بازدید 4542
۱

۱۰ درصد چک های بانکی برگشت خورد

کد خبر: ۹۰۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۱ 27 May 2019

آمارها نشان می دهد شمار چک های برگشتی در فروردین امسال ۴۰ درصد کاهش یافته، اما بر اساس آمار بانک مرکزی اکنون از هر ۱۰ چک صادرشده حدود یک چک برگشت می خورد.

شمار چک های برگشتی با اصلاح قانون چک و اعمال مقررات سخت گیرانه تر روند کاهشی داشته که تداوم آن می تواند اعتماد میان فعالان اقتصادی در محیط کسب و کار را افزایش دهد.

نگاهی به آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می دهد که استفاده از چک در مبادلات اقتصادی کاهش زیادی داشته است.

 

کاهش ۴۷ درصدی چک های مبادله ای

 فروردین ۹۸ در کل کشور حدود ۵.۴ میلیون فقره چک به ارزش حدود ۵۴۱ هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به اسفند ۹۷ از نظر تعداد و مبلغ به ترتیبب ۲۹.۴ درصد و ۴۷.۵ درصد کاهش داشته است. /ایرنا

همچنین در مدت یاد شده، حدود ۴.۹ میلیون فقره چک به ارزش ۴۸۳ هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۰.۱ درصد و ۴۸.۳ درصد کاهش را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، در کل کشور ۹۰.۲ درصد از مجموع چک های مبادله ای و ۸۹.۲ درصد از مجموع مبلغ چک های مبادله ای وصول شد.

کاهش ۴۰ درصدی چک های برگشتی

بر این اساس، حدود ۹.۸ درصد از کل تعداد چک های مبادله ای و ۱۰.۸ درصد از مجموع مبلغ این چک ها برگشت داده شده است.

۵۰۴ هزار فقره چک به ارزش حدود ۵۵ هزار میلیارد ریال به دلیل کسری با فقدان موجودی برگشت خورد و در واقع از نظر تعداد ۹۶ درصد و از نظر ارزش ۹۴.۶ درصد از چک های برگشتی به دلایل مربوط به کسری، موجودی نداشت.

به گزارش ایرنا، علت اصلی کاهش شمار چک های برگشتی، اصلاح قانون چک و اعمال قوانین سخت گیرانه در این ارتباط  است.

بر اساس قوانین جدید، مهلت ۱۰ روزه برای ارسال اطلاعات چک‌های برگشتی به سامانه بانک مرکزی لغو شده و به محض صدور گواهی عدم پرداخت، بانک ها مکلف به ارسال اطلاعات مربوطه به این سامانه هستند.
همچنین بانک‌ها مکلف به درج کد رهگیری بر روی گواهی عدم پرداخت شده اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بنظر می رسد روش اتخاذ شده بسیار مؤثر بوده است بهر حال باز می توان روش های جدیدی از جمله فرد مجبور باشد طی زمان محدودی فقط مقداری چک صادر کند. بصورت پیامک گفته شود ته چک ها توسط مشتری ها و بانک ملاحظه شود. هر کسی به میزان وسعت خودش چک بکشد و روی چک قید شود شما این مبلغ می توانی بکشی طی چند ماه مثلا دو تا با مبلغ فلان و ... روی جلد و داخل آن نوشته شود. خیلی به کاهش زندانیان کمک می کند و به اداره آگاهی و سایر مراکز متصل شود و سلامتی روان فرد هم گنجانده شود. موبایل فرد قطع شود.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی