بازدید 6352
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس تابناک مطرح کرد

صنعت دارو و سیمان همچنان در مدار سودآوری/ احتمال قوی اصلاح بازار قبل از انتشار صورت‌های ۳ ماهه ۹۸

کارشناس بازار سرمایه گفت: علی رغم رشد ۷۰ درصدی شاخص صنعت سیمان طی ماه‌های اخیر، این صنعت همچنان می‌تواند بازدهی مناسبی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد، شاخص صنعت دارو نیز به واسطه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ می‌تواند به مسیر صعودی خود ادامه دهد و همچنان بازدهی خوبی را نصیب سهامداران خود کند.
کد خبر: ۹۰۵۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴ 16 June 2019

صنعت دارو و سیمان همچنان در مدار سودآوری/ احتمال قوی اصلاح بازار قبل از انتشار صورت‌های ۳ ماهه ۹۸کارشناس بازار سرمایه گفت: علی رغم رشد 70 درصدی شاخص صنعت سیمان طی ماه های اخیر، این صنعت همچنان می تواند بازدهی مناسبی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد، شاخص صنعت دارو نیز به واسطه حذف دلار 4200 تومانی و افزایش نرخ می تواند به مسیر صعودی خود ادامه دهد و همچنان بازدهی خوبی را نصیب سهامداران خود کند.

محمد رضا قاسمی، تحلیلگر ارشد کارگزاری مبین سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک با اشاره به رفتار مالی سهامداران در دوره های قبلی رشد شاخص کل گفت: انتظار داریم دماسنج بازار طی روزهای آینده با اصلاح همراه باشد. از زمان رشد شاخص کل از اواسط بهمن سال گذشته شاهد بودیم که هر گاه شاخص رشد شارپی چند هزار واحدی در یک روز معاملاتی داشته، درادامه سهامداران اقدام به شناسایی سود کرده و حجم عرضه ها افزایش داشته است که در این بین سهم حقوقی ها بیشتر بوده است. امروز نیز شاهد افزایش حجم عرضه ها بودیم و پیش بینی می کنیم که شاخص در معاملات روز آینده با اصلاح همراه باشد؛ البته برخی سهم ها که قیمت آخرین معامله مثبت و بیشتر از قیمت پایانی بوده احتمالا فردا نیز با افزایش تقاضا مواجه خواهند بود.

تحلیلگر کارگزاری مبین سرمایه در ادامه گفت: تا اواخر هفته احتمال مخابره گزارش منفی در خصوص عدم تصویب اف ای تی اف به بازار وجود دارد و با توجه به این موضوع اصلاح بازار هم از نظر بنیادی و هم از نظر تکنیکالی قابل پیش بینی است.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اقبال بازار به صنایع کوچک که متاثر از افزایش نرخ فروش داخلی متناسب با تورم است، به اعمال افزایش نرخ ها از اواسط زمستان سال گذشته اشاره کرده و اذعان داشته که بازار همچنان به این صنایع و سهم های کوچک توجه نشان می دهد. آن دسته از شرکت های که هزینه های متغیر در بهای تمام شده آنها وزن کمتری دارد، با توجه به افزایش نرخ ها می توانند سود بیشتری داشته باشند. صنعت سیمان با وزن 20% هزینه متغیر (مواد مستقیم) در بهای تمام شده یکی از بهترین صنایع مشمول پتانسیل مذکور می باشد.

به گفته قاسمی اگر افزایش نرخ در صنعت سیمان اتفاق بیفتد، علی رغم بازدهی 70 تا 80 درصدی شاخص این صنعت طی ماه های اخیر، می توان انتظار رشد 30 تا 50 درصد را برای این صنعت داشت.

وی با اشاره به ظرفیت 75 میلیون تنی تولید سیمان در کشور و تقاضای کمتر از 30 میلیون تن داخلی، گفت: پتانسیل اصلی صنعت سیمان تغییر جهت به سمت صادرات است که بر این اساس شرکت های سیمانی که در غرب کشور قرار دارند و ظرفیت 20 تا 30 درصدی تولید سیمان را در اختیار دارند، می توانند نیاز بازار عراق را تامین کنند و همچنان برای سهامداران جذابیت داشته باشند.

قاسمی تصریح کرد: سهم های بزرگ و صادراتی با توجه به نزاع بین دو قدرت اقتصادی که منجر به کاهش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی شده و از طرف دیگر با مشکل صادرات نیز مواجه هستند و تاثیرات دلار نیمایی نیز تا حدودی در قیمت سهام آنها لحاظ شده، با عرضه های سنگین و بی رویه سهامداران عمده مورد توجه بازار نیستند.

وی با اشاره به این مطلب که اصلاح پیش رو کوتاه مدت خواهد بود، تاکید کرد: صورت های مالی 3 ماهه شرکت ها تا 2 هفته آتی منتشر خواهد شد که گزارش های خوبی خواهد بود که حتی بازار بخشی از تاثیر مثبت این گزارش ها را در قیمت سهام لحاظ کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر