بازدید 7702
۷

یک دلیل مهم تفاوت سیل خوزستان و اولویت داشتن رسیدگی به کشاورزان این خطه

به رغم آنکه سیلاب‌های اخیر به شمار بسیاری از کشاورزان در مناطق وسیعی از کشورمان آسیب زده و سوای آن، موج سرما نیز اخیرا به باغداران بسیاری از استان‌ها خساراتی وارد آورده، باید همچنان اولویت نخست را در رسیدگی به کشاورزان خوزستانی داد؛ به کشاورزانی که برخی ملاحظات نشان می‌دهد اوضاع متفاوتی با دیگر کشاورزان آسیب دیده در سیلاب های اخیر دارند.
کد خبر: ۸۹۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳ 09 May 2019
تابناک اجتماعی -
دلیل مهم تفاوت خسارات سیلاب خوزستان به کشت و زرع اهالی این خطه با خسارات سیلاب‌های مشابه به کشاورزی در دیگر نقاط کشورمان چیست؛ آیا اساسا تفاوتی میان کشاورزان خوزستانی و دیگر کشاورزان وجود دارد؟

به گزارش «تابناک»، به رغم آنکه سیلاب‌های اخیر به شمار بسیاری از کشاورزان در مناطق وسیعی از کشورمان آسیب زده و سوای آن، موج سرما نیز اخیرا به باغداران بسیاری از استان‌ها خساراتی وارد آورده، باید همچنان اولویت نخست را در رسیدگی به کشاورزان خوزستانی داد.

این گزاره‌ای است که شاید در وهله نخست کمی عجیب به نظر برسد، اما نه برای آن‌هایی که با آمار و اعداد سر و کار دارند و رویداد‌ها را با تأمل به اتفاقات قبلی و پیش‌درآمدهایشان بررسی می‌کنند؛امثال کارشناسانی که در اظهار نظرهایشان در خصوص خسارات وارد آمده به کشاورزان، «سال زراعی» را مد نظر قرار می‌دهند.

واحد زمانی خاصی که نام دیگر آن «سال آبی» است و در کشورمان از ابتدای پاییز آغاز می‌شود و تا پایان تابستان سال بعد ادامه پیدا می‌کند. سالی که با شروع بارش‌های پاییزی آغاز می‌شود که در ادامه به شکل برف می‌شود و آب شدن و جریان یافتن آن در پایین دست تا اواخر تابستان سال بعد ادامه پیدا می‌کند.

بنابراین، باید رویداد‌های اخیر را در منظومه سال آبی ۹۷-۹۸ بررسی کرد که در این صورت، تفاوتی آشکار در خوزستان به چشم می‌آید؛ اینکه این استان در سال زراعی اخیر سه بار با سیلاب دست به گریبان شده که سیلاب نوروزی و البته ادامه دارِ اخیر، آخرین مورد از آن‌ها بوده است. سیلابی بسیار وسیع که هنوز برای ارزیابی خسارات ناشی از آن به کشاورزی این استان، زود است.

یک دلیل مهم تفاوت سیل خوزستان و اولویت داشتن رسیدگی به کشاورزان این خطه

این در حالی است که پیش از این سیلاب، در نیمه ابتدایی سال زراعی اخیر، دو سیلاب دیگر در خوزستان رقم خورده که دومی چند ماه پیش از عید بود و در نتیجه آن، راه دسترسی برخی مناطق قطع شد و خسارات دیگری هم به بار آمد. رویدادی که هنوز آسیب‌های ناشی از آن جبران نشده، سیلاب نوروز ۹۸ از راه رسید.

سه سیل به فاصله کوتاه از هم که اولی خفیف بود، دومی شدت بیشتری داشت و سومی، مخرب‌ترین سیلابی است که در قرن اخیر (و حتی به روایتی، در دو قرن اخیر) در این خطه رقم خورده است. رویداد‌هایی در که نتیجه تجمیع آنها، بی شک بسیاری از کشاورزان خوزستانی متحمل سنگین‌ترین خساراتی شده اند که به کشاورزان ایرانی وارد آمده است.

درک این شرایط زمانی مقدور می‌شود که بدانیم در اغلب نقاط جلگه خوزستان دو بار در سال زمین‌ها زیر کشت می‌روند و در نتیجه سیلاب اخیر، کشت نوبت دوم در مناطق سیل زده فعلا غیرممکن است چراکه آب کاملا فروکش نکرده و مشخص نیست گل و لای ناشی از آن و وضعیت زمین‌های کشاورزی بعد از دو ماه غرق شدن زیر آب، چگونه خواهد بود.

به این نکات، رقم خوردن سیلاب اخیر در آستانه فصل برداشت محصولات را هم باید افزود که موجب شده دست کشاورزان از هر گونه بهره برداری مادی از تلاش چند ماهشان کوتاه شده و افزون بر آن، سرمایه صرف شده برای این کشت و زرع را هم از دست رفته ببینند؛ زیانی که به تعبیر بازاری، نه از سود، که به سرمایه ایشان وارد آمده و بسیاری از کشاورزان را به مال باختگانی تمام عیار تبدیل کرده است.

ملاحظاتی که نشان می‌دهند بلایای ناشی از سیلاب اخیر در خوزستان متفاوت با اتفاقاتی است که برای کشاورزی در دیگر نقاط کشورمان روی داده و از این روی، ضرورت دارد در اولویت جبران قرار گیرد؛ اولویتی که اگر جدی گرفته نشود، ممکن است پا گرفتن دوباره کشت و زرع در این خطه حاصلخیز به تأخیر بیفتد که نتیجه آن، ضرورت واردات بسیاری از محصولات کشاورزی خواهد بود که تأمین کننده آن‌ها، کشاورزان خوزستانی هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
نمایندگان خوزستان از بس که نگران برنج کاری های حاشیه کرخه و کارون بودند از هول حلیم افتادن توی دیگ و حالا باید مردم شریف خوزستان شاهد این خسارت بزرگ و از بین رفتن ده میلیارد متر مکعب آب و ریختن آن به خلیج فارس را شاهد باشند.
بنده بیست هکتار گندم کاشته بودم که متاسفانه چند روز مانده به برداشت زیر آب رفت البته زیرآب رفتن طبیعی نبود دولت و ستاد بحران برای جلوگیری از ورود اب به شهر سیل بندهای زمین های ما را با مواد منفجره شکوندن واب را به سمت مزارع ما هدایت کردن بفرض اینکه پنج میلیون کمک کنن تازه هزینه کاشت را هم ندادن چه برسه به سود واین نتیجه بی تدبیری وزارت نیروست درتابستان گذشته التماس میکردیم که مجوز کشت شلتوک به کشاورزها بدن که ندادن امید ما به کشت گندم بود که اونم باهدایت آب نابودش کردن وتاالانم آب از زمینهای کشاورزی فروکش نکرده وچیزی که از دولت ومسئولین شنیدیم کمک به جبران خسارته ولی درعمل چیزی ندیدیم کشت تابستانه هم الفاتحه درد ما را کی میدونه دولت خخخخ همان دولتی که هم وغمش حمایت از سایپا وتولید پرایده
چه فرقی میکنه استاد
اون زمینهایی که تو شمال زیر آب رفتند هم محل کشت گندم و پنبه بودند
کدام رسیدگی!!
این بلا رو مدیران اصفهانی و یزدی سر مردم خوزستان آوردند حالا انتظار دارید همون ها رسیدگی کنند ؟
برای دولتهایی که هم در بخش خودمونی همه کاره هستند وهم در بخش دولتی چه بهتر از این میشود چون هرچه واردات بیشتر کنند سود و درآمد آنها بیشتر خواهد بود.می گویند کور از خدا چی میخواست گفتند دو چشم روشن.!!
سیل به لطف خدا یواش یواش دارد عقب میرود ولی حرفها را که فراموش نکرداند اقایان مثل ساخت وساز در مسیل رودخانه ها وعدم لایروبی انها امروز از کنار رودخانه کارون که درمسیر هرروزه کاریم هست عبور میکردم با پایین رفتن اب گل ولای برجا مانده چندین برار قبل شده است وطبق معمول مسئولین چیزهای مهمتری دارند ولایروبی تا خدای نکرده مورد بعدی را بایگانی میکنند وشاید نفر بعدی بیاید روزی سرکلاس دانشگاه استادی فرمودند اگر کارون لایروبی شود از ابی که در ان میبیند به گریه خوهید افتاد وساختن جاده ساحلی وکم عرض کردن وتجاوز به حریم رودخانه یکی از راهکارهای بودن کارون بود ولی واقعا در برخی نقاط اگر وارد باشید میتوانی از عرض کارون با پای پیاده عبور کنید مثل اطراف پل مهزیار ویا پل راه اهن چون هنگام فرار معتادان از ماموران این را دیده اند وخدا کند مسئولین یاد شان نرود که لایروبی کردن کارون ودیگر رودخانه ها شما ل وشرق وغرب جنوب باید عملی شود اگر بخواند جان ومال مردم حفظ شود وعدم ساخت وساز در مسیل ها راهم با پول اجازه ندهند
خیلی از کشورهای جهان حسرت داشتن جلگه خوزستان رو دارن تا هم خودشون خودکفا بشن هم صادرات محصولات کشاورزی داشته باشن اما افسوس که ما فقط بلدیم ثروت رو نابود کنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی