بازدید 8752
یک حقوقدان در گفتگو با آزادی مطرح کرد؛

در جلسه رئیس جمهور با حقوقدانان چه گذشت؟

کد خبر: ۹۰۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶ 18 May 2019

به گزارش خبرنگار «آزادی»، در پایان روزهای هفته گذشته حسن روحانی، طی جلسه ای به گفتگو با نمایندگانی از جامعه وکلا و حقوقدانان کشور پرداخت. در این گفتگوی دوجانبه ضمن مطرح شدن مسائل و مشکلات صنفی وکلا، مطالبات ملی و عمومی حقوقدانان نیز بیان شد.

درباره جزئیات این نشست، علی اکبر گرجی ازندریانی به خبرنگار آزادی گفته است. این دکترای حقوق با اشاره به جلسان منظم ریاست جمهوری با نمایندگان اصناف گوناگون کشور گفت: جای یک گپ و گفت دو طرفه بین حقوقدانان و رئیس جمهور خالی بود. از مدت ها پیش با پیگیری معاون حقوقی رئیس جمهور زمینه های این دیدار و گفتگو مهیا شد و نمایندگانی از دانشکده های حقوق و کانون های وکلا و کنشگران عرصه حقوقی دعوت شده و در این نشست حضور پیدا کردند.

او درباره کیفیت این نشست اظهار داشت: ارزیابی من نسبت به این جلسه مثبت است و امیدوارم نشست های تخصصی تر با حقوقدانان به ویژه در عرصه های حقوق اساسی و حقوق بشر بیشتر برگزار شود.

وی افزود: پیشنهاد من این است که چنین نشست هایی با رهبری نظام، مسئولین مختلف کشور و نمایندگان مجلس برگزار شود و وقت بیشتری هم اختصاص داده شود و گپ و گفت ها نیز بصورت کاملا طبیعی انجام شود.

گرجی در ادامه درباره دغدغه های وکلا و حقوقدانان مطرح کرد: دغدغه جامعه وکلا بیشتر صنفی است و دغدغه هایی که در جلسه اخیر مطرح شد نیز بیشتر مربوط به صنف وکلا و کنشگران عرصه وکالت بود.

وی ادامه داد: اما دغدغه حقوقدانان بیشتر دغدغه های ملی بود و البته هر دوی این دغدغه برای ما محترم است و ما هم باید به مسائل صنفی توجه کنیم و هم به مسائل ملی و غیرصنفی توجه کنیم.

این حقوقدان تصریح کرد: حقوقدانان بیشتر به دنبال پرسشگری پیرامون منشور حقوق شهروندی و اجرای قانون اساسی هستند در حالی که وکلای معزز به درستی به دنبال دفاع از وکلا و مطالبی نظیر اینها بودند.

وی با انتقاد از وکلای حاضر در نشست گفتگوی دو جانبه ریاست جمهوری اسلامی ایران و حقوقدانان و وکلای کشور گفت: به عقیده من خود وکلای بزگروار به صورت منسجم و هماهنگ باهم وارد گفتگو نشدند و من انتظار داشتم که خود جامعه وکلا منسجم تر و هماهنگ تر مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند. اما در هر حال تصور من این است که جلسه، جلسه بسیار مفیدی بود گرچه اعتقاد من این است که هنوز مسائل اصلی و مسائل بنیادینی که جامعه حقوقی دغدغه مند آنها است در این جلسه مطرح نشد.

وی اضافه کرد: امیدوارم که فرصت های بعدی پیش بیاید تا ما به دغدغه های جدی تر و اساسی تری که ذهن و فکر حقوقدانان را به خود مشغول داشته است مطرح شود و فضای بهتر و با زمان بیشتر به بررسی آنها بپردازیم.

چندی پیش نیز غلامی رئیس کانون وکلای استان همدان در نامه ای به حسن روحانی، رئیس قوه مجریه از عملکرد مسئولین ئدر قبال جامعه وکلا انتقاد کرد. این حقوقدان همچنین در این نامه دغدغه های حقوقی حقوقدانان را نیز بیان کرد. در این باره نیز گرجی ازندریانی در گفتگو با آزادی ضمن تاکید بر اینکه وی نامه غلامی رئیس کانون وکلای همدان را مطالعه کرده است، گفت: خوشحالم که در عرصه وکالت وکلای دغدغه مندی مثل آقای غلامی و خانم نسرین ستوده و وکلای بزرگوار دیگی هستند که در پیگیری دغدغه های خود جدی عمل می کنند اما پیگیری آرمان ها و دغدغه ها از سازوکارهای گوناگون ممکن است.

وی ادامه داد: ممکن است برخی بیاندیشند که با تحریم و عدم حضور می توان به نتیجه رسید؛ اما بنظر بهترین راه گفتگو و نشستن در مقابل مخالف و بیان افکار و عقاید است.

گرجی تصریج کرد: من تا زمانی که بن بستی وجود نداشته باشد تصور می کنم که حضور، تعامل و نقد بی واسطه سازنده تر و موثرتر است.

وی ادامه داد: اگر کسی مخالف باشد می تواند با حضور خود صدای مخالفت خود را بهتر به گوش برساند. من در مجموع دغدغه هایی که در نامه جناب غلامی موج می زد را تایید می کنم.

این حقوقدان در پایان اضافه کرد: من معتقدم که تمام شهروندان باید در حوزه حقوق شهروندی و اجرای حقوق شهروندی مطالبه گری بکنند. این همان چیزی است که رئیس جمهور تقاضا کرده اند. خوشحالیم که در حال حاضر نیز ریاست محترم قوه قضاییه هم در این مسیر به دنبال تدوین لایحه جامع حقوق شهروندی هستند. من این را به فال نیک می گیرم و امیدوارم به شعارها جامعه عمل پوشیده شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر