بازدید 3275
۱

آخرین وضعیت پرداخت بدهی عراقی‌ها به ایران

کد خبر: ۹۰۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۹ 01 June 2019

با وجود موانعی که امریکا برای مشتریان انرژی ایران برای ادامه تعامل با ایران ساخته عراق همچنان مشتری گاز و برق کشورمان است اما، بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا در پرداخت پول گاز و برق از سوی این کشور به ایران وقفه ایجاد شد. که به گفته وزیر نیرو این وقفه از بین رفته و آنها در حال پرداخت بدهی خود هستند.

به گزارش ایسنا، عراق سال‌هاست یکی از مشتریان پر و پا قرص گازی و برقی ایران بوده به طوری که زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و کشورها را تهدید کرد که اگر تعامل نفتی و گازی خود با ایران را ادامه دهند، آن‌ها را تحریم خواهد کرد، عراقی‌ها دست از گاز و برق ایران نکشیدند و به آمریکا اعلام کردند امکان قطع واردات برق و گاز از ایران را ندارند.

البته تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا یک چالش جدی در زمینه تعاملات ایران و عراق ایجاد کرد و آن پرداخت پول گاز و برق ایران بود. طبق قرارداد عراقی‌ها موظف هستند پول گاز را با یورو و پول برق را با دلار به ایران پرداخت کنند اما زمانی که پای آمریکا به میان آمد، عراقی‌ها اعلام کردند امکان پرداخت دلار ندارند و پیشنهاد پرداخت با دینار را مطرح کردند.

پیشنهادی که ظاهراً به مذاق ایران خوش نیامد و دو کشور مدت‌ها بر سر آن مذاکره کردند. در نهایت دو حساب برای عراقی‌ها در بانک مرکزی ایران بازگشایی شد تا اگر عراقی‌ها توانستند، پول برق و گاز را با یورو و در غیر این صورت با دینار پرداخت کنند. در نهایت در تاریخ ۲۰ اسفندماه اولین بخش از مطالبات دولت ایران به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز شد. از ۱۲ میلیارد دلار صادرات ایران به عراق ۴ میلیارد آن صادرات برق و گاز است و آنطور که بیژن زنگنه، وزیر نفت پیش از این اعلام کرده بود عراقی‌ها دو میلیارد دلار به ایران بابت پول برق و گاز بدهکار هستند.

مبلغ پرداختی قطعاً به دلار نیست

در این راستا، سیدحمید حسینی - دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که مشخص نیست عراق بدهی خود را با چه ارزی پرداخت کرده است، اعلام کرده بود: عراقی‌ها معادل ۲۰۰ میلیون دلار را پرداخت کرده‌اند. عراقی‌ها از ابتدا ادعا کردند مشکلی برای پرداخت ندارند. در حساب بانک مرکزی خود مقدار زیادی دینار برای پول برق موجود داشتند و اصرار داشتند قبل از سال جدید میلادی آن مبلغ را به حساب بانک مرکزی ایران منتقل کنند. اما ایران ممانعت می‌کرد زیرا مایل به دریافت دینار نبود. بحث برق و گاز به قدری برای عراقی‌ها حیاتی است که در اولویت قرار دارد. عدم هماهنگی و اصراری که ایران برای گرفتن یورو و دلار داشت، باعث تأخیر پرداخت عراق شد. با سفر قبلی و اخیر آقای همتی، توافقاتی صورت گرفت و حساب‌های جدید به دینار و یورو باز و راه پرداخت عراقی‌ها باز شد و آن‌ها قطعاً پرداخت می‌کنند زیرا هرچه به فصل گرما نزدیک‌تر می‌شویم، نیاز عراق هم به گاز و هم به برق افزایش پیدا می‌کند. مبلغی که پرداخت شده است یا به دینار است یا یورو و قطعاً به دلار نیست.

عراقی طبق قرارداد بدهی خود را پرداخت می‌کند

در این راستا، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه عراق در حال پرداخت بدهی خود به ایران است، اظهار کرد: عراق بدهی خود به ایران را مطابق قرارداد موجود پرداخت می‌کند.

وی به این سوال که عراق بدهی خود به ایران را با چه ارزی پرداخت می‌کند؟ پاسخ داد: اینکه بدهی با چه نرخی پرداخت می‌شود مهم نیست، آنچه که اهمیت دارد این است که پرداخت شود و ما هم سعی می‌کنیم از مبالغ برای رفع نیازها استفاده کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تصور کردم بدهی عراق به ایران بابت 8 سال جنگ رو فرمودید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان