بازدید 13042
رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی»؛

وارد کننده‌ای داریم که وزیر را پای استیضاح می‌کشاند/ دامدار اگر ۵ درصد سود داشته باشد، باید از خوشحالی کلاه خود را به هوا پرتاب کند

رئیس جمهور به تازگی اعلام کرد که دامداری‌ها در سال گذشته صددرصد سود کرده اند و دلیل بی نظمی بازار نهاده‌های دامی در سال گذشته، شخص واردکننده‌ای بود که در فضای مجازی اعلام کرد، به وی ارزی پرداخت نمی‌شود! سید احمد مقدسی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی گفت: احتمالاً اطلاعات اشتباهی به رئیس جمهور داده اند.
کد خبر: ۹۰۳۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴ 02 June 2019
تابناک اقتصادیرئیس جمهور به تازگی اعلام کرد که دامداری‌ها در سال گذشته صددرصد سود کرده اند و دلیل بی نظمی بازار نهاده‌های دامی در سال گذشته، شخص واردکننده‌ای بود که در فضای مجازی اعلام کرد، به وی ارزی پرداخت نمی‌شود! سید احمد مقدسی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی گفت: احتمالاً اطلاعات اشتباهی به رئیس جمهور داده اند.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»، رئیس جمهور حسن روحانی در چهارم خرداد ماه ۱۳۹۸ در نشستی با جمعی از اصحاب رسانه در بخشی از صحبت‌های خود، به سود صددرصدی دامداری‌ها در یک سال گذشته اشاره کردند. وی با اشاره به بازدید خود از یک کارخانه صنایع لبنی (مجموعه تولیدی شرکت صنایع شیر ایران، پگاه) در روز اول فروردین ماه سال جاری گفت: هنگامی که از مسئول این کارخانه می‌خواهم لیست خود را ارائه کند و از او می‌پرسم شیر را سال گذشته چند خریدی و امسال چند می‌خرید، می‌بینم دامدار از سال گذشته تا سال جاری صددرصد سود برده و کسی نیست که این موضوع را بازگو کند که اگر مردم رفتند شیر خریداری کردند و در فشار هستند، دامدار شرایط بهتری دارد.

وی افزود: قیمت گوسفند یا دام یک دامدار در عرض چند روز به خاطر اینکه دروازه بعضی از کشور‌ها توسط قاچاقچی‌ها باز شد، افزایش یافت و هیچ کس نبود این را تبیین کند و و صرفا برخی‌ فریاد می‌زنند که دولت در این زمینه کجاست؟ هیچ وقت شد که صدا و سیما بیاید چرایی این موضوع را بیان کند و بگوید ریشه این ماجرا کجا بود؟ اصلا چرا یک مرتبه اوضاع به هم ریخت؟
روحانی ادامه داد: کشتی که قرار بود برای ما نهاده بیاورد، توقیف شد و نتوانست نهاده بیاورد و یک آقایی که واردکننده است در فضای مجازی اعلام کرد که ارز به من نمی‌رسد و همین باعث شد، یک دفعه موضوع در بازار تغییر کند، چه کسی باید این را توضیح بدهد؟ من رئیس جمهور باید این را توضیح بدهم یا شما رسانه ها؟ اگر این موضوعی که من می‌گویم واقعیت هست، پس چه کسی مقصر است که این را نگفته است؟ اگر واقعیت نیست، پس من را به محاکمه بکشید!

در این صحبت‌های رئیس جمهور دو پرسش اساسی وجود دارد که باید برای آن‌ها پاسخی یافت؛ نخست اینکه آیا واقعاً در یک سال گذشته دامداران صددرصد سود کرده اند؟ و دوم آنکه کدام واردکننده بوده که در فضای مجازی اعلام کرده که ارز به من نمی‌رسد و همین موضوع باعث به هم ریختن بازار در صنعت دامداری شده است؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها خبرنگار تابناک اقتصادی گفت‌وگویی را با احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ترتیب داد. مقدسی در پاسخ به پرسش اول به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: من هنگامی که صحبت‌های رئیس جمهور در این زمینه را شنیدم، تعجب کردم!

وی ادامه داد: در پیگیری‌هایی که در این زمینه داشتم، به نتیجه رسیدم که یا اطلاعات را به اشتباه به عرض رئیس جمهور رسانده اند و یا رئیس جمهور برداشت اشتباهی از این موضوع داشته است. مقدسی با طرح این پرسش که کدام صنعت در سال گذشته صددرصد سود داشته که دامداری‌ها داشته باشند، گفت: هیچ صنعتی در سال گذشته بیش از ده درصد سود نداشته است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در ادامه سخنان خود با اشاره به سفر یکی از مسئولین شرکت کمپینای هلند که بزرگترین شرکت لبنی دنیاست و در ۱۵۷ کشور کارخانه دارد و ۲۰ هزار گاودار سهامدار این کارخانه هستند، به ایران گفت: وی طی صحبت‌های خود اعلام کرد، اگر ما ۵ درصد سود داشته باشیم باید از خوشحالی کلاه خود را به هوا پرتاب کنیم و حالا چگونه دامداران ایرانی می‌توانند ۱۰۰ درصد سود داشته باشند؟

مقدسی باز هم تأکید کرد: احتمالاً اطلاعات اشتباهی را در اختیار رئیس جمهور قرار داده اند. وی در مورد هزینه‌های دامداران در سال گذشته گفت: در آذر ماه سال گذشته هنگامی که می‌خواستند قیمت شیر را محاسبه کنند، قیمت دولتی جو و ذرت را برای ما ۱۲۰۰ تومان تعیین کردند، اما بعد از آن که قیمت شیر مصوب شد، قیمت جو و ذرت به ۱۳۵۰ تومان افزایش یافت. همچنین قیمت دولتی سویا را ۲۳۰۰ تومان در نظر گرفتند، اما بعد از تصویب قیمت شیر، قیمت این نهاده به ۲۴۵۰ تومان افزایش یافت. دلیل این افزایش قیمت‌ها نیز این بود که به خاطر هزینه‌های انتقال ارز و دور زدن تحریم‌ها یکسری هزینه‌های بانکی به تجار تحمیل می‌شد، به همین خاطر نرخ‌ها افزایش یافت.

وارد کننده‌ای داریم که وزیر را پای استیضاح می‌کشاند/ دامدار اگر ۵ درصد سود داشته باشد باید از خوشحالی کلاه خود را به هوا پرتاب کند
 

وی در مورد نرخ‌های این نهاده‌ها در بازار آزاد هم گفت: نزدیک ایام عید و با سوءاستفاده تجار قیمت سویا به ۵۲۰۰ تومان هم رسید که در اینجا وزارت جهاد ورود و اعلام کرد دیگر تجار اجازه ندارند سویا تحویل بدهند و این وزارتخانه حواله می‌دهد و قیمت سویا با این اقدام دوباره به قیمت مصوب ۲۴۵۰ تومان کاهش یافت. وی گفت: در مجموع سال گذشته قیمت تمام شده تولید شیر ۴۰ درصد افزایش داشت و طی دو مرحله، دولت نهایتاً ۳۸ درصد قیمت شیر را افزایش داد و در نتیجه با این وضعیت ما اصلاً سودی نداشتیم و نهایت وضعیت دامداران در حالت سر به سر بوده و همین عامل باعث شده است تا بسیاری از واحد‌های کوچک دامداری در سال گذشته تعطیل شوند.

مقدسی ادامه داد: اگر قیمت هر کیلوگرم شیر در سال گذشته از هزار تومان به دو هزار تومان افزایش یافته است، این به معنای سود صددرصدی دامدار یا کارخانه دار نیست، بلکه در فرآیند تولید شیر هزینه‌های فرآوری، تبدیل، پخش و ... وجود دارد که قطعاً روی میزان سود تاثیر خواهد گذاشت و آن را به شدت کاهش خواهد داد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در مورد هزینه‌های دامداران در سال جاری نیز گفت: تاکنون ۲۵ درصد قیمت تمام شده تولید شیر افزایش یافته است و به همین منظور درخواست افزایش قیمت شیر را داده ایم که قرار است فردا در جلسه ستاد تنظیم بازار بررسی و تصویب شود. مقدسی در مورد قیمت پیشنهادی شیر در جلسه فردا هم گفت: برای هر کیلو شیر تحویلی درب کارخانه ۲۵۷۰ تومان در نظر گرفته شده است.

 
وارد کننده‌ای داریم که وزیر را پای استیضاح می‌کشاند/ دامدار اگر ۵ درصد سود داشته باشد باید از خوشحالی کلاه خود را به هوا پرتاب کند

مقدسی در پاسخ به پرسش دوم گفت: آقای مدلل یکی از بزرگترین واردکنندگان نهاده‌های دامی، ارز دولتی جهت واردات نهاده‌های دامی دریافت کرد و این نهاده‌ها را وارد نمود، اما از عرضه این نهاده‌ها به دامداران هنوز هم سرباز می‌زند! وی ادامه داد: از تاریخ ۳ دی ماه ۱۳۹۷ تا ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۷ انجمن از سوی گاوداران به جناب مدلل پول را پرداخت کرده، اما ایشان هنوز محموله‌ای به ما تحویل نداده است و اعلام می‌کنند که محموله در حال بارگیری است! این در حالی است که وی باید در همان ماه نهاده‌ها را تحویل می‌داد. مگر می‌شود ۵ ماه یک محموله در حال بارگیری باشد؟

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در مورد اینکه چرا این محموله‌ها را به شما تحویل نمی‌دهند گفت: تاکنون می‌گفتند ما مشکل انتقال ارز داریم، ولی الان اعلام می‌کنند که ما مشکل جذب کامیون داریم! که ما این موضوع را قویاً رد می‌کنیم چرا که ایشان با باربری‌ها رابطه نزدیکی دارد و بعید است، مشکل جذب کامیون داشته باشند. مقدسی ادامه داد: این آقا مخصوصاً به باربری‌ها اعلام می‌کند، کامیون نفرستند که بارگیری صورت نگیرد تا بتواند از این طریق با ملتهب کردن بازار نهاده‌های دامی، جلوی دولت و تولیدکننده بایستد! وی افزود: این‌ها آن قدر قدرتمند شده اند که در دولت وزیر جابجا می‌کنند یا وزیر را پای استیضاح می‌کشانند!

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که بررسی‌ها تابناک اقتصادی نشان می‌دهد، نزدیک به ۲.۳ میلیارد دلار از ارز‌های دولتی (۷.۷ درصد از کل ارز‌های دولتی) توزیع شده را شرکت‌های تحت مالکیت خانواده مدلل به خود اختصاص داده اند و بیشتر این شرکت‌ها در حوزه خوراک دام و طیور فعال بوده اند. از شرکت‌های تحت مالکیت خانواده مدلل که در حوزه واردات نهاده‌های دامی فعالند، می‌توان به شرکت مجتمع کشت و صنعت و روغن نباتی ماهی‌دشت کرمانشاه با دریافت ۹۷۴ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۲۱۰ دلار ۴۲۰۰ تومانی، شرکت آوا تجارت صبا با دریافت ۶۴۸ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۵۸۹ دلار ۴۲۰۰ تومانی، شرکت کرمانشاه دانه با دریافت ۳۵۳ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۴۸۶ دلار ۴۲۰۰ تومانی و شرکت کلهر دانه جنوب با دریافت ۳۲۵ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۴۶۸ دلار ۴۲۰۰ تومانی اشاره نمود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۴
این حق دامدار است که سود داشته باشد و به سود خود برسد و کارش را توسعه دهد ،
تنها راه کنار رفتن دلالی در کشور ما استفاده از سیستم های جدید و آنلاین برای دنبال کردن محصولات و کالا ها از مبدا به مقصد است.... هر نوع محصول ، کالا و خدماتی.
۸ سال جنگ + چهل سال تحریم + سیل و زلزله و ....... نتوانست کشور را آسیب بزند ولی مافیای فساد و دلالان کشور را با مخ دارن به زمین می کوبند
يه بار هم شده به عوض شاخ وشونه كشيدن براى دنيا يكى از اين هزارها رو محاکمه كنيد تابقيه هم لااقل باورشون بشه
اين شخص كيه؟ حداقل عكسش رو چاپ كنيد كه يه موقع نامراد از دنيا نريم
بفرمائید تمام ارز دولتی به ایشان داده شده و فعلا هم در حال بارگیری محموله هستند و کامیون هم جذب نکرده اند! خداوند این کشور و مردمش را از شر رانت و انحصار و دلال حفظ کند.
اعدامش کنید به همین راحتی امثال اینها زیادن
مسلما این وسط وارد کننده و کارخانه های لبنیات سود سرشاری بردند ولی دامدار سودی نبرده...
یه مثال خیلی ساده اینکه توی شهری که زندگی می کنم, شیر گاو محلی رو می خرم لیتری 2200تومان ولی شیر پاستوریزه کارخانه رو باید بخرم 4200تومان, خوب این فاصله ی 2000 تومانی رو چطور قبول کنم؟ فرض بر اینکه 1000تومان هم هزینه بسته بندی و سودشون بشه; خوب 1000تومان باقی مانده چیه این وسط؟؟؟!!!
بگذریم از این که شیر محلی چربیش رو هم کمتر می گیرن ولی شیر کارخانه ای رو علاوه بر گرفتن چربی با آب و مواد نگهدارنده هم میکس می کنن...
حداقل بگو اسم اون وارد کننده چیه شاید قوه محترم قضاییه رسدگی کنه
همان اقا که می گوید ارز بدست من نرسیده در سال 97 حدود دو میلیارد دلار ارز دولتی استفاده کرده است وجالب است که نهاده دامی نیاورده را از اواخر سال نود و هفت پیش فروش کرده و از تولید کننده مظلوم پول ان را در یافت کرده و هنوز تعهدات قبلی را که حدودا 550000 تن کنجاله سویا بود انجام نداده نسبت به فروش و در یافت پول برای نهاده باز اقدام نموده است و متاسفانه این فرد سیاست گذاری خود را در زمینه تهیه نهاده تحمیل می نماید خدا به داد تولید کنندگان برسد.....
مملکت گل وبلبل که میگن یعنی همین
پس سه برابر شدن همهٔ محصولات دامی برای چه چیزی بوده ؟ آیا یک نفر سرمایه دار از دلال ،و تولید کننده ،و توزیع کننده در تمامی ایران یافت میشود ، حقیقت را به مردم بگوید ؟ یک کیلو پنیر ، پنجاه هزار تومان ؟،،هرشب مایحتاج ملت گران تر میشود ، ؟،،،چرا ،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
رییس جمهور فرمودن از دولت چرا می پرسین برید از رساناها سوال کنین .انگار رساناها مجوز واردات انحصاری به این خانواده های مافیایی رو دادن!! 5 ماهه که میگن غذای دام تحویل نداده حالا رسانا ها جواب بدن!
شرکت‌های تحت مالکیت خانواده ... کدام شرکت ها هستند ؟اینهم یک "خانواده" دیگر که خون مردم را به شیشه کرده است.
اقای رییسی اعلام کردن مفسدان را معرفی کنید
این یک نمونه برادر .... منتظر برخورد و اعدام این مفسد هستیم که خوراک دام را دپو کرده است.
حق گرفتنی است . دادنی نیست
اگر این اقا را اعدام نکنید حق دو بیچاره ای که بنام سلطان اعدام شدند ضایع خواهد شد.
یا حق
با سلام بنده بابرادرم یک گاوداری کوچک راه انداختیم این که میگن 100درصد سود کردن اصلا ندارن چون 100درصد ضرر کردن هر روز نهاده های دامی گرون میشه قیمت شیر ثابت مانده واقعا مملکت خیلی جالبی داریم با حرف این اون نظر میدن برید درد دل گاودار رو بشنوید بعد نظر بدید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر