بازدید 4501

۳ کار ویژه مهم رهبری درباره دانشگاه

کد خبر: ۹۰۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵ 12 June 2019

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها با توضیح ۳ کار ویژه مهم رهبری درباره دانشگاه گفت: در کنار مساله محوری و تربیت محوری، آینده نگری و تغییرات معطوف به آینده جزو ضرورت های دانشگاه است.

به گزارش مهر، حجت الاسلام مصطفی رستمی امروز در مراسم سی و هفتمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اطهار داشت: رهبر انقلاب دانشگاه را دارای سه کار ویژه می‌داند؛ اولاً دانشگاه را محل حل مسائل و مشکلات می‌دانند. کشور ما در مسیر پیشرفت با مشکلاتی رو به رو است که نیاز به راه حل دارد. کشور در حوزه‌های اقتصاد، صنعت، آسیب‌های اجتماعی، نوآوری در حوزه تولید و مصرف و توجه به کیفیت و چرخه تولید و تشویق به مصرف کالای ایرانی با مسائل و مشکلاتی مواجه است و جای حل مسائل کشور دانشگاه است.

وی افزود: امروزه با سرعت تحولات در جامعه و دسترسی‌ها و انتشار محتواهای متنوع و تغییرات جهانی در سبک زندگی مواجه هستیم. دانشگاه آزاد در فضای جدید چه وظایفی در قبال مشکلات جامعه دارد؟ دانشگاه در گام اول خود اقداماتی را در راستای حل مسائل و دستاوردهایی داشته و همزمان با گام دوم انقلاب اسلامی فرصت شناسی و آسیب شناسی گذشته را در برنامه خود دارد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه رهبری کار ویژه دوم را تربیت فرهنگی و اخلاقی و هویتی دانشگاه می‌دانند، افزود: نقش مؤثر اساتید در تربیت جوانان با هویت، با اصالت، با شرف و مؤمن و امیدوار به آینده حائز اهمیت است. این شرایط در چه بستری قرار است اتفاق بیفتد؟ برای مهیا کردن چنین شرایطی نیازمند طراحی عالمانه و هدفمند و منسجم همراه با صبر در اجرا هستیم.

وی ادامه داد: سومین کار ویژه مورد نظر رهبری، تحول مستمر و دائمی در دانشگاه است. دانشگاه نیازمند تحول دائمی است که به چند دلیل باید رخ دهد. اولاً بنای دانشگاه در کشور ایران همراه با یک حرکت غیر مصلحت گرایانه در کشور است. دانشگاه‌ها سابقا مبتنی بر دین گریزی و فاصله از هویت دینی و ملی تأسیس شدند و هدف از تأسیس دانشگاه تربیت کارشناس در خدمت نظام مدرن بوده است.

رستمی افزود: الان بناست نگاه دانشگاه به داخل و مصلحت‌های داخل باشد. آیا انقلاب فرهنگی و تشکیل شورا به این موضوع کمک کرده است؟ آیا دانشگاه‌ها پذیرفتند نظام علم و فرهنگ در کشور آنقدر مهم است که تأسیس قرارگاهی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهمیت این موضوع اشاره می کرده است؟ یا هنوز هم استقلال دانشگاه با هدف جدا کردن دانشگاه از حل مسائل کشور شنیده می‌شود؟

وی با بیان این مطلب که در دفاع مقدس و ساخت کشور و پیشرفت‌های علمی، نقش دانشگاه‌ها را به صورت پررنگ می‌بینیم، افزود: امروز جریان علمی کشور جریان پرافتخار و سربلند کننده‌ای است. اما اینها ما را از این دور می‌کند که ساختار و نظام دانشگاه نظامی مبتنی بر حل مسائل نباشد؟ پاسخ منفی است.

وی گفت: در کنار مساله محوری و تربیت محوری، آینده نگری و تغییرات معطوف به آینده جزو ضرورت‌های دانشگاه است. با تحولاتی که در دانشگاه آزاد رخ داده، گامی بلند تر از گام‌های پیشین برداشته است. البته نباید از گره گشایی‌های مهمی که در طول ۳۷ سال گذشته انجام شده، غفلت کرد اما از طرفی دیگر نیز به وضع موجود نباید قانع باشیم‌.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به اقدامات ارزشمند دانشگاه آزاد پس از وقوع سیل اخیر در کشور گفت: در سیل اخیر شاهد یک نقش پذیری ارزشمند و حضور معناداری از دانشگاه آزاد شاهد بودیم.از خدا می‌خواهیم در این مسیر ارزشمند و مسؤلیت بزرگ به ما توفیق دهد. هدف نظام علمی کشور و دانشگاه‌ها تحقق تمدن اسلامی است و برای این هدف تحمل سختی‌ها لازم است و با عافیت طلبی و بی توجهی به محیط، هیچ انتظار تحول و پیشرفتی نمی‌توان داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر