بازدید 14305

مرتضوی‌مقدم رئیس دیوان عالی کشور شد

کد خبر: ۸۹۴۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ 23 April 2019
سخنگوی جدید قوه قضاییه با بیان اینکه در حوزه قضایی عزل و برکناری نداریم، گفت: امروز ریاست قوه قضاییه تصمیم گرفتند و مقرر داشتند رئیس دیوان عالی کشور را رییس قوه انتخاب نماید و از آنجایی که آقای کریمی به افتخار بازنشستگی نائل آمدند ریاست قوه قضاییه براساس مشورت با قضات حجت الاسلام مرتضوی مقدم را به این سمت منصوب کردند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، نخستین نشست خبری سخنگوی جدید قوه قضائیه صبح امروز در محل دادگستری کل استان تهران برگزار شد.

غلامحسین اسماعیلی در آغاز این نشست با تبریک نیمه شعبان گفت: خدای بزرگ را سپاسگذارم که بر من منت نهاد و از ریاست قوه قضائیه تشکر می‌کنم که باعث و بانی همنشینی شما را فراهم کردند. اهمیت کار رسانه و حساسیت آن برای آحاد جامعه محرز است و ما هم تلاش کردیم سختی شغل قضاوت را اثبات کنیم، اما این توفیق حاصل شد به جمع شما بپیوندم که شغل بسیار سختی دارید و مردم ایران زحمات شما را در سیل اخیر و ایفای نقش خطیر شما در انعکاس این حادثه و همت بلند مردم ایران، نیرو‌های مسلح، مواکب اربعین و همه آن‌هایی که به کمک شتافتند، دیدند. من هم به سختی کار شما گواهی می‌دهم و هم از تلاش شما کمال تشکر را دارم.

تمایز انتخاب رئیسی به عنوان ریاست قوه قضاییه

وی ادامه داد: به نوبه خودم از حجت الاسلام محسنی اژه‌ای که سالیان متمادی با درایت و تدبیر و به نحو احسن وظیفه سخنگویی را انجام دادند، سپاسگذارم که آنچه اتفاق افتاد بنا به درخواست خود ایشان بود و کماکان به عنوان معاون اول قوه قضاییه در خدمت‌رسانی توفیق حضور دارند.

اسماعیلی افزود: حضور بنده در جمع شما تقارن دارد با دهه پنجم انقلاب و آغاز چله دوم و اجرای بیانیه گام دوم انقلاب و آغاز مسئولیت جدید قوه قضاییه که تقارن پیدا کرده با میلاد عدالت‌گستر جهان هستی که این مناسبات را به فال‌نیک می‌گیرم. ما در پایان سال ٩٧ و آغاز دهه پنجم شاهد تغییر مدیریتی در عالی‌ترین سطح قوه قضاییه بودیم و آیت‌الله آملی لاریجانی حسب دستور مقام رهبری کار خود را در مجمع تشخیص ادامه می‌دهند و آیت‌الله رییسی با تجربه و تحصیلات عمیق و آشنا به زوایای کار از ناحیه رهبری به این سمت منصوب شدند و تمایز این انتخاب در چند نکته است.

از برنامه آیت الله رییسی با عنوان سند تحول قضایی یاد شده است

وی افزود: اولین بار است که رییس دستگاه قضا از دل این دستگاه انتخاب شد و در این قوه نشاط ایجاد کرد و نیازی به آشنایی هم نداشتند. همچنین ایشان پیش از انتصاب برنامه خود را به مقام رهبری ارائه دادند و ایشان هم تایید فرمودند. داشتن برنامه در مدیریت امروز، مهمترین رکن برای موفقیت آن مدیر است و این اثبات کرد ایشان با برنامه مسئولیت را عهده‌دار شدند. از برنامه آیت الله رییسی با عنوان سند تحول قضایی یاد شده یعنی با تجربیات پیشین و دیدن افق آینده باید در این دستگاه تحولی ایجاد کنیم.

اسماعیلی گفت: ابتنای رییس قوه قضاییه به بیانیه گام دوم و اعتمادسازی و همچنین کاهش حجم زیاد پرونده‌های قضایی و کاهش ورودی پرونده‌ها، کاهش جمعیت کیفری، سلامت و عزت قاضی و دادگاه، برخورد با مفاسد درون و برون ساختاری، احقاق حقوق عامه و تکریم از برنامه‌های ریاست جدید قوه قضاییه است.

نگرش جدید قوه قضاییه ارتباط با رسانه‌ها، نخبگان و آحاد جامعه است

وی ادامه داد: از بخش‌های دیگر سند تحول ارتباط گسترده ارکان مختلف قوه قضاییه با جامعه، مردم، نخبگان و اصحاب رسانه است. به همین جهت انتخاب سخنگوی قوه قضاییه در زمره اولین انتصابات ریاست قوه قضاییه قرار گرفت. این را هم به جامعه و شما عزیزان بشارت می‌دهم که نگرش جدید قوه قضاییه ارتباط با جامعه رسانه و نخبگان و همه آحاد جامعه است.

ما در حوزه قضایی عزل و برکناری نداریم

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص تغییرات پیش رو هم گفت: بسیار خرسند هستیم که از بدنه‌ای بسیار کارآمد در عرصه‌های مختلف برخوردار هستیم. مجموعه بدنه نیروی انسانی ما سهم قابل توجهی از بدنه نخبگان را دارا است و هرگونه تغییر یا از جهت بازنشستگی همکاران ما و یا در جهت ارتقا و جابجایی است. ما در حوزه قضایی عزل و برکناری نداریم.

مرتضوی‌مقدم رئیس دیوان عالی کشور شد

وی گفت: جابجایی اخیر این است که امروز ریاست قوه قضاییه تصمیم گرفتند و مقرر داشتند رئیس دیوان عالی کشور را رییس قوه انتخاب نماید و از آنجایی که آقای کریمی به افتخار بازنشستگی نائل آمدند ریاست قوه قضاییه براساس مشورت با قضات حجت الاسلام مرتضوی مقدم را به این سمت منصوب کردند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: سایر انتصابات هرگاه اتفاق افتاد به اطلاع شما و مردم رسانده خواهد شد.

١٥ سال با حجت الاسلام اژه‌ای فاصله سنی دارم

اسماعیلی با تاکید بر جوانگرایی گفت: بنده ١٥ سال با حجت الاسلام اژه‌ای فاصله سنی دارم و نسبت به ایشان جوان محسوب می‌شوم، اما ریاست دیوان عالی کشور باید از قضات باتجربه باشد.

وی ادامه داد: باید پاس بدارم زحمات قصات ارزشمند خود را که در پایان سال ٩٧ براساس وظایف دادسرای انتظامی قضات به عنوان قاضی شایسته تعیین شدند و در فروردین و اردیبهشت ماه مورد تکریم قرار گرفتند.

قریب به ١٠٠ هزار نفر مشمول عفو قرا گرفتند

سخنگوی قوه قضاییه افزود: با عفو مقام معظم رهبری که در ٢٢ بهمن ١٣٩٧ اعطا فرمودند، قریب به ١٠٠ هزار نفر مشمول عفو قرا گرفتند که حدود ٦٠ هزار نفر از زندان آزاد شدند و ٤٠ هزار نفر با تخفیف مواجه شدند که عنایتی از جانب نظام و اثبات اقتدار نظام اسلامی بود.

بیش از ٨٠ نفر از متهمان اقتصادی محکوم شدند

وی گفت: مجموعه دستگاه قضا به ویژه شعب ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی کار رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی را ادامه می‌دهد و از آخرین جلسه سخنگویی، شعب ویژه بیش از ٨٠ نفر از متهمان اقتصادی را محکوم کرده و احکام قطعی آن‌ها هم صادر شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار