بازدید 16388
گزارش تحلیلی نیویورک تایمز؛

معانی مستتر در اشاره آمانو به افزایش تولید سوخت هسته‌ای ایران

روز دوشنبه، بازرسان بین المللی گفتند که ایران در پی تهدید برای خروج از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ آن را عقیم گذاشته، تولید سوخت هسته‌ای را افزایش داده است.
کد خبر: ۹۰۴۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵ 11 June 2019

روز دوشنبه، بازرسان بین المللی گفتند که ایران در پی تهدید برای خروج از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ آن را عقیم گذاشته، تولید سوخت هسته‌ای را افزایش داده است.

اعلام این اقدام ایران از سوی یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای، که مسئول بررسی و تأیید پایبندی ایران به تعهداتش در توافق ۲۰۱۵ است و توسط دولت اوباما به مذاکره گذاشته شده بود، صورت گرفته است.

وی در کنفرانسی در وین و در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا ایران در حال اجرای دستوری که روحانی ماه قبل صادر کرده بود، هست یا خیر، گفته: بله، میزان تولید سوخت هسته‌ای ایران در حال افزایش است. سوخت مورد نظر اورانیوم غنی شده با درصد پایین است که در نیروگاه‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این سوخت در سلاح هسته‌ای نیاز به غنی سازی بیشتر آن وجود دارد.

آقای آمانو، که به وضوح در تلاش برای جلوگیری از تنش بیشتر بین ایالات متحده و ایران است، نگفته که تهران تا چه میزان تولیدات سوخت هسته‌ای را افزایش داده، یا چه زمانی ممکن است این تولید به میزان حد اجازه داده شده تحت توافق ۲۰۱۵ برسد!

با وجود این، اعلام آمانو اشاره مضاعفی به بازی هسته‌ای بین ایران وآمریکاست؛ با این که ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه ایران تحمیل کرده، خواستار آن است که ایران در این توافق نامه بماند.

آمانو، دیپلمات سابق ژاپنی در سخنرانی خود به هیأت مدیره آژانس گفت: من نگران افزایش تنش‌ها در مورد مسأله هسته‌ای ایران هستم. او گفته ضروری است که ایران کامل تعهدات مربوط به توافق هسته‌ای خود را به اجرا درآورد.

معانی مستتر در اشاره آمانو به افزایش تولید سوخت هسته ای ایران

شاید تحریم‌های آمریکا لحظه رسیدن زمان تخطی ایران از شرایط توافق را سرعت دهد! در ماه می، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد هر کشوری که اورانیوم غنی شده را از خاک ایران منتقل می‌کند، احتمال روبه رو شدن با مجازات را دارد. تا کنون، ایران اکثر اورانیوم غنی شده تولیدی خود را از کشور خارج و با اورانیوم طبیعی مبادله کرده است. این امر به ایران اجازه می‌دهد تا به تولید مقدار مشخصی از سوخت هسته‌ای برای نیروگاه‌ها بدون ایجاد یک ذخیره سوختی که بعدا بتواند در یک برنامه سلاح هسته‌ای استفاده شود، ادامه دهد.

با اعلام وزارت امور خارجه در سوم ماه می، ‌مبنی بر اینکه که مبادله سوخت با ایران «فعالیت قابل تحریم» خواهد بود، اساسا آمریکا شرایطی را ایجاد می‌کند که در طول زمان ایران را مجبور به نقض توافقات مربوط به ذخیره سازی هسته‌ای که جان کری وزیر امور خارجه در زمان دولت اوباما مذاکره کرده بود، می کند و با تولید بیشتر اورانیوم، ایران اساسا با سرعت بیشتری به سوی آن روز حرکت می کند. این همه در ترکیب با هم، به راحتی می‌تواند بحرانی را ایجاد کند که آمریکا و ایران و اسرائیل را پیش از مذاکره در مورد توافق هسته‌ای بار‌ها و بار‌ها در معرض جنگ نظامی قرار داده بود.

چندین هفته پیش در یک مصاحبه، وزیر امور خارجه آمریکا مایک پومپئو، که بسیاری از سیاست‌های دولت ترامپ را در خصوص ایران به پیش می برد، هشدار داد که تهران نمی‌تواند مواد هسته‌ای را که اجازه می‌دهد تا در کمتر از یک سال به سلاح هسته‌ای برسد، ذخیره سازی کند؛ همان آستانه‌ای که دولت اوباما تعیین کرده بود.

اما پومپئو اشاره‌ای نکرد که واکنش واشنگتن در صورتی که موجودی اورانیوم غنی شده ایران این کشور را در فاصله اندک قابل توجهی از ساختن بمب قرار گرفته دهد، چه خواهد بود.

آقای روحانی، در عین حال، به تدریج حجم تنش را افزایش داده و دست به این آزمون می زند که آیا می‌تواند دولت‌های اروپایی را از موضع ایالات متحده در جنگ بر سر توافق سال ۲۰۱۵ دور کند. وی در سخنرانی خود در ماه می، مجموعه ای از مهلت‌های ۶۰ روزه را تعیین کرد که در صورتی که بریتانیا، فرانسه و آلمان تحریم‌هایی را که ایالات متحده یکجانبه تحمیل کرده را خنثی نکنند، یک به یک محدودیت‌های پذیرفته شده از سوی ایران در برنامه هسته‌ای را لغو کند. نخستین قدم، به گفته روحانی، چهار برابر کردن تولید اورانیوم خواهد بود.

او گفت، در مرحله دوم، که در ماه ژوئیه خواهد بود، سطح غنی سازی را افزایش خواهد، اما نگفت تا چه حد.

سخنان آمانو در حالی بیان شده که وزیر امور خارجه آلمان، هیکو ماس، با دیدار از ایران، در تلاش برای موفقیت در جداسازی آلمان از سیاست آمریکا و در عین حال پرهیز از بروز تهدید برای اتحاد میان آلمان و ایالات متحده است.

وی گفته: «وضعیت در منطقه بسیار انفجاری و بسیار جدی است. افزایش خطرناک تنش‌های موجود می‌تواند منجر به افزایش تنش نظامی شود.»

اما در حالی که ایران از تعهدات هسته‌ای خود خارج می شود، دیپلمات‌های آمریکایی می‌گویند که آلمان و دیگر کشور‌های غربی اروپایی برای انجام تجارت با تهران مشکلات فزاینده‌ای خواهند داشت. برای بیش از یک سال، اروپا و ایران در مورد ایجاد مکانیسمی که اساسا به یک سیستم مبادله پایاپای مبادرت می‌کند، بحث کرده اند، که به اروپا امکان می‌دهد نفت ایران را در مقابل کالا‌های اروپایی بدون انجام معاملات با دلار، که واشنگتن آن را مسدود کرده است، به دست آورد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برای چندین ماه همواره شکایت کرده که این سیستم عملیاتی نشده است و به طور خصوصی، اروپاییان می‌گویند که شک دارند اصلا عملیاتی بشود.

آقای ماس در یک کنفرانس خبری مشترک با آقای ظریف گفته: "ما می‌خواهیم بر تعهدات خود بر اساس توافق سال ۲۰۱۵ عمل کنیم. اما ادامه داده که «نمی توانیم معجزه کنیم.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۱۷
"ما نمیتوانیم معجزه کنیم" اما از شما انتظار معجزه داریم!!!! قبول شرایطی که آمریکا و اروپا در پی تحمیل آنند، معجزه ای از بلاهت است.
معاملات ما باید به صورت یوآن چین درآید، و از دلار و حتی یورو فاصله بگیریم.
کشورهای اروپایی که خودشان اراده سیاسی تام ندارند بیخود درتوافقات بین المللي شرکت نکنند که توسط آمریکا سنگ روی یخ بشوند.
12 سال زور زدن این کلاه سرما گذاشتن تهش سه میلیارد دلار دادن سی میلیاردلار گرفتن بایدم نگران باشن
«ریچارد کوپر» استاد دانشگاه هاروارد:
کار خاصی نمی شود کرد
به هر حال از ابتدا این مسیری بود که تندروهای داخل همسو با ترامپ دوست داشتند ما برویم و انتهایش هم جنگی است که درست است که ما می گوییم به نفع کشورهای منطقه نیست اما به نفع آمریکا هست چون کلی اسلحه خواهد فروخت
من میگم از بمب اتمی خودمون باید هر چه سریع تر رونمایی کنیم و از این قایم موشک بازی دست برداریم.
دلواپسا می گفتند غنی سازی جمع شده بتن ریختند و .... می خواستند صالحی را بکشند چی شد !!!چیزی که جمع شده بهمین راحتی و با سرعت راه افتاد حالا ببینم خجالت هم می کشند خیلییا شون هم خیر سرشون دوره رییس دولت قبل یک کاره ای بودند هر چه صالحی توضیح داد توهمات جناحی اجازه نمی داد گوششون بشنود اکیپ مذاکره کننده برجام از عالیترین و بهترین متخصصان سیاسی فنی بودند و در ان زمان با انهمه مشکلات و فجایع کشور بهترین را برای ما بدست اوردند
الان تو بازار سیاه بمب اتم زیر قیمت موجوده
ما بیهوده در حال از دست دادن وقت هستیم. آمریکا و بقیه کشورهای بزرگ در حال بازی با ما هستند. آیا سرنوشت لیبی و عراق برای درس گرفتن ما کافی نیست. بهترین راه ساخت سلاح هسته ای برای گرفتن حق ایران از این متجاوزان است. می خواهم ببینم بعدا این ظالمان چه غلطی می خواهند بکنند.
يك رييس جمهور مقتدر مانند حضرت محمود احمدى نژاد و يك ارگان اطلاع رسانى مثل تابناك كه ميداشتيم، مسيله هسته اي يك هفته حل ميبود !
ایران هم به اروپایی‌ها اعلام کند که ما هم میخواهیم در برجام بمانیم اما با این وضعیت “نمی توانیم معجزه کنیم”.
آقای ماس همون آقای ماسته
تنها راه جلوگیری از زورگویی این کشورهای قلدر فقط درست کردن بمب اتمی است تا همیشه از این قلدری ها راحت

بشیم وگرنه چرخه تحریم همیشه با ماست
این اشارات مستتر آمانو خیلی خطرناکه حسن!
آتیشش بزنید بره
آقای ماس بجای گفتن کلمه ما معجزه نمی تواند بکند باید می گفت اروپا و خصوصا المان عرضه انجام کار و یا از ترس امریکا کاری از دستش برنمی اید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان