اگر اروپایی‌ها برای حفظ برجام کاری نکنند، تهران از این توافق خارج خواهد شد، گفت: من وقتی خود را جای ایرانی‌ها می‌گذارم، تمام چیزی که می‌توانم بگویم این است که اگر در ایران تصمیم گیرنده بودم، احتمالاً همین تهدیدات را مطرح می‌کردم. منظور من این است که اگر یک طرف توافق به تعهدات خود پایبند باشد ـ یعنی ایران و یا سایر طرف‌ها، شامل گروه ۳+۳ که قطعا شامل روسیه نیز می‌شود ـ عادلانه است به طرفی که توافق را نقض کرده بگوید صبر کنید، چون اگر بخواهید این گونه ادامه دهید من از توافق خارج خواهم شد. با این حال، من همچنین بر این باورم که کاملاً غیر عقلانی است که ایران پیش از سال ۲۰۲۰ از برجام خارج شود، چون تنها یک سال و چند ماه تا وقوع تغییرات احتمالی در آمریکا زمان مانده است.

وی همچنین گفت: در حقیقت اگر من جای ایران بودم، احتمالاً به برجام پایبند نمی‌ماندم، زیرا همان‌طور که گفتم یک قرارداد تنها زمانی ادامه می‌یابد که دو طرف پای حرف خود بایستند.

چرا تکلیف برجام ممکن است در دور اول ریاست جمهوری ترامپ مشخص شود!؟

این استاد دانشگاه در پاسخ به این که آیا از نظر او انتظارات ایران مشروع است، گفت: قطعاً.

ناتالی توچی درباره اینکه آیا رئیس جمهور روحانی می‌تواند کاری کند که اروپا را وادار به اقدام کند، بیان کرد: تاکنون نیز اقداماتی بوده، ولی مسأله این است که ما درباره چیزی حرف می‌زنیم که بسیار پیچیده است؛ هم از نظر فنی و هم سیاسی. از نظر من این موضوع تنها به اتحادیه اروپا محدود نمی‌شود. منظور من این است که وقتی اروپا برای راه‌اندازی سازوکار اینستکس تلاش می‌کند، تنها این نیست که اجازه تجارت میان ایران و اروپا بدون درگیر شدن با تحریم‌های فرا مرزی (آمریکا) را می‌دهد، بلکه این یک سازوکار خواهد بود که در نهایت به سایر بازیگران نیز اجازه می‌دهد، بدون آسیب دیدن از سوی تحریم‌های آمریکا به تجارت با ایران بپردازند. این شامل روسیه و چین نیز می‌شود؛ بنابراین، از نظر من این بخشی از یک ماجرای بسیار بزرگ‌تر است که فراتر از ایران، خاورمیانه و فراتر از عدم اشاعه می‌رود و تنها مربوط به اروپایی‌ها نیست، بلکه تمام بازیگران بین‌المللی را شامل می‌شود، زیرا ما اکنون درباره تحریم‌های فرامرزی آمریکا علیه ایران صحبت می‌کنیم.

مشاور موگرینی در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه روسیه آن طور که ایران انتظار داشته، عمل نکرده است، تصریح نمود: ما باید فضای سرمایه گذاری جهانی ایجاد کنیم که شرکت‌ها را به ‌رغم تحریم‌های آمریکا وادار به انجام سرمایه گذاری می‌کند. هرچند در این جریان شرکت‌های اروپایی بیشتری در مقایسه با شرکت‌های روس دخیل هستند، این سازوکار روی همه تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: همان ‌طور که می‌دانید دولت‌ها نمی‌توانند روی شقیقه شرکت‌ها تفنگ بگذارند و آنها را مجبور به کاری کنند. آنچه ما باید انجام دهیم این است که فضای سرمایه گذاری و تجارت را برای شرکت‌ها فراهم کنیم تا آزادانه و بدون مجازات، به سرمایه گذاری و تجارت (با ایران) بپردازند.

ناتالی توچی در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف نظر اروپا و آمریکا بر سر ایران و اینکه واشنگتن خواهان تغییر نظام و اروپا تنها خواستار محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است، گفت: شاید ترامپ باید مشاور امنیت ملی خود را عوض کند که خیلی آشکارا موضعی بسیار متفاوت در این مورد دارد.

مشاور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اظهار داشت: از نظر من، دونالد ترامپ متأسفانه درباره ایران به مسیری بسیار متفاوت رانده شده است، به ‌ویژه به دلیل جان بولتون (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) که موضعش در قبال ایران به خیلی قبل‌تر، یعنی در دولت جورج بوش و حتی پیش از آن باز می‌گردد. بنابراین، به نظر می‌آید که متأسفانه سیاست آمریکا درخصوص ایران یک مؤلف کاملاً آشکار دارد و او رئیس جمهور آمریکا نیست.

در رابطه با اظهارات این مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند نکته قابل ذکر است؛

نخست اینکه بر خلاف سیاست کشورهای اروپایی همچون فرانسه، آلمان و انگلیس که اخیرا فشارهای زیادی روی ایران در موضوعات مختلف ایجاد کرده اند، اتحادیه اروپا همچنان بر ضرورت حفظ برجام و عدم تمرکز بر موضوعات دیگر تأکید می کند. این در حالی است که مقامات کشورهای اروپایی اخیرا با نزدیک شدن به موضع آمریکایی ها، خواهان مذاکره ایران در سایر موضوعات از جمله موشکی و مسائل منطقه ای و پذیرش محدودیت های بیشتر هسته ای از سوی تهران شده اند. بنابراین باید میان سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران با سیاست کشورهای اروپایی تمایز قائل شد.

دوم؛ مشاور موگرینی در اظهارات خود ایران را به صبر و تحمل تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 2020 فراخواند. در واقع، اروپا به دنبال خرید زمان بیشتر از ایران در برجام است؛ به این امید که شاید در پسا 2020 ترامپی در آمریکا روی کار نباشد. با این حال، به نظر می رسد که برخی کشورهای اروپایی حتی در صورت شکست ترامپ در انتخابات 2020، در پی قبولاندن محدودیت های بیشتر در برجام بر ایران باشند. لذا، ایران به این نتیجه رسیده که تا پیش از انتخابات آمریکا، تکلیف برجام و عزم اعضای برای حفظ این توافق را مشخص کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۱۶
تکلیف برجام خیلی وقته مشخص شده ، خواب تشریف داشتید! برجام مرد ، خاکش کردند ، مجلس سالش هم برگزار شده و تموم شد و رفت. اگه دنبال برون رفت از وضعیت فعلی هستید باید بشینید از اول سر همه موضوعات مذاکره کنید و در تمام موارد به توافق برسید و خلاص! وگرنه هیچ راه دیگری وجود نداره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
فقط یک انسان جاهل میره دوباره مذاکره میکنه !البته خدا رو شکر مردم تفکر امثال شما رو دیدن و دیدن چطوری زبان دنیا رو میفهمید !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
این مذاکرات چند سال قبل همزمان با برجام باید انجام میشد هیچ را فراری وجود ندارد باید به توافق رسید
من نمیدونم چه کسی تو کله بعضی ها کرده که شاید ترامپ 2020 رای نیاره. این که روی رأی نیاوردن ترامپ در 2020 حساب باز کنیم یعنی اینکه داریم یک قمار خطرناک میکنیم که احتمال بردش زیر 10 درصده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
هرکس دیگه ای بیاد دنبال رو ترامپ خواهد بود اوباما یک استثنا بود
اگر اروپاییان قدرت دارند و میخواهند همچنان قرارداد برجام تداوم یابد نباید منتظر انتخابات 2020 امریکا باشند زیرا به امکان زیاد ترامپ به خاطر بهتر شدن اوضاع اقنصادی .پایین امدن تعداد بیکاران و رشد بیسابقه فروش تسلیحات.ووو دوباره پیروز انتخابات خواهد شد پس بهتر است یرای یکبار هم شده مسئولان نظام شجاعت بخرج داده بدون پادرمیانی این و ان مذاکره رودرو را با امریکا در کلیه موارد اختلاف انجام دهند.
سرانجام برجام؟
همزمان با امضائش سرنوشتش هم رقم خورد و باطل شد
چون یکطرفه و بدون تضمین بود
از این تیتر تابناک، دو نکته جالب استنتاج می شود:
1- فشارهای اقتصادی آمریکا در حال اثر کردن است، زیرا تکلیف برجام بزودی تعیین خواهد شد.
2- ترامپ در دوره بعدی نیز رئیس جمهور آمریکا خواهد بود!
پسا 2020 هم مشخص است چون دولت بعدي هم دنبال منافع كشور خود امريكا است . تازه شرايط بدتر هم مي شود چون انها هم متوجه مي شوند كه اروپا در مقابل امريكا ناتوان است . پس سياست حكم مي كند كه خليلي جدي با امريكا مذاكره كرد و دو طرف حق و حقوق خود را روي ميز مذكراره بيان كنند .
واسطه و... بجز بد تر كردن شرايط چيزي را بهتر نمي كند .
تصمیم ایران کاملا عقلایی است.
بورس بای بای
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
دقیقا مشکل مملکت ما همینه؟ وقتی مشکلی وجود داره، من نوعی فقط و فقط به فکر خودم هستم و اینکه چگونه بتونم حتی 100 تومن شده سود بیشتری بکنم. با این فرهنگ و تفکر راه به هیچ جایی نمی بریم. فقط و فقط باید خدا رو شکر کنیم که این نفت مفت رو به ما داده وگرنه از گرسنگی و بدبختی دستکمی از فقیرترین کشور افریقا نداشتیم
فقط و فقط امریکا باید به برجام برگردد و تاوان برون رفتن از برجام را به ایران داده و از ملت ایران عذر خواهی کند.هیچ مذاکره ای که در رابطه با برنامه موشکی و حضور منطقه ای ایران و اقتدار نظامی و فن اوری نظامی ایران باشد در کار نیست اینها یعنی امنیت کشور و ملت و ناموس ما اقتدار ایران یعنی همه چیز . دولت هم باید سعی کنه ارزانی را به مملکت برگرداند . اگر کسی واقعا ایرانی و وطن پرست باشه برای ارزونی و پایین اومدن دلار از مذاکره ای که به معنی تسلیم باشه دم نمیزنه هر کی هم ناراحته سرش را بکوبه به دیواربه همین راحتی
موضوع اينست كه ما چرا تا بحال برجام را آتش نزده ايم.
چون وقتی که ترامپ دوباره رئیس جمهور بشه دیگه احتیاجی به مذاکره نداره
درد و بلای این خانم معاون ایتالیایی، بخورد توی سر هیئت دولت فعلی ایتالیا، زیرا طی این یکسال گذشته در ماجرای برجام از سنگ صدا شنیده شد اما از سوی حاکمان فعلی ایتالیا نه. دولت قبلی ایتالیا خیلی به برجام علاقه‌مند بود و حتی چندین بار بدلیل آنچه قدمت روابط با ایران و حجم گسترده تجارت با ایران اعلام میکرد، خواستار پیوستن رسمی به گروه ۳+۳ شد. یکی از دلایل اصلی اجرایی نشدن اینستکس این است که باید برای تبادلات مالی در صندوق آن مقداری پول نقد باشد و در اروپا فقط یونان و ایتالیا بدلیل معافیت از خرید نفت از ایران می‌توانستند تعدادی محموله نفتی از ایران تحویل گرفته و مبلغ آن را در صندوق اینستکس قرار دهند (یا تعهد کنند) و در نتیجه اینستکس خیلی قبل تر اجرایی شده بود. اما دریغ !!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی