بازدید 4479

ایران دومین کشور دنیا در تنوع گونه‌های زیستی

کد خبر: ۹۰۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 06 June 2019

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان گفت: ایران به دلیل برخورداری از اقلیم‌هایی شامل، معتدل، گرم، خشک، نیمه گرمسیری و سرد، دومین کشور دارای تنوع گونه‌های زیستی در دنیا است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، احسان کامرانی افزود: تنوع زیستی یک ثروت و محصول تکامل صد یا هزار ساله است و هر چه تعداد گونه‌ها و موجودات بیشتر باشد، بقای اکوسیستم در آن منطقه افزایش خواهد یافت.

این محقق و مدرس دانشگاه تصریح کرد: به دلیل اهمیت حفاظت از زیست گاه، کشور در کنوانسیون‌هایی شامل، گونه‌های در معرض خطر، تنوع زیستی، رامسر، میراث جهانی و معاهده بین المللی در ارتباط با منابع ژنتیک گیاهی، غذا و کشاورزی عضو است.

وی اضافه کرد: هدف ازعضویت در کنوانسیون تنوع زیستی، حفاظت پایدار از گونه‌ها برای نسل‌های آینده و استفاده از منابع به صورت عادلانه و منصفانه است.

این محقق در ادامه با اشاره به اهمیت پروتکل ناگویا برای حفاظت زیستی کشور و مصوب نشدن این طرح در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این طرح می‌تواند علاوه بر حفظ منابع، به درآمدزایی و معیشت مردم نیز کمک کند.

کامرانی خواستار ارائه دوباره این لایحه از سوی هیأت دولت (با محوریت وزارت جهاد کشاورزی) به مجلس شورای اسلامی شد و گفت: هم اکنون ۱۶۵ کشور به پرتوکل ناگویا پیوسته است که در صورت عضویت، ذخایر زیستی کشور حفظ خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: در اصل پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به توسعه پایدار و تعهدات انسان‌ها نسبت به نسل‌های آینده در حفاظت از زیست گاه‌ها اشاره شده است.

این پژوهشگر اظهار داشت: در قانون اساسی کشور به سه اصل در خصوص حفاظت از تنوع زیستی و منابع طبیعی شامل، اصل ۴۵ که به انفال و ثروت‌های عمومی، اصل ۵۰ حفظ محیط زیست و توسعه پایدار و اصل ۴۸ توزیع و ثروت عادلانه اشاره شده است.

وی به تهدیدهای تنوع زیستی درهرمزگان اشاره کرد و بیان داشت: گسترش احداث آب شیرین کن‌ها در کنار ساحل، شکار و صید بی رویه، ورود فاضلاب‌های آلوده و تصفیه نشده به دریا، تغییر اقلیم، زیست گاه‌های این استان را با خطرهای بسیاری روبرو کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل