بازدید 11379
محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با اسپوتنیک؛

نهاد مالی ایرانی «ساتما» با مشارکت روسیه، ترکیه و همسایگان راه اندازی می‌شود/ اروپا برای حفظ برجام باید هزینه کند

به نظر می‌رسد، ایران در پی آن است که ابتکار عمل راه اندازی اینستکس را از اروپایی‌ها بگیرد و خود مستقل و با همراهی با کشور‌های دیگری همچون روسیه، ترکیه، هند و چین سازوکار مالی جدیدی را پیش ببرد. «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: تا وقتی اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای برجام پایبند بماند، ایران نیز به این توافق متعهد خواهد ماند.
کد خبر: ۸۹۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴ 07 May 2019

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: تا وقتی اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای برجام پایبند بماند، ایران نیز به این توافق متعهد خواهد ماند.

به گزارش «تابناک»؛ ظریف در این مصاحبه با اشاره به راه‌اندازی نهاد ایرانی متناظر با «اینستکس» از کشورهای اروپایی خواست برای حفظ توافق هسته‌ای برجام در برابر تهدیدهای آمریکا هزینه کنند.

وی گفت: «نهاد ایرانی متناظر اینستکس اروپا از سوی ایران به نام شرکت «ساز و کار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا» موسوم به «ساتما» تأسیس شد و به ثبت رسیده و به اطلاع اتحادیه اروپا نیز رسیده است.»

ظریف در ادامه گفت: «البته تهدیدات آمریکا برای جلوگیری از عملی شدن این ساز و کار بین ایران و اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. ما پیش از این هم تأکید کردیم که اروپا برای حفظ برجام باید هزینه کند.»

وی تصریح کرد: «ما ماه ها همراه سایر کشورها با آمریکا مذاکره کردیم و به نتیجه خوبی هم رسیدیم. اکنون اروپا و بقیه کشورها باید برای زحمات خود و امنیت جهانی سرمایه گذاری و هزینه کنند. ساز و کار اینستکس به صورت مشابه و محلی با دیگر کشورهای همسایه و علاقه مند از جمله روسیه و ترکیه قابل انجام است.»

نهاد ایرانی متناظر با «اینستکس» با مشارکت روسیه راه اندازی می شود/ اروپا برای حفظ برجام باید هزینه کند

«اینستکس» سرواژه‌ای متشکل از حروف ابتدایی عبارت «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» است که ثبت آن را اتحادیه اروپا یازده بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد. کشورهای اروپایی مدعی هستند هدف از راه‌اندازی این ساختار، تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.

«عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی ایران ۲۸ اسفندماه اعلام کرد: شرکت متناظر و هم‌تراز اینستکس اروپایی، با نام «ساز و کار تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا» (STFI) در تهران راه‌اندازی شده است. همتی گفت امیدوار است این نهاد با همکاری همتای اروپایی خود بتواند در تسهیل تجارت میان ایران و اروپا نقش ایفا کند.

به نظر می رسد، ایران در پی آن است که ابتکار عمل راه اندازی اینستکس را از اروپایی ها بگیرد و خود مستقل و با همراهی با اروپا و کشورهای دیگری همچون روسیه، ترکیه، هند و چین سازوکار مالی جدیدی را پیش ببرد.

ذکر این مهم لازم است که روس ها چندی پیش از آمادگی خود برای پیوستن با سازوکار مالی مبادله با ایران خبر داده بودند. ترکیه نیز تمایل خود را جدی اعلام کرده بود، به طوری که چندی پیش رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، ضمن تأکید بر ضرورت افزایش تبادلات تجاری با ایران تصریح کرد: ترکیه آماده است یک سازوکار مالی دوجانبه با ایران راه اندازی کند تا شرکت های دو طرف بتوانند بدون اثرگذاری تحریم های آمریکا، با یکدیگر به تجارت بپردازند.

به گفته وی دو کشور می توانند بدون نیاز به دیگر کشورهای جهان و به طور خاص سازوکار مالی ویژه کشورهای اروپایی موسوم به اینستکس، یک SPV دوجانبه و مخصوص به خود را راه اندازی کنند.

با این حال در این دیدار در خصوص زمان راه اندازی این سازوکار مالی دوجانبه، تاریخ دقیقی مطرح نشده بود.

اردوغان همچنین اعلام کرده است در صورت خواست ایران، ترکیه آماده است به سازوکار مالی اینستکس کشورهای اروپایی نیز ملحق شود.

از سوی دیگر، محمد جواد ظریف با هدف رایزنی در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه، جدیدترین تحولات منطقه‌ای و موضوعات روز بین‌المللی با همتای روسی خود امشب (سه شنبه) عازم پایتخت روسیه خواهد شد. به نظر می رسد، یکی از دستورکارهای اصلی سفر ظریف به مسکو، راه اندازی یک سازوکار جدید مالی باشد که در بالا بدان اشاره شد.

تکذیبیه وزارت خارجه

وابط عمومی وزارت امور خارجه اعلام کرد: با توجه به انتشار ترجمه گفت‌وگوی وزیر محترم امور خارجه با اسپوتنیک، به آگاهی می رساند درخواست مصاحبه و سؤالات آن رسانه مربوط به ماه های گذشته ( اواخر سال ۹۷) بوده و پاسخ ها مکتوب و بدون رویت و تإیید وزیر محترم امور خارجه توسط یک کارشناس خاطی در اختیار رسانه مزبور قرار گرفته است.

از این روی، مطالب آن مصاحبه که بعدازظهر امروز سه شنبه منتشر شد، مورد تأیید وزیر امور خارجه نیست و تکذیب می شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۳
با این ایده همسایگان هم به چوب تحریم دچار می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Oman |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
تحریم یک کشور ساده است، اما تحریم 10 کشور آنقدر ها که به نظر می رسد ساده نیست و عملا تحریم کننده خود دچار مشکل می شود
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
موش توی سوراخ نمی رفت و یک جارو به دمش بست !؟
روسیه خودش گرفتار تحریم بین المللی است
یکی باید به او کمک کند
البته برای خوردن ثروت کشور و مردم ایران همه دهانشان را باز کرده اند و مثل نهنگ و تمساح و اسب آبی
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
حاج آقا ظریف شما که کاره ای نیستید درمورد زندایان آمریکائی چیز گفتی که قوه قضائیه از شما ایراد گرفت بدون هماهنگی اظهار نظر کرده بودی
آقای ظریف ساتما در زبان ترکی یعنی (نفروش) . یه اسم دیگه انتخاب میکردید خب .خخخخخخخ
پاسخ ها
احسان رضاییان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
ساتما و نیما و مریم و... اینا بدرد خودشون میخوره!!! تنها راه نجات کشور مذاکره با آمریکاست
فعلا همه دارن حرف میزنن، کسی نیست عمل کنه. دلار رفت به کانال 15، مساله دلار نیست، مساله بی ارزش شدن پول ماست.
جناب ظریف ، برجام شما فقط 2 سال خوب بود، بعدش نابودمون کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
در حال نابود شدن بودیم برجام ۱۵۰ میلیاردر دلار را زنده کرد و ما بذارش دادیم.
حال هم خوب از برجام خارج شویم یا برجام های دیگر را برای پول امضا کنیم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
همون دو سال هم هیچ شرکت بزرگ خارجی ای سرمایه گذاری نکرد چون میدونستن که این قرارداد بدون پشتوانه دیر یا زود به پایان میرسه.
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
20:22 خود جان کری گفت فقط 3 میلیارد دلار بهشون دادیم. کدام 150 میلیارد دلار؟
چرا چین هم شریک نمی کنی چین بیشتر از هم تاثر داره ده برابر بیشتر از ترکیه چرا باز دارید کار شکنی می کنید
سلام این یارو کار ها مان پال نمیشه سر سفره ی ما بدبختها که همیشه مایوس دویچه هستیم از دست این همه گرانی وصاحبی
"ایران در شرایط فعلی هم قادر به فروش نفت خود است و هم می‌تواند اقتصاد خود را حفظ کند. ایران می‌تواند بر تحریم‌های آمریکا غلبه کند و بسیاری از کشورها برای تجارت با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند."
اگر اینطوره که آقای ظریف می فرمایید، پس به این بانک مرکزی بگویید کمی ارز به بازار تزریق کنه الان که از 15000 تومان عبور کرد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
عمدا گذاشتند برود بالا
ناشناس
| Oman |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
تو ارز میخواهی چکار؟
ناشناس
| Romania |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
برای اینکه تن ماهی و ماکارونی هم با ارز آزاد قیمت گذاری میشه
بازم داریم گول میخوریم

خدایا تعجیل و اجابت در استعفای ظریف را خواستاریم
کدوم کشور که باروسیه روابط دوستانه و نزدیک داره بدبخت نشده؟!!!!!
پاسخ ها
احسان رضاییان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
کره شمالی و ونزويلا و ایران
چگوارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
سوریه
مثل اینکه حضرات هنوز ذات تحریم های آمریکا رو در نظر نگرفتن،
آمریکا می گوید یا با ایران تجارت کنید یا با آمریکا=هرکس با ایران تجارت کند مجاز با تجارت با آمریکا نیست، نهاد های مالی مستقل از دلار تنها به تحریم استفاده از دلار در تجارت با ایران ممکن است کارآمد باشد که البته در دایره تحریم ها اهمیت خاصی ندارد.
آقای ظریف. برجام تا کنون بیش از پانصد میلیارد دلار به اقتصاد کشور آسیب رسانده ومتاسفانه. کار به جایی رسیده. که نمی توانید برجام را آتش بزنند و باید یک جمعی کوچک به ملت بزرگ ایران پاسخگو باشند
مگه روسیه و چین بدون اجازه امریکا آب می خورند؟؟ بیاید ببینید تو همین آمریکا چقدر چینی در حال تحصیل و سرمایه گذاری اند.. جیک بزنند تشتشون چپه اس عزیزان
بنظر ميرسد چين و روسيه بدشون نمي ايد كه امريكا در يك باطلاقي گير كند و چند سالي در انجا هزينه كند و از قدرت نظامي و اقتصاديش و همچنين نفوذش كاسته شود و روسيه و چين قدرتمندتر شوند حالا كشورهاي درگير ميخواهد ايران باشد يا ونزولا باشد البته براي روسها اگر ونزولا باشد خيلي خيلي بهتر است چون از مرزهايش خيلي فاصله دارد و رفتارهاي پوتين در رابطه تحركات امريكا مؤيد اين
تئوري ميباشد .
ایشون یک اشتباهی کرده تو ماجرای برجام و کلی وعده و وعید به ملت داده و تو ذهن خودش از خودش یک قهرمان ساخته برای خودش و به همین خاطر همچنان داره اصرار میکنه و فکر میکنه یک تنه باید منجی برجام باشه. آقا بیخیال دیگه . اصلاً شما امیرکبیر ، شما دکترای سیاست، شما پروفسور حقوق بشر. ما اگه نخوایم تو این وضعیت فلاکت بار زندگی کنیم باید چه کسی رو ببینیم؟!
آقای ظریف یک نکته را باید تا حالا متوجه شده باشی. ترامپ نه اهل مذاکره است و نه تحریمها را بر نخواهد داشت حتی با مذاکره و حتی با توافق. علت آن واضح است، چون تحریمها از نظر ترامپ اثر کرده و بنابراین دلیلی برای برداشتن آن نمی بیند . حالا باز هم همان حرف های یکسال قبل را بزن. اروپا هم فعلا انگیزه ایی برای مقابله با آمریکا ندارد چون آنقدر خودش مشکلات درونی دارند که اگر بخواهد با آمریکا سر ایران سرشاخ شود بهای آن گزاف است و منافع تجاری زیادی را از دست می دهد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
چرا نمی فهمید ؟
ساختار اقتصادی در اروپا کاملا با کشورهای جهان سوم تفاوت دارد
در اروپا شرکتها و کارخانجات کاملا خصوصی و بیشتر سهامشان متعلق به آمریکا است
و اصلا از دولتها تبعیت نمی کنند و منافع خودشان را دنبال میکنند
روسیه هم که خودش در تحریم اشغال کریمه است و ترکیه هم گرفتار باختن انتخابات شهرداری استامبول است و فقط در حد پولشویی و صرافی های مختصر مشابه رضا ضرابی و بابک زنجانی
شاید بتواند با هزینه بسیار بالا برای ایران کمی کمک کند
چون هر دو آن دو آقازاده !؟ در زندان اوین و آمریکا میباشند و تمام راه ها بسته است
سامانه ساتما بسیار خوب است و ضمن اینکه بدلیل ایرانی بودن آن آمریکا نمی تواند به یک کشور اروپایی گیر بدهد باعث می شود با مخفی کردن روابط مالی با اروپا آمریکا متوجه مبادلات بین ایران و اروپا نشود مگر آنکه طرف اروپایی خودش آنرا افشا کند. اما آن چیزی که نگران کننده است سست بودن تصمیم گیری های ما در راه اندازی ساتما است که در ابتدای کار داغ و پیگیر هستیم اما در بین راه با کوچکترین مشکل سرد و سست می شویم و خود را دست کم می گیریم. و آمریکایی ها هم از این نقطه ضعف ما بسیار استفاده و بهره برداری می کنند.
ظریف، ماموریت، دلار، و دیگر هیچ
پس آن تکذیبه چیه آخرش امده
جواد جان حداقل تو این اوضاع بی ارزی مملکت، این همه مسافرت خارجی نرو،
درود بر اقای ظریف وتشکر از ان همه زحماتش .....................مردم چشم رو داشته باشید خواهشا .من هیچکاره ظریف نیستم .اما کسی که کار خوب میکند لایق قدردانی است کسی هم کار بد میکند لایق شلاق
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل