بازدید 2773

راهکاری برای کاهش قیمت کتاب

کد خبر: ۸۹۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳ 29 April 2019
مدیر انتشارات دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به راهکار کاهش قیمت کتاب گفت: نشر دانشگاهی باید از حالت خدمات یارانه‌ای بیرون بیاید و به یک واحد سودآور تبدیل شود.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجو، امیر شاه کرمی مدیر انتشارات دانشگاه تربیت مدرس در خصوص فعالیت انتشارات این دانشگاه اظهار کرد: مرکز انتشارات دانشگاه تربیت مدرس همواره آثار اساتید هیئت‌های علمی را در زمینه‌های پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی منتشر کرده است؛ این انتشارات از دهه ۸۰ تاکنون موفق به چاپ ۲۴۸ عنوان کتاب شده که از بین آن‌ها ۱۶۰ عنوان چاپ اولی و ۸۰ عنوان تجدید چاپ بوده است.

شاه کرمی با بیان اینکه در سال ۹۷ عنوان کتاب‌های چاپ اولی خود را در حوزه‌های علوم انسانی، مدیریت، اقتصاد، علوم پایه، مهندسی، صنایع، علوم پزشکی و ... به ۲۳ عنوان رسانده‌ایم، افزود: قصد داریم در سال ۹۸ تعداد این کتاب‌ها را به ۳۲ عنوان برسانیم.

مدیر انتشارات دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه تمرکز اصلی انتشارات برای تولید اثر در مقاطع ارشد و دکتری است، خاطرنشان کرد: آثار ارائه شده از سوی اساتید در شورای انتشارات دانشگاه که متشکل از منتخبین دانشگاهی هستند، بررسی و پس از داوری‌های انجام شده آماده چاپ و نشر می‌شود.

وی یادآور شد: با افزایش تعداد اعضای هیئت‌های علمی و فعال‌تر شدن آن‌ها در زمینه تولید آثار تصنیفی، تالیفی و ترجمه‌ای، تعداد کتاب‌های چاپ اولی هم افزایش یافته است.  

امیر شاه کرمی با اشاره به اینکه انتشارات این دانشگاه از سال ۹۴ حضور فعالی در نمایشگاه‌ها داشته است، تاکید کرد: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس در چهار سال اخیر همواره در جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده  و در هر دوره نیز کتابی از کتاب هایش، منتخب جایزه ممتاز بهترین کتاب سال شده است.  

مدیر انتشارات دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه این انتشارات درزمینه‌های پذیرش آثار، داوری و آماده سازی کتاب‌ها یک انتشارات پویا و فعال است، اظهار کرد: از آنجایی که مخاطبین مرکز انتشارات دانشگاه تربیت مدرس دانشجویان هستند و در این انتشارات کتاب‌های درسی مورد نیاز آن‌ها چاپ می‌شود دانشجویان استقبال خوبی را از کتاب‌های منتشر شده در این مرکز نشررا داشته‌اند به طوری که این مرکز نشر در سال ۹۷ با افزایش ۳۰ درصدی مواجه شده است.

شاه کرمی در خصوص سهمیه کاغذی که وزارت ارشاد به برخی دانشگاه‌ها داده است، بیان کرد: ثبت نام توسط این دانشگاه انجام شده است، ولی تاکنون سهمیه‌ای را برای خرید کاغذ دریافت نکرده‌ایم.

وی راهکار موجود برای کاهش هزینه‌های کتاب را کاهش نشر کاغذی دانست و تصریح کرد: یکی از راهکار‌های موجود برای کاهش هزینه‌های چاپ کتاب استفاده ازکتاب‌های الکترونیکی و کاهش چاپ کاغذی است چاپ الکترونیکی همچنین حفظ منابع محیط زیستی همچون کاهش قطع درختان و کاهش آلودگی‌های ناشی از صنعت کاغذ را در پی دارد، در این راستا دانشگاه تربیت مدرس سامانه‌ای را طراحی کرده است که به موجب آن دانشجویان می‌توانند با ورود به این سامانه از کتاب‌های الکترونیکی آن برخوردار شوند.

مدیر انتشارات دانشگاه تربیت با بیان اینکه هزینه‌های این مرکز توسط بودجه دانشگاهی تامین می‌شود، گفت: بودجه اختصاص یافته به انتشارات دانشگاه از سوی معاونت پژوهشی به این مرکز نشر تعلق می‌گیرد؛ از طرف دیگر علاوه بر چاپ کتاب فعالیت دیگر این انتشارات تکثیر پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویانی است که از آن نیز درآمد زایی می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نشر دانشگاهی باید بتواند منابع علمی و اطلاعات مورد نیاز در حوزه تخصصی را آن قدر تامین کند که مخاطبان خود را افزایش دهد دراین صورت می‌تواند با افزایش درآمد مواجه شود، در حقیقت نشر دانشگاهی باید ازحالت خدمات یارانه‌ای بیرون بیاید و به یک واحد سودآور تبدیل شود اگرانتشارات دانشگاهی به این سمت و سو حرکت کنند خواهیم دید که صنعت نشر یک صنعت سودآور است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل