بازدید 14635
۳

بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب و مخالفت عراق

کد خبر: ۹۰۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶ 31 May 2019

اعضای شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی خود از اقدامات دولت آمریکا علیه ایران تقدیر کردند اما عراق با بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در مکه که در آن اتهاماتی علیه ایران مطرح شده بود مخالفت کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز بیانیه‌ صادره از سوی سران برخی کشورهای عرب و خلیج فارس را که در آن اتهامات بی اساسی علیه کشورمان مطرح شده است را رد و محکوم کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، شورای همکاری خلیج فارس بامداد جمعه (۱۰ خرداد/۳۱ مه) بعد از اتمام نشست خود در شهر مکه قطعنامه‌ای صادر کرد.

این قطعنامه، حملات پهپادی نیروهای ارتش یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را محکوم کرده و آن را تهدیدی برای صلح در منطقه و اقتصاد جهان توصیف کردند.

این سند همچنین شلیک ادعایی بیش از ۲۲۵ موشک بالستیک و ۱۵۵ پهپاد غیرمسلح توسط نیروهای انصارالله به سمت عربستان سعودی را محکوم می‌کند.

حمله به چهار تانکر نفتی در نزدیکی بندر الفجیره امارات نیز در این بیانیه محکوم شده و از جامعه بین‌المللی خواسته از وقوع چنین «عملیات خرابکارانه‌ای» جلوگیری کند.

شورای همکاری در یکی از بندهای این سند هم از ایران خواسته به اصول منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی، حسن همجواری، احترام به حق حاکمیت کشورهای دیگر، عدم دخالت در امور کشورهای دیگر و عدم استفاده از قوای نظامی متعهد باشد. اعضای شورا از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند از دستیابی ایران به توانمندی‌های هسته‌ای جلوگیری کرده و محدودیت‌های شدیدتری علیه برنامه موشکی ایران به کار بگیرند.

این کشورها همچنین از راهبرد دولت آمریکا علیه ایران حمایت کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «شورا حمایت خود را از راهبرد آمریکا در قبال ایران از جمله مقابله با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران، فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه، حمایت آن از تروریسم، مبارزه با فعالیت‌های خشن حزب‌الله، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شبه‌نظامیان حوثی و سایر گروه‌های تروریستی ابراز می‌دارد و اقدامات انجام‌شده توسط آمریکا برای مقابله با آنها را مورد تمجید قرار داد.

مخالفت عراق با بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب

رئیس جمهوری عراق با بیانیه ضد ایرانی نشست اضطراری اتحادیه عرب در مکه به دلیل اتهامات بی پایه و اساس آن مخالفت کرد.

به گزارش «تابناک»به نقل از ایرنا،، عراق به بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب که ایران را به خاطر رفتار خود در منطقه محکوم کرده بود، اعتراض کرد.

بر پایه گزارش شبکه العربیه، برهم صالح گفت: ایران یک کشور همسایه است و باید امنیت آن را حفظ کرد و محترم شمرد و ایران تمام تلاش خود را برای بازکردن باب گفت و گوهای سازنده و رد خشونت به کار خواهد بست.

در بیانیه پایانی این نشست، سران برخی کشورهای عربی حاضر پس از سخنان کوتاه چند دقیقه ای، بیانیه ایی از پیش تهیه شده توسط عربستان را تصویب کردند.

در این بیانیه بار دیگر اتهامات واهی دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی بویژه بحران سوریه و بحرین زده شده بود.

دخالت در امور داخلی سوریه و شلیک موشک های بالستیک ساخت ایران ازیمن به سوی عربستان از دیگر اتهام های این بیانیه ضد ایرانی بود.

عراق به خاطر همین اتهامات واهی، به بیانیه پایانی اتحادیه عرب اعتراض کرد.

این درحالی است که این کشورهای عربی بدون پرداختن به موضوع فلسطین فقط در بیانیه پایانی اعلام کردند که به مصوبات نشست های پیشین اتحادیه عرب درباره فلسطین پایبند هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳
عراق هم بیخود مخالفت کرده وگرنه اونا هم خودشون خوب می‌دونن که عامل همه تنش های منطقه فقط ایرانه
با اینهمه ثروت و تعداد زیادشون مجموع قدرت سیاسی شون برابر فرانسه هم نیست
ما در تحریمها و محاصره قطر توسط عربستان و امارات به این کشور کم کردیم.
قطر چه گفت؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار