بازدید 9379
۱

پاسخ ایران به شایعات درباره خرید S400

کد خبر: ۹۰۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴ 10 June 2019

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی خود اعلام کرد، تهران درخواستی برای خرید سامانه «اس 400» از مسکو نداشته است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

مهمترین بخش اظهارات سخنگوی وزارت خارجه به شرح زیر است:

* درخواستی از روسیه برای خرید «اس ۴۰۰» نداشتیم.
* فعلا احساس نیازی به این سامانه نداریم.
* متخصصان ما سامانه‌هایی طراحی کردند که دست‌کمی از این سامانه‌ها ندارد.
* انتظار از اروپا و سه کشور این بود به تعهداتشان در برجام عمل کنند.
* متاسفانه شاهد بودیم یا نخواستند یا نتوانستند و این جای تاسف بسیار دارد.
* اقدام عملی ویژه‌ای که خواسته‌های ما را تامین و ایران را قانع کند از سوی اروپا و اعضای اروپایی برجام شاهد نبودیم.
* آنچه اروپایی‌ها تا الان صورت دادند ما را راضی نکرده است.
سفر آبه به تهران
* درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد شد.
* از واژه میانجیگری استفاده نمی‌کنم ولی آماده شنیدن نقطه نظرات دوستانمان هستیم.
ادعاهای ترامپ و نتانیاهو برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
* مشکل ما با دنیا و مشکل دنیا با ما بحث انرژی هسته‌ای نیست.
* این بحث از سوی غربی‌ها به افکار عمومی تزریق شد.
* مشکل آنها با ایران بحث هسته‌ای نیست اینها دنبال فشار همزمان و تبلیغات هستند.
* اگر حسن‌نیت دارند باید جلوی تروریسم اقتصادی علیه ایران را بگیرند و روابط تجاری ایران را عادی سازی کنند.
* اگر ببینیم اقدامات عملی و ملموس صورت نگیرد و همزمان تروریسم اقتصادی ادامه یابد گام دوم با قدرت برداشته می‌شود.

مشروح اظهارات موسوی در نشست خبری با خبرنگاران را در ادامه میخوانید:

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی تصریح کرد: درخواستی از روسیه برای خرید «اس ۴۰۰» نداشتیم فعلا احساس نیازی به این سامانه نداریم، متخصصان ما سامانه‌هایی طراحی کردند که دست‌کمی از این سامانه‌ها ندارد.

«یوری بوریسف»، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز جمعه هفته گذشته به خبرگزاری اسپوتنیک این کشور گفت که تهران تقاضایی برای خرید سامانه دفاع هوایی اس‌۴۰۰ به مسکو ارائه نکرده است.

موسوی افزود: انتظار از اروپا و سه کشور عصو برجام این بود به تعهداتشان در برجام عمل کنند ،متاسفانه شاهد بودیم یا نخواستند یا نتوانستند و این جای تاسف بسیار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین عنوان کرد: اقدام عملی ویژه‌ای که خواسته‌های ما را تامین و ایران را قانع کند از سوی اروپا و اعضای اروپایی برجام شاهد نبودیم، آنچه اروپایی‌ها تا الان صورت دادند ما را راضی نکرده است.

موسوی درباره اینکه تبعه لبنانی-آمریکایی « نزار زکا» قرار است با چند زندانی ایرانی مبادله شود، گفت: درباره مسائل امنیتی نظری ندارم از مراجع ذیربط سوال کنید.

وی سفر آبه به ایران را مهم تاریخی و بعد از حدود ۴۰ سال خواند و افزود: این سفر مهمی است و در کانون توجهات قرار گرفته دو‌ کشور دارای مواضع خاص خود دارند، هر دو کشور نگرانی‌هایی درباره مسائل منطقه و بین‌المللی دارند انشالله توافقات خوب دوجانبه صورت خواهد گرفت و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهند کرد؛ من از واژه میانجیگری استفاده نمی‌کنم ولی آماده شنیدن نقطه نظرات دوستانمان هستیم.

وی گفت: ایران آمادگی داشته با کشورهای حوزه خلیج فارس برای رفع نگرانی‌ها گفت‌وگو داشته باشد و پیشنهادهای ظریف هم در این زمینه بود.

موسوی درباره ادعاهای تکراری «ترامپ و نتانیاهو» برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خاطرنشان کرد: الان دولت ترامپ با خروج غیرقانونی از برجام برای ایران تعیین شرط کند و همزمان تحریم را سامان می‌دهد دم از مذاکره بزند؛ جدا از آمریکا، اروپا و باقیمانده از برجام باید به تعهداتشان عمل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: الان مشکل ما با دنیا و مشکل دنیا با ما بحث انرژی هسته‌ای ما نیست، این بحث از سوی غربی‌ها به افکار عمومی تزریق شد؛ مشکل آنها با ایران بحث هسته ای نیست اینها دنبال فشار همزمان و تبلیغات هستند و مذاکره‌ای که عنوان می کنند مذاکره‌ای نیست که ایران دنبال کند.

موسوی سپس تصریح کرد: اگر حسن‌نیت دارند باید جلوی تروریسم اقتصادی علیه ایران را بگیرند و روابط تجاری ایران را عادی سازی کنند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره پایان مهلت ۶۰ روزه به کشورهای باقیمانده در برجام و اقدامات ایران بعد از آن گفت: اگر ببینیم اقدامات عملی و ملموس صورت نگیرد و همزمان تروریسم اقتصادی ادامه یابد گام دوم با قدرت برداشته می‌شود.

موسوی درباره «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی که در بلژیک در بازداشت است، گفت که کارهای حقوقی و سیاسی به خوبی پیش می‌رود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر روحانی به بیشکک برای شرکت در نشست شانگهای گفت: الان ایران به عنوان عضو ناظر در این سازمان است و عضویت کامل ایران نیازمند کارهای فنی است.

وی درباره اظهارات «هایکو ماس» مبنی بر اینکه در ایران در تهران مخالفت خود با برنامه موشکی را اعلام خواهد کرد ، گفت: مقامات آلمانی و اروپایی در موقعیتی نیستند که برای ایران شرط تعیین کنند، آنکه طلبکار است و نگرانی دارد ایران و مردم منطقه هستند.

موسی ادامه داد: ایران نگران بی‌تصمیمی اتحادیه اروپا و عدم پایبندی آنها به برجام بخصوص فروش سلاح و جنگ افزارهای کشتار جمعی است؛ آنها حق ندارند و در موقعیتی نیستند از مسائل فرابرجانی ابراز نگرانی کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
چرا اصلا ما با دنيا يا دنيا با ما بايد مشكل داشته باشد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان