بازدید 17966
خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» عنوان کرد؛

چرا ترکیه نفت عربستان و امارات را جایگزین نفت ایران نخواهد کرد؟

پس از آنکه دولت آمریکا پایان معافیت ها از خرید نفت ایران را لغو و اعلام کرد دیگر معافیت ها تمدید نخواهد شد، همچنان تردیدهای جدی در مورد امکان به صفر رسیدن صادرات نفت ایران وجود دارد و برخی از خریداران نفت ایران، به رغم تهدیدات آمریکا اعلام نموده اند که همچنان به خرید خود از نفت ایران ادامه می دهند. پرسش اصلی برای تاجران نفت و تحلیل‌گران سیاسی این است که آمریکا تا چه حد می خواهد این روابط را با فلج کردن اقتصاد ایران آزمایش کند.
کد خبر: ۸۹۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰ 25 April 2019

پس از آنکه دولت آمریکا پایان معافیت ها از خرید نفت ایران را لغو و اعلام کرد دیگر معافیت ها تمدید نخواهد شد، همچنان تردیدهای جدی در مورد امکان به صفر رسیدن صادرات نفت ایران وجود دارد و برخی از خریداران نفت ایران، به رغم تهدیدات آمریکا اعلام نموده اند که همچنان به خرید خود از نفت ایران ادامه می دهند.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» در مطلبی نوشت: اقدام ترامپ آمریکا را در تقابل با خریداران نفت ایران قرار داد که از جهاتی مختلف برای آمریکا اهمیت دارند؛ از چین گرفته تا کره جنوبی هند و ترکیه. پرسش اصلی برای تاجران نفت و تحلیل‌گران سیاسی این است که آمریکا تا چه حد می خواهد این روابط را با فلج کردن اقتصاد ایران آزمایش کند.

اسکات مادل، مدیر گروه راپیدان انرژی در این رابطه گفت: وقتی قیمت نفت در سطح فعلی است، دولت آمریکا می تواند به ایران سخت بگیرد ولی وقتی قیمت نفت به سمت ۷۵ دلار پیش می رود، باید کمی در برابر اجرای تحریم‌ها انعطاف پذیر باشد.

اقتصادهای چین و آمریکا به هم وابسته‌اند. کره‌جنوبی یک متحد کلیدی برای آمریکاست. هند یک متحد در حال رشد است و نشانه هایی از کند شدن روند نزدیکی ترکیه به روسیه وجود دارد.

هدف صفر کردن صادرات ایران، باعث قیمت بالاتر بنزین در آمریکا در آغاز کمپین انتخاباتی ترامپ می شود و امید او را برای امضای یک قرارداد تجاری با زی جینپینگ ناامید می‌کند و روابط با کره جنوبی را به خطر می‌اندازد. آمریکا به دنبال یک قرارداد خلع سلاح هسته‌ای با کره شمالی هم هست.

برخی کشورها یک سال پس از بیرون رفتن ترامپ از قرارداد برجام هنوز وابسته به نفت ایران هستند. انتظار می‌رفت برخی کشورها از جمله چین، هند و شاید ترکیه باز هم برای خرید نفت ایران معافیت بگیرند.

ولی پیام دولت آمریکا در این هفته روشن بود: «معافیتی در کار نیست، هر کشوری که تبعیت نکند تحریم می شود».
برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: یا با آمریکا تجارت کنید یا نفت خام ایران را بخرید. هر دو را نمی‌توانید با هم داشته باشید؛ ولی کشورهایی که معامله پایاپای با ایران دارند و پول نقد جابجا نمی کنند، می توانند از این تحریم‌های تنبیهی آمریکا دوری کنند.

شرکت های بزرگ چین هنوز هم قراردادهای مشترکی با ایران دارند که طبق آنها ده‌ها هزار بشکه نفت ایران را دریافت می‌کنند. برآورد می شود، ایران ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز از طریق معامله های پایاپای یا سایر قراردادهای بدون پول نقد، صادر کند. تحریم کردن این نوع معاملات سخت است.

مادل همچنین اعلام کرد: اگر ایران به صادرات نفت به چین یا هند ادامه دهد، آمریکا نمی‌تواند جلوی دریافت کالا توسط ایران را در معاملات پایاپای و جمع شدن پول نفت ایران را در بانک‌های خارجی بگیرد. در هر صورت، مذاکرات تمام نشده است. کره جنوبی که به نوعی نفت فوق سبک ایران نیاز دارد، طی بیانیه‌ای در ۲۲ آوریل اعلام کرد، هنوز در حال مذاکره با آمریکا در مورد تمدید معافیت هاست.

چرا ترکیه نفت عربستان و امارات را جایگزین نفت ایران نخواهد کرد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت دولت چین مخالف تحریم‌هاست و از آمریکا خواست به خواسته ها و نگرانی های چین احترام بگذارد و اقدامی در جهت زیر پا گذاشتن این خواسته ها انجام ندهد. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن روز جمعه در واشنگتن حضور خواهد داشت تا در مورد خرید نفت ایران مذاکره کند.

عدم تمایل ترکیه به خرید نفت عربستان و ترکیه به جای ایران

در گزارش دیگری از بلومبرگ آمده است: ترکیه از خرید نفت بیشتر از عربستان سعودی و امارات عربی متحده بیزار است و این در حالی است که آمریکا در تلاش برای تحت فشار قرار دادن صادرات نفتی ایران است. هم اکنون ایران سومین تأمین کننده بزرگ نفت خام برای بزرگترین اقتصاد در خاورمیانه محسوب می شود.

براساس گزارش شبکه تی آر تی ترکیه، مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا اعلام کرد: «نفت ایران ارزان نیست، اما یک تفاوت عمده با بهای نفت خام عربستان سعودی و امارات عربی متحده وجود دارد».

او همچنین گفت: آمریکا در حال اتخاذ یک تصمیم است و می خواهد همه کشورها به آن پایبند باشند. چرا ما باید این بها را بپردازیم؟

بلومبرگ در ادامه نوشت: ترکیه در حال مقاومت در مقابل ایده خرید نفت از دو هم‌پیمان آمریکاست که ضد ایران هستند. این ها کشورهایی هستند که روابطشان با آنکارا در پی قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر گذشته تیره شد. ترکیه همچنین همواره با اعمال فشار از سوی آمریکا بر ایران مخالف بوده و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه سال گذشته اعلام کرد: هدف از اعمال چنین تحریم هایی، به هم زدن توازن در جهان و نقض قوانین بین المللی و دیپلماسی است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از سفر به آنکارا در هفته گذشته اعلام کرد، ایران و ترکیه قصد دارند یک ساز و کار مالی برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی پیدا کنند.

ترکیه همواره از مراودات تجاری با همسایه شرقی خود دفاع کرده و آن را یک الزام راهبردی می داند. پیوتر ماتیس تحلیلگر رابو بنک و مستقر در لندن در سخنانی گفت: «نفت ایران می تواند یک منبع دیگر مناقشات دیپلماتیکی بین آنکارا و واشنگتن باشد؛ زمانی که روابط بین آنها به سبب تأکید ترکیه بر خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه پر تنش است».

بر اساس گزارش ریچارد نفیو که مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا آن را منتشر کرد، چین، هند و ترکیه لزوما به کاهش واردات نفت از ایران و به صفر رساندن آن متعهد نیستند و آمریکا مجبور خواهد بود بر سر مفاد خارج شدن آنها از ایران و آماده شدن برای مقابله با عدم پایبندی آنها مذاکره کند.

بر اساس جدیدترین ارقام رسمی موجود، در ماه ژانویه، ایران بیش از 12درصد از واردات نفتی ترکیه را تأمین کرد. عراق با 24درصد تأمین کننده اصلی نفت ترکیه بود و روسیه هم 15درصد از نفت وارداتی ترکیه را تأمین کرد. عربستان سعودی با چهار ممیز 3درصد در رتبه هشتم قرار گرفت. ترکیه در ماه ژانویه فقط گازوئیل از امارات عربی متحده وارد کرد.

چاوش اوغلو اعلام کرد در همین حال، خط لوله های نفتی عراق که به ترکیه می رسند به شدت آسیب دیده اند و این موضوع سبب محدود شدن حجم صادرات نفت عراق شده است.

در حالی که این موضوع سبب محدود شدن گزینه های ترکیه می شود، این کشور همچنان در ارتباط با روی آوردن به کشورهای خلیج فارس محتاطانه عمل می کند.

چاوش اوغلو با اشاره به عربستان سعودی و امارات عربی متحده گفت: «پالایشگاه های ما با خرید نفت از آنجا سازگار نیستند. فن آوری آنها باید ارتقا پیدا کند و به همین دلیل، آنها باید برای مدتی تعطیل شوند. از سوی دیگر، این اقدامی پرهزینه است».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۶
موقعی که تحریم شدند و تورمشان ۳رقمی شد این کار را خواهند کرد
قانون اول نیوتن : مفت باشه کوفت باشه.

وقتی نفت ایران به نصف قیمت نفت اوپک هست چرا نخره
اینهمه گاز نفت بهشون هبه کردیم.
درست ما هممون در یک کشتی نشستیم
اما شما مسئولین و پزشکان، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و کارکنان شرکت نفت در VIP هستید
و مردم عادی در پایین ترین قسمت کشتی
ببینیم و تعریف کنیم
این کشور فقط وقتی آباد میشه که در چاه های نفت رو ببندن و بگن برین کار کنین ژاپن یه قطره نفتم نداره نفط ایرانو لوس کرده نرین التماس ترکیه رو کنین نفت بخرین
چونکه مفت میخره چندین سال نفت عرضه شده توسط داعش را مفت خریده و عادت کرده۰
متاسفانه اخبار را میخوانیم متاسف میشوم از ایرانی بودنم .
ایران نفتش رو ارزون تر داره میفروشه.کی از ارزون خریدن بدش میاد؟
چون ب ایران حالاحالاها پول نمیدهد یا جایش کالا میدهد
اما از عربستان و امارات بخرد باید جیرینگی پول بدهد
کشورها باید در مقابل زور بیاستند
در واقع دارند چانه زنی می کنند تا با قیمت کمتر بخرند
مسیولین زرنگی دارد ترکیه ، از هر فرصتی برای رشد دادن و تامین منافع کشورشون استفاده می کنند.
حالا هم میشه دید که خرید با پایین ترین قیمت مد نظرشون است و راه مذاکره با آمریکا و عربستان رو هم باز گذاشتند
برای اینکه ما تو شرایط تحریم حاضریم نفتمونو به یک چهارم قیمت بهش بدیم
چرتی گفتن تو باور نکن
چون نفت ما اسلامیه ولی برای اونا نه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر