بازدید 6152

اصرار دولت برای تحصیل دانشجویان ستاره‌دار

کد خبر: ۹۰۵۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱ 12 June 2019
سخنگوی دولت با اشاره به جلسه امروز هیات وزیران، از اصرار دولت برای تحصیل دانشجویان ستاره‌دار در دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دولت در تشریح جلسه امروز هیئت وزیران، تصویب لایحه حق تحصیل و آموزش دانشجویان ستاره دار، تصویب آیین نامه اجرایی «برنامه مدیریت سبز» و تصویب آیین نامه مقابله با پایان نامه‌های تقلبی و انتخاب استانداران گلستان و کهگیلویه و بویر احمد را از اقدامات مهم امروز هیئت وزیران را اعلام کرد.

*بررسی مجدد لایحه حق تحصیل و اموزش دانشجویان ستاره دار

سخنگوی دولت یکی از تصمیمات مهم جلسه امروز هیات وزیران را مربوط به لایحه حق تحصیل و آموزش دانشجویان ستاره دار عنوان کرد و گفت: دولت پیشتر، این لایحه را به مجلس ارسال کرده بود، اما در کمیسیون‌های مجلس رای لازم را به دست نیاورده بود، اما از آنجا که دولت به تصویب این لایحه مصر است در این نشست لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در خصوص حق تحصیل و آموزش دانشجویان ستاره دار را مجددا برای قرار گرفتن در دستور کار مجلس شورای اسلامی به تصویب رساند. ربیعی تاکید کرد که این لایحه مورد پیگیری دولت است؛ چرا که هر ساله تعدادی از دانشجویان و جوانان ما با مسئله ستاره دار بودن مواجه می‌شوند و این از نظر دولت پذیرفتنی نیست و امیدواریم با تبدیل این لایحه در مجلس به قانون ضمن اینکه حقوق این افراد مراعات می‌شود شاهد پرهیز از رفتار‌های مبتنی بر سلیقه و بهانه‌های موهوم باشیم.

*تصویب آیین نامه اجرایی «برنامه مدیریت سبز»

به گفته سخنگوی دولت، پیگیری تصویب و اجرای آیین نامه برنامه مدیریت سبز یکی دیگر از موارد مهم جلسه امروز هیات دولت بوده است. ربیعی در این خصوص گفت: هیئت دولت به پیشنهاد سازمان محیط زیست و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور و در راستای اجرای قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، آیین نامه اجرایی «برنامه مدیریت سبز» را به تصویب رساند. وی با اشاره به چالش‌هایی که در سال‌های گذشته به دلیل کم توجهی به محیط زیست ایجاد شده است گفت: این مساله موجب شد سال‌های سال بر آب و خاک کشور فشار وارد شود و کم توجهی به رعایت مسائل زیست محیطی از سوی صنایع نیز وضعیت نگران کننده‌ای در کشور پدید آورد. از همین رو دولت بر اجرای این برنامه تاکید دارد و به جد آن را دنبال می‌کند.

ربیعی با بیان اینکه نیازمندیم که در طولانی مدت با نگرش جامع و کامل برنامه‌های محیط زیستی از جمله مدیریت مصرف آب و بازیافت را دنبال کنیم تصریح کرد: در این مسیر نیازمند همکاری دستگاه‌ها و هم نهاد‌های عمومی هستیم و من از همه رسانه‌ها تقاضا می‌کنم در امر فرهنگ سازی به منظور نهادینه کردن این مهم در جامعه و خانواده‌ها به دولت کمک کنند.

*مقابله با پایان نامه‌های تقلبی

سخنگوی دولت در ادامه از تصویب پیشنهاد وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دادگستری آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی برای اولین بار در سطح دولت خبر داد. ربیعی گفت: همه ما شاهد هستیم که چقدر تبلیغات فروش مقاله و پایان نامه در خیابان‌های انقلاب و حتی اماکن دیگر زیاد شده و تقریبا یک امری عادی شده است. امروز دیگر نصب اگهی‌های مربوط به این معضل از زمینی و دیواری فراتر رفته و در ایمیل‌ها و پیامک‌ها و حتی در و دیوار دانشگاه‌ها هم پر کرده است. متاسفانه این پدیده نامیمون مقاله نویسی و تقلب در تهیه آثار علمی فراگیر شده و سو استفاده افراد سودجو که آن را کسب و کار نامشروعی برای خودشان کردند در مراکز ما قابل مشاهده و رنج دهنده است. امروز این موضوع در دولت بررسی شد و از مدت‌ها قبل هم مطرح بود و دولت امروز بالاخره تصویب کرد دانشگاه‌ها تمهیداتی جدی برای مقابله با آن اتخاذ کنند. از جمله اینکه مصوب شد برای پیشگیری از تقلب علمی، کمیته اخلاق در سطح دانشگاه‌ها برای رسیدگی تخصصی و به دور از هیجانات به اتهام تقلب تشکیل شود و در این کمیته‌ها امکان ابطال و ملغی اثر نمودن مدرک تحصیلی حاصل از تقلب حتی پس از فارغ التحصیلی پیش بینی شود. همچنین دانشگاه‌ها مکلف می‌شوند تا متن پایان نامه‌ها را ۵ سال پس از تاریخ دفاع بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر کنند. این آیین نامه به نزاهت و پاکسازی محیط‌های علمی کمک می‌کند، موضوعی که خواست گسترده اساتید فرهیخته و زحمت کش دانشگاهی ما نیز هست.

*توصیه رئیس جمهوری به ۲ استاندار جدید

علی ربیعی همچنین با اشاره به انتخاب آقایان حق شناس و کلانتری به عنوان استانداران جدید استان‌های گلستان و کهگیلویه و بویر احمد گفت: در این جلسه رئیس جمهوری از استانداران قبلی گلستان و کهگیلویه و بویراحمد تشکر کرد و پس از رای اعتماد هیئت وزرا به استانداران جدید توصیه‌هایی کردند که از جمله ان‌ها استفاده از همه ظرفیت‌های هر دو استان برای خدمت هرچه بهتر به مردم بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان