بازدید 49176

هدف از اعزام یگان بمب افکن و ناو هواپیمابر ارتش آمریکا به خاورمیانه چیست؟

روز دوشنبه، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه سیاست‌های تهاجمی خود علیه ایران، از اعزام یگان بمب‎افکن و ناو هواپیمابر به خاورمیانه با هدف هشدار به ایران خبر داد. در همین راستا، تحلیل‌های زیادی در رابطه با این اقدام آمریکایی‌ها و بیانیه بولتون ارائه شده است؛ اما هدف آمریکا از اعلام اعزام یگان بمب افکن خود به منطقه چیست؟
کد خبر: ۸۹۷۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 06 May 2019

روز دوشنبه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه سیاست های تهاجمی خود علیه ایران، از اعزام یگان بمب‎افکن و ناو هواپیمابر به خاورمیانه با هدف هشدار به ایران خبر داد.

به گزارش «تابناک»؛ بولتون در این بیانیه تحریک‌آمیز گفت: ایالات متحده برای جنگ با رژیم ایران تلاش نمی‌کند اما برای هر حمله‌ای، چه از طرف نمایندگانش، چه از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا از طریق نیروهای متقارن باشد، آماده است».

بیانیه مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین بعد از آن منتشر شد که روز گذشته دو منبع آگاه آمریکایی گفتند، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه هفته جاری، تحریمی جدید علیه ایران وضع خواهد کرد.

بولتون در بیانیه امروز خود مدعی است، این تصمیم واشنگتن با هدف ارسال «پیام صریح و بدون تردید» نیت آمریکا در قبال تهران گرفته شده است. بولتون مدعی شد: «آمریکا در حال استقرار ناوگروه ضربتی یو.اس.اس آبراهام لینکلن و بمب‌افکنی در منطقه فرماندهی مرکزی آمریکاست تا یک پیام صریح و بدون تردید به رژیم ایران ابلاغ کند، مبنی بر اینکه هرگونه حمله به منافع آمریکا یا هم‌پیمانان این کشور با بی‌رحمی روبه رو خواهد شد (پاسخ داده می‌شود)».

هدف از اعزام یگان بمب افکن و ناو هواپیمابر ارتش آمریکا به خاورمیانه چیست؟

در همین راستا، تحلیل های زیادی در رابطه با این اقدام آمریکایی ها و بیانیه بولتون ارائه شده است. اینکه هدف آمریکا از اعلام اعزام یگان بمب افکن خود به منطقه چیست؟

برخی از ناظران و تحلیلگران آن را در راستای پروژه جنگ با ایران می دانند. در همین راستا، وندی شرمن، نماینده ارشد آمریکا در دوران مذاکرات هسته‌ای به بیانیه مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر این که این کشور در پاسخ به آن‌چه «برخی نشانه‌ها و هشدارهای مشکل‌ساز و جنگ‌افروزانه» از سوی ایران خوانده، ناو هواپیمابر و هواپیماهای بمب‌افکن به خاورمیانه می‌فرستد، واکنش نشان داده و گفت که بولتون واقعا به دنبال آن است که ما را به جنگ با ونزوئلا و ایران وارد کند.

با این حال، عده زیادی از ناظران، این اقدام آمریکا را نه جدی بلکه برای افزایش فشار روانی و امنیتی همراه با افزایش فشار اقتصادی قلمداد کرده اند.

هدف از اعزام یگان بمب افکن و ناو هواپیمابر ارتش آمریکا به خاورمیانه چیست؟

در همین زمینه، گاردین درباره اظهارات جدید بولتون درباره ارسال ناو هواپیمابر و نیروهای بمب‌افکن به خاورمیانه نوشت، تغییرات در صف آرایی نظامی آمریکا روالی عادی دارد و برخی مقامات آمریکایی نیز به رغم اینکه تنها لحن بیانیه بولتون و اعلان چنین برنامه‌ای از سوی او را عجیب می‌دانند، ارسال این واحدهای نظامی به منطقه را عادی می‌دانند.

میکا زنکو، تحلیلگر آمریکایی نیز عنوان کرده: توسل بولتون به استقرار ناو لینکلن در منطقه جهت ترساندن ایران، تهدیدی توخالی و ضعیف است. یک ماه قبل، نیروی دریایی اعلام کرده بود، ناو «یو اس اس آبراهام لینکلن» در راستای مأموریت عادی خود به منطقه اعزام خواهد شد.

بیشتر بخوانید

همچنین «ایلان گلدن‌برگ» مدیر بخش امنیت خاورمیانه در اندیشکده «مرکز امنیت آمریکایی جدید» در توییتی در این باره نوشت: «اعزام یک ناوگروه به سنتکام، اقدام غیرمعمولی نیست و احتمالا اقدامی عادی بوده که از مدت‌ها قبل برنامه آن چیده شده است. ادبیات آتش‌افروزانه بولتون، غیرمعمولی و تحریک‌آمیز است البته حدس من آن است که این موضوع فرصتی برای تلاش به منظور ارعاب ایرانی‌هاست نه چیز بیشتر».

 

هدف از اعزام یگان بمب افکن و ناو هواپیمابر ارتش آمریکا به خاورمیانه چیست؟

لذا، به نظر می رسد جان بولتون همراه با روند عادی اعزام ناوهای آمریکایی به خاورمیانه، در پی ارعاب و ترساندن ایران است؛ مسأله ای که در راستای فشار روانی به ایران جهت عقب نشینی از مواضع خود در برابر آمریکاست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار