بازدید 3653
اقتصاد در گذر زمان

از اجرای قانون انحصار معاملات قند و شکر تا مشروط شدن صادرات فولاد

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۱۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 27 May 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.


۶ خرداد ۱۳۰۴، قانون انحصار معاملات قند و شکر در دست دولت که با هدف تثبیت بها و زمینه آن در بازار به تصویب مجلس رسیده بود از این روز به اجرا گذارده شد.

۶  خرداد ۱۳۰۶، بلدیه تهران در این روز در اطلاعیه‌ای که به طور مختصر در اختیار جراید گذاشت یادآور شد: بلدیه تهران برای آسفالت ریزی خیابان‌های تهران مطالعاتی نموده که ماشین مخصوص این کار خریداری شود و کلیه مسائل را خود بلدیه انجام دهد و به این منظور به خرید ماشین‌های آسفالت ریزی که گویا از ۶۰ هزار تومان قیمت آن متجاوز نیست مبادرت کرده است و فعلا ۲۵ هزار تومان آن را پرداخته اند و در نظر است در اولین اقدام خیابان ناصریه (ناصرخسرو امروزی)، خیابان علاءالدوله (فردوسی امروزی) و خیابان‌های اطراف ارک را امسال آسفالت ریزی کنند.

۶ خرداد ۱۳۰۹، دولت وقت امتیاز چاپ اسکناس‌های ایران را که تا آن زمان منحصرا در دست انگلیسی‌ها بود لغو و بابت این اقدام خود، ۲۰۰ هزار لیره به انگلیسی‌ها غرامت پرداخت کرد و اجازه داد که انگلیسی‌ها بانک خود را در تهران و شعب آن را در استان‌ها داشته باشند. از خرداد ۱۳۰۹ (۲۷ مه ۱۹۳۰) دولت ایران، خود (نخست از طریق بانک ملی و بعدا پس از تاسیس بانک مرکزی، توسط آن) کار چاپ اسکناس را به دست گرفته است.

۶ خرداد ۱۳۲۱، شرکت خوار و بار در ایران تاسیس شد.

۶ خرداد ۱۳۴۱، جراید این روز  نوشتند که در ساعت ۶ بامداد احمد نفیسی شهردار جدید تهران به میدان‌های خواربار و تره بار رفت و طوری که شناخته نشود از نزدیک قیمت‌ها را بررسی کرد. شهردار تهران ابتدا از میدان انبار گندم دیدن کرد و در آنجا با چند تن از خریداران و فروشندگان صحبت نمود و شخصا قیمت‌ها را می‌پرسید و هر یک از فروشندگان مطلبی می‌گفتند و پس از آنکه میدان داران فهمیدند شهردار آمده در ظرف چند دقیقه به روی کلیه اجناس خود اتیکت نصب کردند و نرخ‌های قلابی به روی کالا‌های خود زدند و شهردار که از نزدیک این وضع را تماشا می‌کرد ناراحت شد و دستور برکناری ماموران و روسای میدان‌های خواربار و تره بار شهرداری را همان جا صادر کرد. در این بازدید نفیسی در بیش از صد نقطه توقف کرد و قیمت کالا‌ها را پرسید و به ماموران اداره خواربار دستور داد تا سیستم تعیین نرخ و نصب اتیکت را به سرعت و دقت اجرا کنند و همچنین به دادگاه‌های سیار شهرداری ماموریت داد تا از بامداد فردا محل کار خود را به میدان‌ها منتقل ساخته و با همکاری حاج افضلی جلوی تخلفات را بگیرند.

۶ خرداد ۱۳۵۲، آپارتمان‌های ساعی و بهجت آباد که توسط وزارت آبادانی و مسکن ساخته شده بود افتتاح شدند.

۶ خرداد ۱۳۵۵، ایجاد یک آسمانخراش ۳۲ طبقه آن هم در بخشی از حوزه مرکزی شهر تهران از اوایل دهه ۵۰ در محافل اقتصادی بحث برانگیز بوده است و هر کس به فراخور اطلاعاتی که در این باره داشت، حرف می‌زد و می‌نوشت تا آنکه بالاخره مهندس «ایرج فرخو» مدیر اجرایی این آسمانخراش در گفت: وگویی (که شبیه رپرتاژ آگهی است) در جراید کشور روز ششم خرداد ۵۵ گفت: طرح این آسمانخراش توسط یکی از معروف‌ترین معماران فرانسه و برنده جایزه معماری رم کشیده شده است و ۳۲ طبقه دارد و معادل ۵۳ هزار و ۱۹۲ مترمربع بنا خواهد داشت و تمام محاسبات آن توسط مهندسان مشاور «ستک باتیمان» فرانسه انجام شده و امر نظارت بر اجرای آن نیز با شرکت «هستک ایران» است. این برج دارای پارکینگ به حد کفایت است و بخش‌های مختلف خدماتی مثل فروشگاه، نمایشگاه، سکرتری، تلکس و تلگراف، بانک، اداره ثبت، باجه پست، چاپ نقشه، آژانس‌های تبلیغاتی، کلوپ ورزشی و سونا، رستوران و سلف سرویس در آن پیش بینی شده است. این بنا هم اکنون «برج سپهر» نام دارد و در خیابان سمیه واقع شده و متعلق به بانک صادرات ایران است.

۶ خرداد ۱۳۵۹، نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران و در ساختمان سنای سابق آغاز بکار کرد. تا آن زمان وظیفه قانونگذاری عملا برعهده شورای انقلاب بود.

۶ خرداد ۱۳۸۹، عادل آذر رییس مرکز آمار ایران گفت: امروزه به دلیل مشکل بیکاری، تورم و نیز عدم کنترل نقدینگی با وجود منابع عظیمی که در کشور وجود دارد، بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ما زیر خط فقر مطلق و بیش از ۳۰ میلیون نفر آن‌ها زیر خط فقر نسبی به سر می‌برند.

۶ خرداد ۱۳۹۱، بانک «میتسوبیشی یو. اف. جی» ژاپن، دو میلیارد وششصد میلیون دلار از اموال بلوکه شده ایران را آزاد کرد. همچنین در این روز، مایکل مان، سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد با وجود پیشرفت در مذاکرات ایران و ۱+۵ در بغداد تحریم‌ها علیه ایران لغو نمی‌شود.

۶ خرداد ۱۳۹۲،  سه ماه پس از تایید حکم اعدام ۴ متهم اصلی پرونده فساد بزرگ بانکی در دیوان عالی کشور، سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: کشف اسناد جدید در این پرونده، اجرای حکم این محکومان را به تعویق انداخته است. به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای، اسناد جدیدی از تخلفات گمرکی در پرونده سه هزار میلیاردی به دست دستگاه قضا رسیده است که با توجه به این اسناد احتمالا مه آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول این پرونده و برخی از متهمان دیگر به زودی دوباره محاکمه خواهند شد.

۶ خرداد ۱۳۹۵، سردار ابراهیم کریمی، جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با تشریح شرایط قسط‌بندی پرداخت مبلغ جریمه ریالی سربازی از فراهم شدن امکان دریافت وام بانکی برای پرداخت مبلغ جریمه خبر داد.

۶ خرداد ۱۳۹۷، صادرات فولاد و انواع فلزات با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مشروط شد. محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس‌کل گمرک کشور، شرط صادرات این کالا‌ها را ارائه گواهی مبدا تولید اعلام کرد.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی