بازدید 4949

ارزهای دولتی که برای "حیوانات خانگی" هزینه شد!

به تازگی بانک مرکزی فهرست ارزبگیران دولتی را به روزرسانی کرده است. در این فهرست که برای اولین بار به صورت فایل اکسل منتشر شده است می توان رد پای برخی شرکت ها که در زمینه غذای حیوانات خانگی فعال می باشند را مشاهده کرد. متاسفانه به دلیل نبود اطلاعات در مورد نوع کالای وارد شده با ارزهای دولتی، نمی توان بررسی های بیشتری را در این زمینه انجام داد که باید وزارت صمت در این زمینه نیز شفاف سازی های لازم را انجام دهد.
کد خبر: ۸۹۸۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵ 10 May 2019

تابناک اقتصادیبه تازگی بانک مرکزی فهرست ارزبگیران دولتی را به روزرسانی کرده است. در این فهرست که برای اولین بار به صورت فایل اکسل منتشر شده است می توان رد پای برخی شرکت ها که در زمینه غذای حیوانات خانگی فعال می باشند را مشاهده کرد. متاسفانه به دلیل نبود اطلاعات در مورد نوع کالای وارد شده با ارزهای دولتی، نمی توان بررسی های بیشتری را در این زمینه انجام داد که باید وزارت صمت در این زمینه نیز شفاف سازی های لازم را انجام دهد.

به گزارش تابناک اقتصادی، یکی از پرحاشیه ترین سیاست های اتخاذ شده در سال گذشته، اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات کالاها بود. سیاستی که کلید آن با مصاحبه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مورخه 20 فروردین 1397 و بعد از جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز زده شد و وی اعلام کرد که از روز سه شنبه مورخه 21 فروردین 1397 نرخ دلار برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی، نیازهای مسافران، دانشجویان و محققان 4200 تومان خواهد بود.

عواقب این تصمیم دولت این بود که رانت گسترده ای در اقتصاد ایران توزیع شد و با گذشت سه ماه از اجرای این تصمیم مشخص شد که این منابع ذی قیمت ارزی در برخی موارد برای واردات کالاهای غیرضرور تخصیص داده شده است. با رونمایی از اولین فهرست ارزبگیران دولتی در مورخه 10 تیر ماه 1397 توسط بانک مرکزی این موضوع برای همه آشکار شد و رسانه ها از رئیس جمهور خواستند که فهرست های کامل تری از شرکت های ارزبگیر دولتی منتشر شود.

هر چند که در ابتدا وزارت صمت در زمینه انتشار فهرست ارزبگیران دولتی مقاومت به خرج داد اما با رفته رفته فهرست های کاملتری از اسامی شرکت های دریافت کننده ارز دولتی منتشر شد به طوری که در سال جاری چهار بار بانک مرکزی اقدام به بروزرسانی این فهرست ها نموده است. در چهارمین بار بانک مرکزی علاوه بر فایل های PDF این فهرست ها، اقدام به انتشار آن ها به صورت فایل های اکسل نیز نموده است که این موضوع، دست کاربران را جهت بررسی های بیشتر شرکت های ارزبگیر دولتی باز گذاشته است.

بررسی ها نشان می دهند که  طی بازه زمانی فروردین 1397 تا تاریخ 11 اردیبهشت ماه 1398 حدود 10 هزار و 43 شرکت و فرد حقیقی منحصر به فرد توانسته اند ارزهای دولتی را به صورت 13 نوع ارز دریافت کنند. تبدیل این 13 نوع ارز به دلار 4200 تومانی نشان می دهد که دولت در حدود یک سال گذشته به میزان 23 میلیارد و 96 میلیون و 302 هزار و 806 دلار ارز 4200 تومانی جهت واردات کالا به شرکت ها پرداخت کرده است.

همان گونه که گفته شد ارزهای دولتی بعضاً برای واردات کالاهای غیرضرور اختصاص یافته است. از جمله این کالاها می توان به واردات کالاهای مربوط به حیوانات خانگی اشاره کرد. در زیر به چند شرکتی که در همین زمینه فعالیت می کنند و ارز دولتی جهت واردات دریافت کرده اند، اشاره می شود. 

شرکت مانوک سبزدشت

همان گونه که از تصویر زیر مشخص است این شرکت در کار واردات داروها ، مکمل های غذایی و لوازم جانبی مورد نیاز برای انواع حیوانات خانگی است.

ارزهای دولتی که برای

این شرکت توانسته است به میزان 197 هزار و 940 لیر ترکیه ارز دولتی جهت واردات دریافت کند.

شرکت ساعی گل تهران

در سایت شرکت ساعی گل تهران پیرامون معرفی این شرکت آمده است: این شرکت ارائه کننده جدیدترین محصولات و تکنولوژی ها در بخش های گل و گیاه، کشاورزی و حیوانات خانگی می باشد. در بخش زراعت، این شرکت عرضه کننده پیاز و قلمه گل، کودهای کشاورزی پیشرفته، سموم دفع آفات نباتی و پوشش گلخانه ای به تولید کنندگان است. شرکت ساعی گل تهران تامین کننده غذا و لوازم حیوانات خانگی از کشورهای آلمان و هلند می باشد.

ارزهای دولتی که برای

هر چند که این شرکت در کنار واردات غذا و لوازم حیوانات خانگی به فعالیت های دیگری هم در زمینه کشاورزی مشغول است اما می توان گفت در مجموع این شرکت یک میلیون و 356 هزار و 363 یورو دولتی و 691 هزار و 424 یوان دولتی دریافت کرده است.

شرکت نستله ایران

این شرکت محصولات متنوعی تولید می کند که از آن جمله می توان به غذای گربه اشاره نمود.

ارزهای دولتی که برای

 

این شرکت توانسته است در بازه مذکور، 123 میلیون و 112 هزار و 428 لیر دولتی و 10 میلیون و 343 هزار و 658 یورو دولتی دریافت کند.

شرکت آراد طب سامان

این شرکت در زمینه غذای حیوانات خانگی فعال می باشد. این شرکت نیز 16 هزار و 845 یورو دولتی جهت واردات دریافت کرده است.

ارزهای دولتی که برای

 

این تنها بخش کوچکی از شرکت هایی است که در این زمینه فعالیت دارند و توانسته اند ارز دولتی جهت واردات دریافت نمایند. متاسفانه به دلیل آن که در فهرست های بانک مرکزی مشخص نیست هر شرکت به منظور واردات چه کالایی ارز دولتی دریافت نموده است، نمی توان به درستی این موضوع را بررسی کرد که باید در این زمینه وزارت صمت شفاف سازی های لازمه را انجام دهد. همچنین برخی از این شرکت ها اعلام می کنند که از 21 فروردین ماه 1397 به بعد تنها ارز در دسترس جهت واردات همین ارزهای دولتی بوده است و آن ها مجبور بوده اند که از این ارزها برای واردات استفاده کنند. به هر صورت آنچه می توان گفت این است که متاسفانه با تصمیمات اشتباهی که در سال گذشته توسط دولت در این زمینه اتخاذ شد، ارزهای ذی قیمت بسیاری برای واردات کالاهای بیهوده در سال گذشته هزینه شد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر