کد خبر: ۸۹۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸ 13 May 2019

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی از ابلاغ «آموزش در عرصه» به دانشکده های دندانپزشکی سراسر کشور و تدوین آیین نامه اجرایی چگونگی آموزش به دانشجویان خبر داد.

به گزارش مهر، دکتر حسن رزمی افزود: آموزش دانشجویان دندانپزشکی در عرصه از جمله ماموریت‌هایی بوده است که از دو سه سال قبل به دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی ارائه شده بود. یکی از دغدغه‌های وزیر سابق بهداشت این بود که دانشجو در فرآیند آموزش بتواند در عرصه بخشی از آموزش‌های دندانپزشکی را تجربه کند و دانشجویان وارد عرصه خدمات کنیم و بخشی از آموزش را در عرصه ارائه دهیم.

وی گفت: برای این کار پروتکل مدون و مشخصی در کوریکولوم (برنامه آموزشی) دندانپزشکی دیده نشده بود و علت هم این بود که یک سری دروس در برنامه آموزشی دکتری دندانپزشکی عمومی به عنوان آموزش جامعه نگر و درمان جامع وجود داشت و تصور این بود که ترکیب این دو دوره می‌تواند دانشجو را تا حدود زیادی برای ورود به عرصه آماده کند اما در عمل این انتظار برآورده نشد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی افزود: از همین رو ما در برنامه آموزشی جدید دندانپزشکی عمومی به دانشکده‌های دندانپزشکی ابلاغ کردیم که دانشجو را طی یک برنامه ریزی مدون و مشخصی در ترم‌های مختلف وارد عرصه کنند تا بخشی از انتظارات جامعه از دندانپزشکان مرتفع شود.

وی افزود: به دنبال این موضوع، در حال تدوین آئین نامه اجرایی «آموزش در عرصه» هستیم. فرآیند اجرایی آن آغاز شده و کمیته‌های مربوط به آن تشکیل شده است. در هر دانشکده دندانپزشکی یک کمیته آموزش در عرصه تشکیل می‌شود که ساختار آن تعریف شده و مسئولیت آن بر عهده رئیس دانشکده دندانپزشکی هر دانشگاه است و متولی اجرای آن معاون آموزشی دانشکده دندانپزشکی است.

رزمی خاطرنشان کرد: ضمن آنکه از حوزه بهداشت و درمان هم باید در این کمیته حضور داشته باشند. فیلد اصلی این آموزش، مراکز جامع خدمات سلامت و خانه‌های بهداشت هستند که این مراکز ضمن اینکه در خارج از دانشکده‌ها قرار دارند در حوزه استحفاظی و اجرایی معاونان بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز قرار دارند بنابراین باید از این حوزه‌ها هم در کمیته حضور داشته باشند.

وی گفت: بحث‌های متعددی در این کمیته‌ها درباره نحوه اجرای این آئین نامه در حال انجام است. اینکه همراه دانشجویان چه گروهی از جمله اساتید یا مربیان و یا دستیاران تخصصی حضور داشته باشند و اینکه چه مباحثی آموزش داده شود و تبعات اجرایی آن هم دیده شود، مورد بحث است.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی اظهار داشت: این کار پیش از این تجربه نشده است و به عنوان یک کار جدید از امسال آن را در دانشکده‌های دندانپزشکی که اعلام آمادگی کرده‌اند به صورت پایلوت اجرایی خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: هدف از این کار بالا بردن میزان توانمندی عملی دانشجویان دندانپزشکی در عرصه و نحوه تعامل در مواجهه با بیمار است.

رزمی گفت: در حال حاضر آموزش دانشجوی دندانپزشکی در یک فضای تعریف شده آموزشی دانشگاهی انجام می‌گیرد که این فضا با فضای کلینیک و مطب و درمانگاه متفاوت است. دانشجو باید این فضاها تجربه کند و چون تجربه نمی‌کند ممکن است در ابتدای کار عملی خود به عنوان یک دندانپزشک با چالش مواجه شود.

وی یادآور شد: نحوه ارزشیابی برای «آموزش در عرصه» در یک پروتکل تعریف خواهد شد. بر اساس آن پروتکل برای فارغ التحصیل شدن شاخص‌هایی را تعریف خواهیم کرد که آیا دانشجو توانمند شده است و آمادگی فارغ التحصیلی را دارد یا خیر.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی گفت: نکته مورد توجه دیگر آزمون نهایی و پایانی برای دانشجویان دندانپزشکی از ورودی سال ۹۶ به این سو است که در برنامه آموزشی جدید دندانپزشکی که از سال ۹۶ به این طرف به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، اجرایی می‌شود. بر اساس آن دانشجویان بعد از اینکه ۱۸۰ واحد آموزشی را طی کردند موظف هستند یک آزمون جامع را بگذرانند که در آن آزمون جامع، توانمندی دانشجویان مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
هادی طحان نظیف میترا استاد محمدحسن صادقی مقدم پروپیچ‌ عیسی شریفی محاکمه نجفی بوئین و میاندشت محمد دهقان