بازدید 7207
۲

نامه رئیس مجلس به صداوسیما درباره کنکور

کد خبر: ۸۹۸۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 11 May 2019

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از نامه رئیس مجلس به صداوسیما درباره کنکور خبر داد و گفت: صداوسیما باید با تبعیت از فرمایش رهبری برنامه‌هایش با محوریت تبلیغات کنکور را بلافاصله متوقف کند، دغدغه‌ای که رئیس مجلس هم آن را به صداوسیما منتقل کرده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، میرحمایت میرزاده با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره لزوم حل موضوع کنکور گفت: مقام معظم رهبری از عبارت مسئله برای کنکور استفاده کردند، این یعنی کنکور مسئله‌ای است که باید حل شود. همچنین ایشان از تعبیر تغییر و بررسی عمیق برای کنکور استفاده کردند که این یعنی باید تدابیر لازم صورت گیرد، بعد از آن هم رؤسای جمهور و مقننه نیز در این باره تأکیداتی داشتند.

وی افزود: اخیراً جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس، هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، سازمان سنجش و وزارت علوم برای حل مسئله کنکور برگزار شد و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که مرکز پژوهش‌های مجلس هر چه سریع‌تر در عرض یک ماه طرحی آماده کند که نتیجه آن تغییر کنکور باشد. این طرح باید در سال ۹۹ به مرحله عملیاتی برسد به همین دلیل باید مراحل قانونی آن در سال ۹۸ در مجلس و دولت تمام شود. طبق این طرح باید در روندی سازمان سنجش برای متقاضیان مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری رزومه تحصیلی براساس نتایج آموزشی و سنجشی غیرتستی و سوابق تحصیلی آن‌ها تهیه کنند و دانشگاه‌ها هم براساس آن رزومه دانشجویان را پذیرش کنند. این کار با اولویت برای ارشد و دکتری انجام می‌شود و بعد وارد مرحله کنکور سراسری می‌شویم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تمامی صاحبنظران معتقد به حل موضوع کنکور هستند، گفت: مصوبه قبلی مجلس این بود که تا پایان سال ۹۷ حداقل ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی باشد اما این قانون به نوعی دور زده شد؛ بدان معنا که آنقدر دانشگاه‌های غیرروزانه دولتی را گسترش دادند که عملاً پذیرش دانشجو در عددی قرار گرفت که روزانه دولتی از ۱۵ درصد و غیرروزانه دولتی ۸۵ درصد شد. این یعنی برای آن ۸۵ درصد استرس و فشار روانی وارد نیست چون آن فرد می‌تواند بدون دیپلم و بدون کنکور در دانشگاه‌ها ثبت نام شود.

وی افزود: از طرف دیگر اثر سوابق تحصیلی لوث شد و آموزش و پرورش هم محکم و جدی وارد نشد. ما امسال تمامی تلاش را به کار بردیم تا حداقل برای آن ۸۵ درصد دانشگاه‌هایی که متقاضیان می‌توانند بدون کنکور پذیرش و ثبت نام شوند دیگر نام آن دانشگاه‌ها در دفترچه انتخاب رشته نیاید. سازمان سنجش هم باید اطلاعیه دهد که این دانشگاه‌ها بدون نیاز به کنکور اقدام به ثبت نام می‌کنند تا هر کسی که دوست دارد با دیپلم و بدون کنکور پذیرش شود؛ موضوعی که سازمان سنجش هم آن را قبول کرده است.

میرزاده خاطر نشان کرد: بحث اصلی برای همان ۱۵ درصدی است که استرش و فشار روحی و روانی را تحمل می‌کنند. برای این موضوع باید چند کار صورت گیرد. در وهله اول صداوسیما باید از فرمایش رهبری تبعیت کند و دیگر برنامه‌های تبلیغاتی کنکور را پخش نکند؛ چون این برنامه‌ها به این مسئله دامن زده و انگار خوشبختی و سرنوشت به معنای کنکور دادن است.

وی اضافه کرد: قدم دوم را باید سازمان سنجش بردارد چون سوال تستی تنها ابزار برای سنجش استعدادها نیست. این سازمان باید رویه خود را تغییر داده و به مراجع قانونی هم این تغییر رویه را برای شناسایی استعدادهای برتر اعلام کند. وزارت آموزش و پرورش نیز گامی جلوتر برداشته و برگزاری کلاس‌های کمک آموزشی و کتب کمک درسی را متوقف کند و خودش برای سنجش استعدادها راه‌های دیگری غیر از تست زنی را شناسایی نموده تا همان راه کنکور طی نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
سی سال دیر به یادتون افتاده...
سازمان فنی حرفه ای باید به عنوان مرکز سنجش مهارت در کشور ارتقاء یابد و افراد از دیپلم تا ارشد اعم از جویای کار و شاغل را شامل گردد .
مدرک گرایی صرف باید سریعا محدود و به تدریج مهارت سنجی جایگزین آن شود
صدا وسیما نیز شبکه مهارت آموزی نه آموزش آشپزی و گلکاری و تست زنی و.... راه اندازی کند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان