بازدید 5378

اجراي استاندارد IFRS توسط بيمه معلم

کد خبر: ۸۹۳۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲ 23 April 2019

محمدرضا سمیعی نایب رییس هیئت مدیره بیمه معلم عنوان کرد: جسارت شرکت بیمه معلم در پیاده سازی استاندارد IFRS (گزارشگری بین المللی) و ارایه این گزارش به سهامداران، با توجه به اینکه این شرکت به تازگی وارد فرابورس شده، قابل تأمل است. شایان به ذکر است که در شرایط فعلی اغلب بنگاه های اقتصادی به دلیل احتمال شناسائی زیان به اجرای این استاندارد تمایل ندارند.

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی بیمه معلم، نایب رییس هیئت مدیره این شرکت با اشاره به تصمیم بیمه معلم در سال 97 مبنی بر تهیه صورت های مالی بر مبنای گزارشگری بین المللی افزود: شرکت بیمه معلم با هدف اینکه وضعیت صورت های مالی خود را محک بزند، پیاده سازی استاندارد گزارشگری مالی را در دستور کار قرار داد و از سوی دیگر تلاش کرد تا به سهامداران اعلام کند که این شرکت هم زمان با ورود به بورس اوراق بهادار، گام های عملیاتی در راستای ایجاد شفافیت برداشته است.

محمدرضا سمیعی در ادامه با اشاره به اینکه مدیران نهادهای مالی تمایلی به ارایه صورت های مالی بر مبنای International Financial Reporting Standards ( گزارشگری بین المللی ) ندارند تصریح کرد: مسلما بسیاری از شرکت های بورسی تمایل کمتری به انطباق صورت های مالی خود با استانداردهای IFRS دارند چرا که بدون شک در سود و زیان شرکت ها تغییر محسوسی ایجاد خواهد شد و روند ارایه گزارش هیئت مدیره در خصوص صورت های مالی بدلیل کاهش سود باعث ایجاد سوالاتی از سوی سهامداران می شود.

وی با تأکید بر اینکه هیئت مدیره بیمه معلم این جسارت را به خرج داد تا صورت های مالی خود بر مبنای IFRS تهیه کند، خاطر نشان کرد: تصمیم هیئت مدیره بیمه معلم طی نامه نگاری به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سهامداران عمده این شرکت، ارسال و مورد استقبال قرار گرفت.

سمیعی با بیان اینکه صورت های مالی بیمه معلم بر مبنای استانداردهای مزبور براساس صورت های مالی سال 96 تهیه شده است، عنوان کرد: در این بازده زمانی و براساس صورت های مالی مصوب مجمع بیمه معلم، رقمی بالغ بر 45 میلیارد تومان سود اعلام شد؛ اما با تهیه صورت های مالی براساس IFRS و با توجه به اختلافاتی که با استانداردهای بین المللی داریم، همچنان شرکت دارای سود خالص است.

سمیعی به تشریح این اختلاف سود پرداخت و افزود: به دلیل تفاوت استانداردهای مالی ایران با استانداردهای مالی بین المللی در چند بخش این اختلاف مشهود است عمده رقم اختلافی در شناسایی ذخایر است، چرا که در استانداردهای داخلی احتساب ذخایرمیتواند در تجزیه سنی بیش از ده سال گذشته نیز اعمال شود اما در استاندارد IFRS تا سه سال قبل و بعد اعمال می گردد، اگر از سه سال بیشتر شود فرمولی اعمال می شود که برای بیش از سه سال را نزدیک 60 درصد ذخیره مطالبات در نظر می گیرد؛ بنابراین به دلیل افزایش میزان ذخایر، خود بخود از میزان سود کاسته می شود.
نایب رییس هیئت مدیره بیمه معلم تأکید کرد: اما نکته قابل توجه این است که بسیاری از بانک ها و شرکت‌های بیمه اگر صورت های مالی خود را بر مبنای IFRS تهیه و در مجمع خود اعلام کنند، احتمال اینکه سود آنها به زیان تبدیل شود وجود دارد؛ اما خوشبختانه با همه سختگیری های که استاندارد IFRS دارد و در صورت های مالی بیمه معلم اعمال شد سود شناسایی گردید اگرچه از میزان سود کاسته شد اما اعمال این استانداردها به زیان نیست.

سمیعی با اشاره به مزایای پیاده سازی این استاندارد در صورت های مالی تأکید داشت: تهیه صورت های مالی بیمه معلم بر مبنای استاندارد IFRS ضمن اینکه به شفافیت این شرکت بیمه‌ای کمک قابل توجهی می‌کند، سبب می شود به دلیل اعمال برخی استانداردهای خاص از جمله ذخیره گیری این شرکت بیمه‌ای به سمت کفایت ذخایر پیش رود.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه یکی از سهامداران شرکت بیمه معلم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است، بیمه معلم درصدد است که خود را در لباس یک شرکت بین المللی مانند سهامدار خود در سطح بین الملل نشان دهد لذا تهیه صورت های مالی و افشای اطلاعات برمبنای این استاندارد باعث همراهی بیشتر با سهامدار مهمی مانند شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر