بازدید 2571

تاکید اجلاس سیکا بر حق تشکیل کشور مستقل فلسطینی

کشورهای عضو کنفرانس "تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا" (سیکا) در پنجمین اجلاس خود بر تعهد خودشان مبنی بر حق فلسطینیان در ایجاد کشور مستقل در مرزهای ۶۷ با پایتختی قدس شرقی تاکید کردند.
کد خبر: ۹۰۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴ 15 June 2019

کشورهای عضو کنفرانس "تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا" (سیکا) در پنجمین اجلاس خود بر تعهد خودشان مبنی بر حق فلسطینیان در ایجاد کشور مستقل در مرزهای ۶۷ با پایتختی قدس شرقی تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه پایانی اجلاس سیکا در دوشنبه پایتخت تاجیکستان آمده است: ما به حق فلسطینیان در تشکیل کشور مستقل فلسطین با حاکمیت کامل درون مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی متعهد هستیم و قویاً از نقش تاریخی پادشاهی هاشمی اردن به عنوان حافظ مکان‌های مقدس در شهر مقدس قدس حمایت می‌کنیم.

کشورهای سیکا همچنین درباره تنش‌ها در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده و از تمامی طرفین خواستند "قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل متحد را اجرایی کنند تا به صلح، ثبات و امنیت در منطقه دست یابند."

در اعلامیه اجلاس سیکا آمده است: همچنین ضروری می‌دانیم تا مذاکرات روند صلح خاورمیانه از سر گرفته شود تا درباره تشکیل دو کشور مستقل بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل و ابتکارعمل صلح عربی تصمیمی حاصل شود تا آنها در صلح، هماهنگی، امنیت و آرامش در کنار یکدیگر هم‌زیستی کنند.

کشورهای عضو سیکا همچنین با هرگونه تصمیم یکجانبه که منجر به ایجاد تغییری در وضعیت کنونی قدس شود، مخالفت کردند. کشورهای عضو همچنین تعهد خودشان را به اصلی مبنی بر اینکه هیچ کشوری حق ندارد در امور کشورهای مستقل دیگر دخالت کند از جمله با هدف تغییر دولت مشروع اعلام کردند. در این سند آمده است: ما تاکید می‌کنیم که هیچ کشور یا گروهی از کشورها حق ندارند، مستقیم یا غیر مستقیم، به هر دلیلی، در امورد داخلی یا خارجی کشور دیگر دخالت کنند؛ از جمله با هدف تغییر دولت‌های مشروع. ما همچنین تاکید داریم که هر کشوری حق دارد به صورت مستقل سیستم سیاسی خود را تعیین کند.

رهبران کشورهای عضو سیکا امروز (شنبه) درباره تسریع تلاش‌ها برای امنیت جمعی در آسیا گفت‌وگو کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این نشست تاکید کرد: ما از تشدید تلاش‌های مشترک برای تشکیل یک سیستم امنیتی برابر، مشترک و غیر قابل تقسیم در آسیا حمایت می‌کنیم؛ سیستمی که بر پایه اصلو دوباره سازماندهی شده جهانی از قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل باشد.

او تاکید کرد، این نشست در توسعه همکاری در سراسر آسیا نقش به سزایی دارد و روسیه تلاش دارد تا همکاری با تمام کشورهای مشارکت‌کننده در این نشست را توسعه دهد. قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان هم گفت، یک سیستم کاملاً تکامل یافته از امنیت جمعی باید با استناد به سیکا تشکیل شود.

توکایف تاکید کرد: کاملاً محتمل است که در آینده نزدیک یک سیستم کاملاً تکامل یافته از امنیت جمعی زیر سایه سیکا ایجاد شود؛ سیستمی که قادر باشد میانجیگری بین‌المللی انجام دهد… و بخش‌های درونی این ایده برای تضمین همکاری سیکا و قابلیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای توسعه طرحی برای همکاری در سراسر اوراسیا است. در آینده سایر نهادهای چند جانبه منطقه‌ای در آسیا و اروپا می‌توانند به این روند ملحق شوند.

رئیس‌جمهوری قرقیزستان هم از ابتکارعمل تاسیس یک سازمان برای امنیت و توسعه در آسیا طبق سیکا استقبال کرد. رئیس‌جمهوری سریلانکا هم گفت کشورهای عضو سیکا باید برای دستیابی به هدف صلح در منطقه آسیا متحد باشند.

رهبران آسیایی که در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان گردهم آمدند، همچنین در اعلامیه مشترکشان از توافق اتمی ایران و تجارت آزاد مبتنی بر قانون حمایت کردند و خواستار کمک بیشتر به آوارگان فلسطینی شدند. در این کنفرانس یک روزه رهبرانی از ۲۷ کشور و همچنین هیات‌هایی از ۱۳ کشور و سازمان ناظر شامل سازمان ملل و اتحادیه عرب حضور یافتند.

براساس اعلامیه‌ای که در وب‌سایت کرملین قرار گرفته است، این کشورها بار دیگر "حمایت راسخ" خود از برجام را اعلام کردند.

این رهبران همچنین خواستار بازگشت تجارت منصفانه بر پایه قوانین سازمان تجارت جهانی شدند. آنها بر لزوم مقابله با جرایم فراملیتی، پولشویی، تمام اشکال قاچاق و فساد تاکید کردند. به گفته آنها، افغانستان شدیداً نیازمند دریافت کمک بین‌المللی برای محدودسازی تولید غیر قانونی موادمخدر است چون درآمد آن صرف گروه‌های تروریستی می‌شود و به بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر