بازدید 3043
اقتصاد در گذر زمان

از تصویب قانون اختصاص اعتبار برای مخارج راه آهن تا مجوز بانکی آلمان به ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۹۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 01 May 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.


۱۱ اردیبهشت ۱۳۰۶، قانون اختصاص پنج میلیون تومان اعتبار برای مخارج راه آهن به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۲۱، طبق تصمیم هیات وزیران صدور حبوبات، غلات و گوشت از کشور ممنوع شد.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۴۹، بانک ملی ایران‌چک‌های مسافرتی منتشر کرد. همچنین در این روز، آلمان ۵۱ میلیون به ایران اعتبار خرید کالا داد.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۴، وزیر دارایی اسرائیل، طی یادداشتی به سفارت آمریکا در تل آویو اعلام کرد که اسرائیل سالانه ۴ میلیون تن نفت خام از ایران وارد می‌کند.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۰، آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب با صدور فرمانی در ۸ ماده رؤسای قوای سه گانه کشور را به مبارزه با فساد مالی و اقتصادی در کشور فراخواند.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹، اتاق بازرگانی ایران به عنوان بزرگ‌ترین تشکل فعالان اقتصادی ایران، پیش نویس قانون جدیدی را تحت عنوان «ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب و کار» به تصمیم‌سازان کشور پیشنهاد کرد. در ماده (۲) این پیش‌نویس تصریح شده بود که فعالیت‌های اقتصادی کشور باید برپایه اقتصاد بازار باشد و دولت مکلف است در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود، این مبنا را رعایت کند.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، هیات دولت در شرایطی ۲۴ میلیارد دلار به واردات ۲۰ قلم کالای اساسی اختصاص داده که «فائو» طی گزارشی نیاز ایران به واردات مواد غذایی و کالا‌های اساسی را سالانه ۲/۶ میلیارد دلار برآورد کرد.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، رئیس جمهور و اعضای تیم اقتصادی دولت هر کدام در سخنانی جداگانه با ترسیم نقشه راهی وعده دادند که کشور به زودی از رکود خارج شده و تولید به ریل رونق خواهد افتاد. حسن روحانی، رئیس جمهوری از مصمم بودن دولت برای تبدیل سال ۹۳ به سال رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی در جشن کارگران خبر داد.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، به دنبال توقیف بیش از ۲ میلیارد دلار از اموال ایران در آمریکا با صدور حکمی از سوی دیوان عالی این کشور، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که مجلس دهم مصادره دو میلیارد دلار را بررسی می‌کند، اظهار کرد: افرادی که در خرید اوراق ملی آمریکا نقش داشتند باید پاسخگو باشند و در این راستا اینکه ما دولت یازدهم و برجام را به‌دلیل اشتباه دولت گذشته مورد شماتت قرار دهیم، اشتباه است.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، آلمانی‌ها به دو بانک ایرانی مجوز دادند تا برای افتتاح شعبه در این کشور اقدام کنند. این خبر در جریان دیدار فعالان اقتصادی ایران با هیات تجاری ایالت باواریای آلمان اعلام شد. قائم‌مقام امور بین‌الملل وزیر اقتصاد ایالت باواریا اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده اولین بانک ایرانی تابستان امسال و دومین بانک تا پایان سال‌جاری یا نهایتا اوایل سال آینده شعب خود را در شهر مونیخ افتتاح می‌کنند.

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل