بازدید 10168
تحلیلی درباره یک برگ برنده دست‌نخورده؛

مستند به چه قانونی نباید در آمریکا لابی کنیم؟/ باید موضع مخالفان «تیم B» در آمریکا تقویت شود

بر همین اساس لازم است تا مقامات کشور مشابه آنچه اخیرا وزیر امور خارجه انجام داد، تصمیمی برای افزایش میزان لابی با آمریکایی ها در آمریکا بگیرند. طبیعی است که این مساله حتما به پیگیری جدی تر خواسته های آن بخش از تصمیم گیران درون حاکمیت آمریکا خواهد انجامید که اعتقاد دارند اکنون نه تنها وقت فشار آوردن بر ایران و افزایش این فشار نیست، بلکه چه بسا آنها باید امتیازات بیشتری هم نسبت به برجام به ایران بدهند...
کد خبر: ۸۹۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲ 28 April 2019

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه هفته گذشته برای شرکت در نشست «روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد. او در جریان سفر خود به ایالات متحده تلاش کرد رویکرد رسانه ای جدیدی در پیش بگیرد؛ از این منظر که علاوه بر حضور فعال در مجماع مختلف، تلاش کرد ضمن بهره گیری از بزار نوین اطلاع رسانی در مصاحبه با یکی از شبکه های به شدت مورد اقبال ترامپ حرف خود را صریح تر به گوش تصمیم گیران آمریکایی برساند.

به گزارش «تابناک»،  در سفر ظریف به آمریکا او صراحتا وزیر خارجه و دولت آمریکا را مجری اهداف  «تیم B» معرفی کرد و خواستار آن شد که آمریکایی ها در ارتباط با سیاست هایی که در قبال ایران اتخاذ می کنند هوشمندی بیشتری به خرج بدهند، مبادا این وسط آنها مجری نقشه دیگران در مورد جمهوری اسلامی باشند. این موضوع به شدت سر و صدا به پا کرد تا جایی که در مصاحبه شبکه فاکس نیوز هم از سئوالات محوری مجری برنامه بود.

ظریف در مسیر پرواز به نیویورک، طی مطلبی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نوشت: تشدید تروریسم اقتصادی علیه ایرانی‌ها نشان دهنده استیصال و ترس رژیم آمریکا و شرکای جرم منطقه‌ای آن است. او همچنین با انتشار ویدئویی از سخنان «مایک پمپئو» وزیر خارجه فعلی و رئیس سابق دستگاه جاسوسی آمریکا (سیا)، که در آن به دروغ و فریبکاری و دزدی در سمت ریاست سیا اذعان می‌کند، نوشت: «آقای پامپئو در وزارت امور خارجه هم به همین کار ادامه می‌دهی؟ آقای ترامپ، کارزار انتخاباتی تو علیه مداخلاتِ احمقانه‌یِ پرهزینه بود.

مستند به چه قانونی نباید در آمریکا لابی کنیم؟/ باید موضع مخالفان «تیم B» در آمریکا تقویت شود

دارودسته تبهکار جنگ‌طلب و قصاب‌ها، تیم بدنام B (بولتون، بیبی نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید)، برای چیزی بسیار فراتر از آنچه تو برای آن چانه می‌زنی، نقشه کشیده‌اند. این ویدئوی وایس را ببین. فیلم هالیوودی وایس در مورد «دیک چینی» معاون اول رژیم آمریکا در زمان جورج بوش پسر، ساخته ۲۰۱۸ و نامزد هشت اسکار است.

از مهمترین برنامه وزیر امورخارجه در سفر به آمریکا علاوه بر حضور در چند اجلاس و ایراد سخنان مهمی که پیام جدی خطاب به سردمداران آمرییکایی داشت، مصاحبه او با شبکه فاکس‌نیوز بود؛ شبکه‌ای که به نوعی رسانه نومحافظه‌کاران جنگ‌طلب آمریکایی و محبوب‌ترین رسانه نزد دونالدترامپ رئیس‌جمهور رسانه‌ستیز آمریکاست. این شدت علاقه ترامپ به فاکس نیوز به اندازه ای است که سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در دوره ترامپ، معمولاً از بین مجریان فاکس‌نیوز انتخاب می‌شوند.

ظریف در بخش‌هایی از این مصاحبه تصریح کرده که «ترامپ در به‌ زانو درآوردن و تسلیم کردن ایران، شکست خواهد خورد.» او در پاسخ به سؤال مجری فاکس‌نیوز مبنی بر اینکه آیا به اعتقاد شما «جان بولتون، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات» می‌خواهند نظام ایران را تغییر بدهند، گفت: «این حداقل کاری است که آنها در صدد انجام آن هستند.»

او همچنین از برنامه های آتی خود برای سفر به روسیه و کره شمالی خبر داد و از تریبون فاکس نیوز، خطاب به اروپایی ها هشدار داده که فرصت اندکی برای عملیاتی کردن ساز و کار مالی با ایران در دوره تحریم دارند. او به «جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس و اظهارات آمریکایی ها برای تبادل زندانیان پاسخ داده، از موضع جمهوری اسلامی در قبال ان پی تی، بستن یا نبستن تنگه هرمز، اقدامات آتی ایران در مقابله و دور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا و ... سخن گفته است.

سفر ظریف به آمریکا و سخنان بی پرده ای که او گفت تاثیرات بسیاری مثبتی بر جای گذاشت و بیانگر یک رویکرد جدیدی در پیگیری خواسته های ایران بود. اتفاقی که می توانیم آن را لابی صریح تر برای نیل به خواسته ها و همچنین رساندن پیام بدون واسطه به تصمیم گیران و دولتمردان آمریکایی دانست. اتفاقی که در نقطه شروع برای ایران بسیار امیدوارکننده است؛ چراکه بازخوردهای بسیار مثبتی از این سفر گرفت.

هرچند باز هم برخی منتقدان در داخل خواهند بود که چنین رویکردی را تقبیح کنند و به مقابله با آن برخیزند، اما بنا بر اذعان بسیاری از تحلیل گران آنچه به نظر می رسد بخشی از دولت آمریکا به شدت با آن مخالف است، افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی و کشیدن رویکرد تقابلی است؛ چون آنها هم اعتقاد دارند که منافع آمریکایی ها نه تنها در این موضوع نیست، بلکه در صورت پیش بردن چنین سناریویی آنها مجری طرحی خواهند بود که ظریف آن را برنامه ریزی شده از طرف تیم B خوانده است.

بر همین اساس لازم است تا مقامات کشور مشابه آنچه اخیرا وزیر امور خارجه انجام داد، تصمیمی برای افزایش میزان لابی با آمریکایی ها در آمریکا بگیرند. طبیعی است که این مساله حتما به پیگیری جدی تر خواسته های آن بخش از تصمیم گیران درون حاکمیت آمریکا خواهد انجامید که اعتقاد دارند اکنون نه تنها وقت فشار آوردن بر ایران و افزایش این فشار نیست، بلکه چه بسا آنها باید امتیازات بیشتری هم نسبت به برجام به ایران بدهند.

البته با زمزمه هایی که در داخل در اینباره مطرح شد، عده ای بر غیرقانونی بودن لابی کردن در درون آمریکا تاکید داشتند، اما هرچه در قوانین مختلف بگردید، چنین ممنوعیتی را نخواهید یافت. اگر هم نهادی تصمیم به ممنوع کردن چنین امکانی گرفته اولا مصوبه خود را باید ارائه کرده و درثانی توضیح بدهد که چرا باید چنین ممنوعیتی وجود داشته باشد. این برگ برنده و امکان جدی است که می توان از آن بهره گرفت، نمونه آن را می توان در سفر اخیر وزیر امور خارجه و تاثیرات مثبتی که به همراه داشته است، دید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۴
غربگراها باز دلخوش کردن به کری و هیلاری
واقعا جای تاسف است که دیپلمات ارشد ما اقای ظریف است. ایشان تصور می کند که افرادی مانند جان کری یا بولتون و پمپئو همان جوانان جو گیر بنفش هستند که با چند تا مصاحبه و وعده خام شوند و ایشان را دیپلمات هزاره بنامند. تا زمانی که اقای ظریف سکاندار سیاست خارجی ایران است هیچ امیدی به یک راه حل و سیاست خلاقانه و حرفه ای در سیاست خارجی نمی توان داشت. وزیری که تا دیروز که تحریم صادارت صفر انجام نشده بود پشت سر هم با جان کری وزیر هیچ کاره و بازنشسته امریکا ملاقات می کرد و یا با دشمنان رسانه ای ترامپ مانند سی ان ان و نیویورک تایمز و واشینگتن پست و فرید ذکریا برای تحریک و به قول بچه ها از لج ترامپ و بولتون و پمپئو مصاحبه می کرد و از ترامپ بد می گفت ولی حالا که با همین تحریکات انها فشار حداکثری را بیشتر هم کردند ناگهان تغییر فاز میده و با فاکس نیوز مصاحبه می کنه و میگه ما اهل تعامل و مبادله و مذاکره هستیم. اقای ظریف نه برای خود و نه برای دستگاه دیپلماسی ایران هیچ اعتباری باقی نگذاشته و هرگز هیچ کس در دنیا و به خصوص تیم مستقر کنونی در کاخ سفید او را دارای اعبتار حرفه ای برای مذاکره نخواهند شناخت.
جامعه جهانی ملزم به دخالت بواسطه احساس بشر دوستانه خواهد شد، ادامه باز تابع خواست و اراده ملت ایران است
اقای ظریف و روحانی و تیم انها تصور می کنند الان هم سال 92 است که با هو انداختن اینکه داریم با امریکا مذاکره می کنیم جو بازار را بشکنند و بازار و مردم را الکی سرگرم و امیدوار کنند تا به قول خودشان به 1400 برسند. ولی نمی دانند نه طرفشان دیگر اوباما و کری نیست و نه دیگر مردم و بازار ایران به این بازیهای تبلیغاتی ولی توخالی واکنشی نشان می دهند.
ان اقرادی که از اقای ظریف حمایت می کنند و او را دیپلمات بسیار حرفه ای می دانند چون مثلا از اقای متکی و جلیلی یا ولایتی سابقه و تحصیلات مرتبط بهتری دارد مانند این است که بگویند تیم فوتبال بروندی از مالدیو بهتر است و فوری نتیجه بگیرند که پس تیم بروندی هم سطح جهانی و علم فوتبال المان و ایتالیا و اسپانیا ست! چه اندازه باید .....
برخی فهمشان قاصر از درک اثرات مثبت آن است.
با کدوم سرمایه با کدوم موافقان افکارمون
هر حرفی ما در حمایت از یک حزب یا شخص سیاسی در امریکا بزنیم، طرف مقابل آنرا برجسته میکند و به ضرر آن حزب تمام میشه. بهتر است سکوت کنیم و در شعارهای هفتگی بجای مرگ بر این و آن، مرگ بر اختلاس گر بگوییم. چین بجای شعار مرگ بر امریکا، در عمل امریکا رو خوار میکند. حجم صادرات چین صدها میلیارد دلار است به امریکا
آره
به نظر من باید همونطور که عربستان و اسراییل و ...با پول دادن به بعضی از اندیشکده ها و افراد سیاسی موثر در آمریکا سیاست هاشونو تو دنیا پیش میبرن ما چرا اینکار رو نکنیم؟؟؟
به جایی که یسری ژن خوب بخورن که هیچ فایده ای تاکید میکنم هیچ فایده ای برای کشور ندارن بدیم به چار نفر خارجی که حداقل بتونیم سیاست هامونو پیش ببریم
بعله از فضیه پنهان ان این است که دوباره مذاکره و برداشتن تحریم ها و باز یک بهانه جدید توسط امریکا و باز دوباره تحریم های جدید و باز دوباره افزایش قیمت ها
قشنگه نه؟
می گویی ۶ ماه پیش پیشنهاد تبادل دادی ولی بعدش می گویی که ما فقط جواب درخواست ان ها را دادم
هر کاری می خواهید بکنید بجنبید که هر ساعت الان ارزش حیاتی دارد! وضعیتی که من در جامعه می بینم مثل یک آتشفشان پنهان از چشم مسئولان است
لابی یک امر بدیهی وجاافتاده دربین همه کشورهای دنیاس چه بسا بیشتر مشکلات فعلی ما حاصل لابی عربستان وامارات درسطح امریکا به شدیدترین وجه است وقتی چنین امکانی هست تاخیر وسستی دران فقط به ضرر مردم است
شما پرچم آمریکا رو آتش نزنید و بر علیه این کشور شعار ندین لابی کردن پیش کش
مطالب مطرح شده منطقی عقلایی وبدون تعصب کور میباشد که میتواند نتایج مثبتی داشته باشد.اما این مقاله نظر کیست ؟بهتر نیست نویسنده مقاله معرفی گردد.
میبینید صبح تا شبمون داره به امریکا بازی میگذره و دانشگاه و علم و تولید فاتحه
تابناک از تاثیر مثبت این سفر چیزی نگفته...لطفا یه تاثیرمثبتشو بگید...مثلا تحریمها کم شده یا پول ملی با ارزش شد با این سفر...یا قیمت گوشت اومدش پایین..یا تورم تک رقمی شد...یا اختلاسها کمتر شده...چه اتفاقی افتاده که از مثبت بودن این سفر صحبت میکنید...صرف اینکه ظریف خوب انگلیسی صحبت میکنه کافی نیست تابناک...باید تغییری در سفره مردم رویت بشه ...الآن موقع لابی با همسایگان بالاخص ترکیه روسیه قطر عراق وپاکستان ومهمتر ازهمه لابی با چین است ...۶سال وقت وفرصت این ملت رو با لابی گری با غربی ها از دست دادید بستون دیگه...البته ما این دو سال هم با هرسختی میگذرونیم ...سال۱۴۰۰ نشون میدیم وانتهای همین سال۹۸ نشون میدیم واقعا پشیمونیم
بله، بسیار هم عالی است. البته به شرطی که مخالفان دولت آقای روحانی و برخی سوپردلواپسان داخلی برای تنوع هم که شده، یک بار منافع کشور را بر منافع خود ارجح بدانند و نگران این نباشند که اگر آقای ظریف در کاری که در آن تخصص دارد موفق شود، آینده آنها به خطر خواهد افتاد. امروز دیگر زمانی برای فرصت سوزی و قدرت طلبی نیست. به نظر می رسد شرایط بسیار خطرناکتر از آن چیزی است که بعضی آقایان تصور میکنند، اما هنوز امید به بهبود اوضاع وجود دارد.
تابناک روت نمیشه بگی مستند به چه قانونی نباید با آمریکا رابطه داشته باشیم؟! آقا همه راضین که این خصومت تموم بشه.
این خوشبینی بیش از حد شبیه روزیه که برجام امضا شد ، خدا به دادمون برسه
نمردیم و یکی حرف حساب زد
نون خیلی ها تو ایجاد ناامنی تو ایرانه... چه داخلی چه خارجی.....
اگر آمریکا خوب است چرا فقط برای برخی مسئولان و فرزندانشان خوب است و برای ملت بد است

اگر آمریکا بد است چرا عده ای در داخل سنگ مذاکره را به سینه میزنند

بالاخره تکلیف ملت را مشخص کنید
اولا آقازاده ها آنجا چه کار میکنند
ثانیا چرا از مردم نظرسنجی نمی کنید
مقاله گنگ و پیچیده ولی خوبی بود.
اقاي ظريف بسيار با دانش موضوعي سياست بين الملل ميباشد و منتقدان ايشان متاسفانه از دانش.روز سياست اگاهي ندارند و منفعت گروه خود را به همه چيز ترحيح ميدهند
تو رو خدا بیایین لابی کنیین؟؟؟!!!!
اونایی که غیر از لابی گری راه دیگری رو برای تامین منافع ملت ایران توی آمریکا دنبال میکنند جدا از معادلات پیچیده سیاسی توی آمریکا چیزی درک میکنند
وقتی ایران هیچگونه رابطه رسمی با آمریکا نداره دیگه لابی معنایی نداره.

آمریکا بد هست اما فقط برای ملت ، اما برای فرزندان مسولان ایران آمریکا خیلی هم خوبه
کشوری که مستقل، قدرتمند، متکی به حمایت های ملی و بین المللی و دارای منطق در گفتگو و ایمان به درستی راه خود است اساسا چه واهمه یی از رودرویی مستقیم کلامی و بیان مواضع ملت خود با دیگر کشورها و حتی دشمنان خود باید داشته باشد؟ جاییکه که بر اساس روایات و احادیث بزرگان ما از حضرت رسول گرامی و مکرم اسلام گرفته تا ائمه اطهار و سایر بزرگان حتی با تندترین دشمنان خود هم برای مصلحت و یا تدبیر جامعه اسلامی وارد مذاکره و گفتگو و حتی توافق می شدند؟
تابناک مدیونی اگر عکس العمل سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا را درمورد مصاحبه اخیر ظریف باشبکه افراطی وضدایرانی فاکس نیوز منتشرنکنی

هریک قدمی که ماعقب نشینی کنیم دشمن صدقدم پیشروی میکند واضح است که دراین شرایط نبایدارخودمان ضعف نشان دهیم و انهارا جری کنیم
آخه کره شمالی چی داره که شما (ظریف) قصد سفر به اونجا رو داری ؟

آیا این سفر خشم بیشتر آمریکا رو در پی نداره ؟

شما که اکنون دیپلماسی مذاکره روعلناً در پیش گرفته اید ، لااقل دست از روسیه و کره شمالی بردار .

آقای ظریف ؛ شرایط شما برای مقاومت آنچنان مهیاست که هیچوقت طعم تحریم رو حس نخواهید کرد ، ولی ما مردم له شدیم .

زندگی دیگر تکرار نخواهد شد .
راهکارها در داخل ایران است: 1- مبارزه با فساد اداری و اقتصادی2- سامان دادن به نظام بانکی با کوچک سازی بانک ها، ادغام آنها، ابزارهای نوین مالی و خروج بانکها از بنگاهداری و ساخت و ساز برج 3- آمایش سرزمین برای یکپارچه سازی زمین های کشاورزی و کشت متناسب با جغرافیای محل 4- تجهیز و توسعه کیفی و کمّی مدارس و دانشگاه ها 5- تسهیل در صدور مجوزها برای ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط 6- کمک به نوسازی صنایع با محوریت کاهش انرژی و افزایش بهره وری....... هیچکدام وابسته به تحریم ها نیست!
تیم ب و ترامپ و ... یک بازی جدید است تا دوباره ایران را دلخوش کنند که برای مذاکره راهی هست و دوباره زمان را از دست بدهیم تا هر کاری دوست دارند انجام دهند . زمانی مذاکرات هسته ای و بعد آن تحریم ها و بعد لوایح و بعد اتحادیه اروپا و اکنون گروه ب .
یعنی این موضوع با این شفافیت را کسی هست که نفهمد؟
متاسفانه تابناک اقدام به انشار نظر خوانندگان اخبار نمیکند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار