بازدید 2415

مرکز پژوهش تخصصی نهج البلاغه افتتاح می‌شود

کد خبر: ۸۹۵۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴ 28 April 2019
مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج البلاغه روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ماه با حضور معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) افتتاح می‌شود.

به گزارش مهر، نیره فضایلی، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) از افتتاح مرکز پژوهشی و مطالعات تخصصی نهج البلاغه در مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) خبر داد و اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته و پیگیری‌های مستمری که مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) با مدیریت حوزه‌های علمیه قم داشت توانست مجوز تأسیس مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج البلاغه را دریافت کند.

وی افزود: بر این اساس مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج البلاغه روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ماه از ساعت ۹ صبح با حضور حجت الاسلام حصاری معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران و آیت الله دین پرور رئیس بنیاد نهج البلاغه تهران در همین مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) افتتاح خواهد شد.

فضایلی با اشاره به اینکه مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) از سال ۷۷ فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی خود را با رویکردی دینی در زمینه‌های مختلف علمی، اخلاقی و اجتماعی آغاز کرده است، اظهار داشت: نخستین فعالیت پژوهشی که به صورت گسترده در این مدرسه صورت گرفت می‌توان به مستند زندگی حضرت خدیجه (س) اشاره کرد، لازم به ذکر است این پژوهش منجر به تولید یک نرم افزار علمی و دو کتاب مأخذ شناسی توصیفی در زمینه سیره آن بانوی بزرگوار و مجموعه اشعار ایشان شد که به صورت سه اثر ارزنده و قابل استفاده مورد بهره برداری حوزه‌ها و مجموعه‌های علمی قرار گرفت.

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) در ادامه بیان کرد: همچنین حوزه علمیه حضرت خدیجه (س) از سال ۹۰ مجموعه فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی خود را به صورت تخصصی به مباحث نهج البلاغه معطوف کرد تا بتواند در این عرصه آثار پژوهشی شاخص و فاخری را ارائه دهد؛ از این رو در ابتدای امر مراکزی را که به طور تخصصی در خصوص نهج البلاغه فعالیت‌های علمی داشتند شناسایی و سپس با اساتید و بزرگان پیشکسوت آن مراکز ارتباط برقرار کرد.

وی افزود: آیت الله دین‌پرور رئیس بنیاد حضرت خدیجه (س) تهران، دکتر دلشاد مدیر گروه نهج البلاغه دانشگاه علوم حدیث حضرت عبدالعظیم (ع)، خانم احمدی استاد حوزه علمیه، دکتر معارف و… از اساتیدی هستند که از محضر آنان برای شروع و شکل‌گیری مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج البلاغه استفاده شد.

فضایلی اضافه کرد: از سال ۹۰ چندین موضوع از موضوعات نهج البلاغه مورد بررسی قرار گرفت و تحقیقات پژوهشی انجام شد، برای مثال می‌توان به نخستین موضوع پژوهشی این مرکز با عنوان «اخلاق عملی در سیره ادبی» اشاره داشت، لازم به ذکر است همایشی نیز در این رابطه برگزار شد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) درخصوص موضوع پژوهشی دوم، گفت: «صدق در نهج البلاغه» دومین فعالیت پژوهشی این مدرسه علمیه بود که کتاب «فرهنگنامه صدق در نهج البلاغه» یکی از دستاوردهای ارزشمند این پژوهش به شمار می‌رود. همچنین موضوع سومی که در این مجموعه به صورت جدی و مستمر به آن پرداخته شد مربوط به موضوع «حقوق در نهج البلاغه» می‌شود و موضوع پایانی که در سال ۹۷-۹۸ به آن پرداخته شد، «حقوق خانواده در نهج البلاغه» است که همایش آن نیز در پژوهشکده علوم انسانی برگزار شد.

وی افزود: در حال حاضر نیز مجموعه محققین ما علاوه بر موضوع حقوق خانواده، شبهات زن در نهج البلاغه را نیز مورد تحقیق قرار دادند که امیدواریم مقالات و کتابهای جامع و کاملی در نتیجه این تحقیق به دست آید.

فضایلی در خصوص اهداف این مدرسه در تأسیس مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج البلاغه، اظهار داشت: مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) اهداف، برنامه‌ها و راهبردهایی را طراحی کرده که بسیار قابل توجه است از جمله آن اهداف می‌توان به انس با نهج البلاغه، تولید علم در عرصه علوم انسانی و بهره‌گیری از مضامین والای نهج البلاغه و اخلاق علوی اشاره کرد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) ادامه داد: یکی دیگر از اهداف مورد نظر ایجاد و گسترش فضای پژوهشی کاربردی در عرصه نهج البلاغه در حوزه است. همچنین از جمله اهدافی که دنبال می‌کنیم این است که دستاوردهای پژوهشی که در این مجموعه با رویکرد نهج البلاغه به دست می‌آید بتواند پاسخگوی چالشهای اجتماعی معاصر باشد و شبهاتی را که در عرصه مباحث دینی وارد می‌شود پاسخ دهد.

وی افزود: اما یکی از مهمترین اهداف مجموعه این است که بتوانیم پژوهشگران و محققان دینی در حوزه نهج البلاغه پرورش دهیم.

فضایلی درباره برنامه‎‌های آینده این مرکز پژوهشی و مطالعاتی، اظهار داشت: برنامه‌هایی که برای دستیابی به اهداف مجموعه در نظر گرفتیم در قالب طراحی و اجرای کارگاه‌های آموزشی نهج البلاغه، طراحی و اجرای کارگاه‌های علمی آموزشی برای ترویج آموزه‌های اخلاق علوی و پذیرش کارشناسان نهج البلاغه پژوه بوده است تا بتوانیم آنان را در سطح سه و چهار حوزه‌های علمیه آموزش دهیم.

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) با اشاره به راهبردهای این مرکز در عملیاتی ساختن برنامه‌ها، عنوان کرد: همکاری این مرکز با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بسیار حائز اهمیت است لذا می‌توان به همکاری و تعامل مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) با مرکز پژوهشکده علوم انسانی و مرکز تحقیقات امام علی (ع) اشاره کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس