بازدید 5979

چگونه قربانی کلاهبرداری به روش فیشینگ نشویم؟

کد خبر: ۸۹۹۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹ 15 May 2019

پلیس فتا راهکارهایی ارائه داد تا شهروندان قربانی کلاهبرداری به روش فیشینگ نشوند.

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد دو سایت فیشینگ با هدف کلاهبرداری از هموطنان با گرفتن اطلاعات هویتی و بانکی افراد سعی در سوء استفاده از آن‌ها دارند.

فیشینگ چیست؟

فیشینگ روشی است که مجرمان سایبری، اطلاعاتی نظیر کلمه کاربری، رمز عبور، شماره عابر بانک، رمز دوم و CVV۲ را از طریق ابزار‌های الکترونیکی ارتباطات به سرقت می‌برند.

فروشگاه‌های اینترنتی و درگاه‌های پرداخت آنلاین نمونه‌ای از ابزار‌های الکترونیکی ارتباطات هستند که می‌توان به واسطه این ابزار به اطلاعات بانکی افراد دسترسی پیدا کرد و با توجه به این اطلاعات حساب بانکی کاربران را تخلیه کرد.

در همین رابطه سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ اظهار کرد: در پی شناسایی دو سایت فیشینگ مبنی بر فعالیت جعلی با محوریت هدفمندی یارانه‌ها، ماموران پلیس فتا با اقدامات خود نسبت به جلوگیری از فعالیت این دو سایت جعلی اقدام و آن‌ها را مسدود کردند.

سرهنگ کاظمی با اشاره به اینکه تا کنون متهمی در این خصوص دستگیر نشده است، تصریح کرد: در مرحله اول هدف پلیس جلوگیری از فعالیت این دو سایت جعلی و عدم دریافت اطلاعات هویتی و بانکی هموطنان بوده است و پس از مسدود سازی آن، نسبت به شناسایی و دستگیری متهمان وارد اقدامات بعدی خواهیم شد.

با توجه به فعالیت سایت‌های جعلی و درخواست اطلاعات بانکی کاربران از سوی راه اندازان این سایت‌ها، شهروندان باید در این خصوص با انجام اقدامات هوشیارانه نسبت به دام نیفتادن خود در تله فیشینگ کاران دقت کنند.

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در خصوص فعالیت‌های گذشته دو سایت مسدود شده مذکور، اظهار کرد: کاربران این دو سایت جعلی و یا هر سایتی که نسبت به معتبر بودن آن شک و شبهه دارند؛ در صورت وارد کردن اطلاعات بانکی در این سایت در اسرع وقت نسبت به تغییر رمز دوم بانکی خود اقدام کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه شهروندان پس از انجام خرید در سایت‌های فروش اقلام، نسبت به دریافت پیام فرآیند تکمیل و یا عدم تکمیل خرید خود و خارج شدن وجه از حسابشان نوجه داشته باشند، خاطرنشان کرد: در سایت‌های خرید محصولات کد امنیتی «کپ‌چا» که در درگاه‌های بانکی وجود دارد را امتحان کرده و در صورت تغییر این کد در صفحه خرید سایت، این موضوع نشان از جعلی نبودن سایت مذکور است و در غیر این صورت سایتی که مقابل کاربران است جعلی است.

گفتنی است که از ابتدای خرداد ماه سال جاری ارائه رمز دوم یکبار مصرف «OTP» توسط تمام شعب بانک‌های عامل الزامی است و در صورت ارائه این رمز‌ها دیگر شاهد تخلفات فیشینگ نخواهیم بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان