بازدید 18969
در بیانیه کاخ سفید و کنفرانس خبری پمپئو اعلام شد:

ترامپ معافیت های 8 خریدار نفت ایران را تمدید نخواهد کرد/ پمپئو: تمام صادرات نفت ایران را قطع می کنیم/ چه کشورهایی کسری نفت ایران را جبران می کنند؟

کاخ سفید دقایقی قبل از نشست خبری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که رئیس جمهور تصمیم گرفته است معافیتهای نفتی ایران را دیگر تمدید نکند. به گفته دولت آمریکا، این کشور به همراه متحدان خود توافق کرده اند با اقداماتی «به موقع» تضمین کنند که در پی حذف نفت ایران از بازارها، نیاز جهانی به این محصول تامین شود.
کد خبر: ۸۹۳۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ 22 April 2019

کاخ سفید دقایقی قبل از نشست خبری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که رئیس جمهور تصمیم گرفته است معافیتهای نفتی ایران را دیگر تمدید نکند.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا قرار است تا دقایقی دیگر در این زمینه یک نشست خبری با حضور خبرنگاران برگزار کند.

بنابر اعلام کاخ سفید، آمریکا، عربستان و امارات برای تامین نیاز بازار به توافق رسیده‌اند.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا قرار است تا دقایقی دیگر در این زمینه یک نشست خبری با حضور خبرنگاران برگزار کند. 

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که دونالد ترامپ تصمیم گرفته است استثنائات مربوط به کاهش خرید نفت از ایران را که در ماه مه به پایان می‌رسند (معافیت‌های تحریمی) تمدید نکند.

بر اساس اعلام کاخ سفید، هدف از این تصمیم رساندن صادرات نفت ایران به صفر است تا این کشور به منابع اصلی درآمد خود دست نیابد.

در این بیانیه آمده است که آمریکا، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دیگر متحدان و دوستانمان تلاش خواهند کرد که بازار نفت از تامین نفت کافی برخوردار باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است، ما بر روی یک روند زمانبندی شده به توافق دست یافته ایم که همزمان با برچیده شدن نفت ایران از بازارهای جهانی، تقاضاهای احتمالی نفت پاسخ داده شود. 

ترامپ معافیت های 8 خریدار نفت ایران را تمدید نخواهد کرد/ پمپئو: تمام صادرات نفت ایران را قطع می کنیم/ چه کشورهایی کسری نفت ایران را جبران می کنند؟

یک شنبه شب روزنامه واشنگتن پست به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده بود: روز دوشنبه صبح به وقت واشنگتن،  وزیر خارجه آمریکا به رسانه‌ها اعلام خواهد کرد که از روز دوم ماه مه، واشنگتن دیگر هیچ معافیت تحریمی جدیدی به کشورهایی که پیش از این دارای معافیت برای خرید نفت از ایران بودند اعطا نخواهد کرد. 

مقامات آمریکایی مدعی هستند که اختلال در بازار نفت به دو دلیل حداقلی خواهد بود؛ اول اینکه در حال حاضر عرضه بیش از تقاضا است و دوم اینکه پامپئو قرار است اعلام کند که کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی متعهد به ایجاد تعادل در بازار نفت هستند. ترامپ روز پنج شنبه در همین زمینه با «محمد بن زاید آل نهیان» شاهزاده اماراتی صحبت کرده بود. 

بیشتر بخوانید

نوامبر سال گذشته، وزارت خارجه آمریکا معافیتهای 180 روزه‌ای را به 8 کشور خریدار نفت و میعانات ایران ارائه کرده بود تا در این فاصله به دنبال منابع جایگزین غیر از نفت ایران باشند. این مهلت در حال به پایان رسیدن است و دوم مه 2019 تمام خواهد شد. 

این خبر باعث افزایش سه درصدی قیمت نفت در بازار جهانی شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز قیمت هر بشکه نفت به ۷۴ دلار و ۳۰ سنت رسید که بالاترین قیمت از ماه نوامبر سال گذشته میلادی بوده است.

ژاپن، چین، کره جنوبی، هند، ایتالیا، تایوان، ترکیه و یونان کشورهایی هستند که معافیت موقت از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران گرفته‌اند.

کشورها و شرکت‌های خارج از آمریکا که تحریم‌های این کشور علیه ایران را رعایت نکنند با مجازات و محدودیت در داخل آمریکا روبرو می‌شوند.

کنفرانس خبری مایک پمپئو

پمپئو در ابتدای سخنان خود در ارتباط با ایران با بیان اینکه حدود یک سال پیش آمریکا از برجام خارج شد و در پی آن رئیس جمهور ترامپ یک کارزار بزرگ علیه ایران را آغاز کرد .

وی با اظهار کرد که ما این کارزار را ادامه می‌دهیم تا ایران از دستیابی به منابعی که وی مدعی شد، ایران از آنها جهت ایجاد بی ثباتی در منطقه استفاده می‌کند محروم شود و به یک کشور عادی تبدیل شود.

وی در ادامه مدعی شد: پیش از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، ایران حدود ۱۵ میلیارد دلار از صدور نفت درآمد داشت که طبق بررسی‌های ما تحریم‌ها باعث شده که بیش از ۱۰ میلیارد دلار از این درآمدها را ایران از دست بدهد. درآمدهایی که برای حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله حزب الله استفاده می‌شد و ایران با استفاده از این درآمد تلاش می‌کرد که برنامه موشکی خود را به پیش ببرد.

وزیر امور خارجه امریکا ادامه داد: در راستای پیشبرد تحریم‌ها علیه ایران تحریم‌های نفتی علیه تهران اعمال شد و در ابتدا ما به هفت کشور در مورد این تحریم‌ها معافیت دادیم که بتوانند وابستگی خود را به نفت ایران کاهش دهند و به دنبال منابع دیگری باشند. ما اکنون تصمیم گرفته‌ایم که دیگر به هیچ کشوری معافیت ندهیم و در راستای صفر کردن درآمد نفتی ایران حرکت کنیم. ما این تحریم‌ها را به پیش خواهیم برد و با دقت بر روند اجرای آن نظارت داریم.

ترامپ معافیت های 8 خریدار نفت ایران را تمدید نخواهد کرد/ پمپئو: تمام صادرات نفت ایران را قطع می کنیم/ چه کشورهایی کسری نفت ایران را جبران می کنند؟

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: تاکید می‌کنم ما از نهایت تلاش‌مان استفاده می‌کنیم که بازارها تحت این تصمیم دچار تلاطم نشود و با کشورهای تولید کننده نفت همکاری کردیم که خلأ نفت ایران را جبران کنیم. آمریکا الان خودش یک تولید کننده بزرگ نفت است و علاوه بر تولیدکنندگان نفت با مشتریان نفت ایران همکاری می‌شود تا خلأ آنها نیز جبران شود.

وی گفت: ما درآمد نفت ایران را به صفر می‌رسانیم اما این‌که چقدر این مساله ایران را تغییر دهد به تصمیم مسؤولان ایران بستگی دارد.

پمپئو با این ادعا که "این تقاضای آمریکا، متحدان و شرکای‌مان و نیز مردم ایران است که حکومت ایران تغییر کند" درباره این‌که هدف آمریکا یعنی بازگشت ایران به میز مذاکره محقق می‌شود با این فشارها یا خیر و آیا مذاکره درباره برجام را می‌خواهید یا این‌که آنها رفتارشان را تغییر بدهند؟ گفت: ما به نتیجه مدنظرمان از هر طریقی برسیم خوشحال می‌شویم. ما به ایرانی‌ها اعلام کردیم از آمریکایی‌ها فاصله بگیرند و از هدف قرار دادن آنها بپرهیزند در غیر این صورت واکنش نشان می‌دهیم و در این مساله نباید تردید کنند چون ما مقابله به مثل می‌کنیم.

وی گفت: ما ۱۲ شرط را مطرح کردیم که می‌خواهیم به آنها برسیم و اگر ایران به آنها تن بدهد، عالی است وگرنه کارزار فشار ما به قوت خود باقی خواهد ماند. ما ائتلاف بزرگی از کشورهای حوزه خلیج فارس و اسرائیل علیه ایران داریم و اروپایی‌ها هم در کارزار مقابله با ترور در اروپا علیه ایران هستند.

وزیر خارجه آمریکا درباره آنچه حمایت از رهبران ایرانی تبعیدی در تگزاس است اظهار کرد: ما از هیچ تبعیدی ایرانی حمایت نکردیم. ما از مردم ایران حمایت می‌کنیم. درباره گروه‌های ایرانی خارج از کشور مثل مجاهدین چند بار از من سوال شده است اما من می‌گویم ما از هیچ گروه ایرانی خارج از ایران حمایت نمی‌کنیم بلکه از مردم ایران حمایت می‌کنیم.

وی درباره تغییر در رفتار ایران با فشارهایی که تا الان وارد شده است گفت: ما دیدیم که قدرت ایران کم شده و ظرفیت‌اش برای تخریب کم شده است.

پمپئو درباره انتصاب فرمانده جدید سپاه که گفته شده فردی تندرو است با بیان این‌که "حرفی در این‌باره ندارم" اظهار کرد: اما شما می‌گویید گفته‌اند که او فردی تندرو است. واقعیت این است که هر رهبری ایرانی از رئیس جمهور گرفته تا ظریف این ایده را دارند که حکومت ایران باید پابرجا بماند و قبول دارند جمهوری اسلامی ایران یک دکترین مناسب برای تعامل با دنیاست و در این شرایط دیگر کسی برای ما تندرو و غیر تندرو نیست. از نظر ما همه آنها یک دیدگاه دارند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری خود در واشنگتن در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند پنج کشور بزرگ وارد کننده نفت از ایران از تصمیم آمریکا تبعیت خواهند کرد، اظهار کرد: ما این نکته را به صورت روشن گفته‌ایم که عدم رعایت این موضوع باعث می‌شود که تحریم شامل حال آنها شود. آنها اگر پیروی نکنند این اتفاق برای آنها رخ می‌دهد. ما تحریم‌ها را پیگیری می‌کنیم و دیگر کشورها را تشویق می‌کنیم که در این زمینه با ما همکاری کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد قول اماراتی‌ها و عربستانی‌ها به آمریکا مبنی بر اینکه با افزایش تولید نفت خود تلاش خواهند کرد کمبود نفت در بازار جهانی را به خاطر اعمال تحریم‌ها علیه ایران جبران کنند و اجازه ندهند که در بازار انرژی به خاطر تصمیم آمریکا خللی ایجاد شود، گفت: جزئیات مربوط به این موضوع به خود امارات و عربستانی‌ها مربوط می‌شود. ما صحبت‌های خوبی با آنها در این زمینه انجام داده‌ایم تا آنها برای تأمین نفت برای بازارهای جهانی اقدامات لازم را انجام دهند و در واقع باید گفت که سیاست ما با اهداف عربستان و امارات در یک راستاست.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه آنچه که مورد اشاره شد از دوم ماه می (اردیبهشت) اجرایی خواهد شد افزود: مجوز صادر شده در اول ماه می (اردیبهشت)به پایان می‌رسد و آنچه که ما اشاره کردیم از دوم می آغاز می‌شود. هیچ گونه مجوزی برای ادامه معافیت‌ها وجود نخواهد داشت.

وی گفت: اگر معامله‌ای در کار باشد و خیلی استثنایی باشد به آن کار نگاه می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم ولی به صورت کلی دیگر معافیتی در کار نخواهد بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱۴۵
انتشار یافته: ۵۵
به نظر می رسد که راه حلی جز بستن تنگه هرمز نمانده است. باید یکبار به سران احمق شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس نشان بدهیم که این تنکه از ان ماست و اگر منافع ما را تامین نکند منافع دیگران هم از طریق ان تامین نخواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
خداحافظ برجام
خداحافظ اف ای تی اف
خداحافظ بورس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
راه حل توقف سیاست فدا کردن کشور بخاطر طرفداری محض و به هر قیمتی در مسئله اعراب و اسراییل است.

نباید مردم ایران قربانی و بلاگردان کشورهای عربی شوند آنهم در حالی که کشورهای عربی با امریکا و اسراییل علیه ایران همدست هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
تابناک یادته چندهفته پیش تیترزدی معافیت ۴ کشورتمدیدمیشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
حالابایددیدعکس العمل انهایی که تهدیدکرده بودند مانتونیم نفت صادرکنیم دیگران هم نخواهندتوانست چیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
به امید شروع جنگ اتمی در منطقه
ائشا ا....تعالی فرجه الشریف
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
بسم الله این شما اینم امریکا ببندش ببینم
معلم ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
خدایا کمک کن معیشت منزلت اقتصاد ...هر روز سخت تر از قبل
behnam
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
من موندم كه چطور داعش نفت صادر مي كرد و ما نمي توانيم
این مقاله رو حذف کنید. به برجام آسیب روحی می‌رسونه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
باحالی تو
ایییییششششش، لوس
آقای ترامپ هنوز دکتر روحانی، زیباکلام، پرویز پرستویی و ... را نشناخته ای. آنچنان جوی برات درست کنند که دغدغه ات از نفت ایران بشه فردوسی پور.
دیگی که برای ما نمیجوشد سر سگ توش بجوشد
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
حرف یک ملت را زدی
یکی از افتخارات این دولت حفظ منابع نفتی کشور است. همانطور که دریاچه ارومیه را نجات داد.
پاسخ ها
مهدب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
خب نزارید بجوشه چرا همش حرف میزنید
سیاستمداران ما را باش کره شمالی مذاکره کرد چین به نحوی کنار آمد با ترامپ و روسیه کاملا در لاک دفاعی فرو رفته بعد ما داریم برای ترامپ شاخ و شونه می کشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
ما قبل از همه اینها مذاکره کرده بودیم. بلایی که سر ما اومده سال های بعد سر اونا هم میاد.
برجام رو هیچوقت فراموش نمیکنیم. حتی اگر شما و تتمام سلبریتیها تلاش کنید که از یادها بره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
کره شمالی در دوره ترامپ بمب هیدروژنی و موشک قاره پیما تست کرده کنار آمد!؟؟؟؟؟؟ خدا شفا بده
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
کره شمالی 5 بار که داره مذاکره میکنه...
این رو که دلواپسان بیسواد بیشناسنامه از جای خاص تغذیه شونده قبلاً پیش بینی کرده بودند. عقل و ما ادرااک العقل؟
آقای ترامپ میخواید تحریم برگردانید؟ تحریمها برنمی‌گردد. شما میخواید با دنیا مذاکره کنید؟ شما زبان دنیا را میفهمید؟
ایران باید از برجام خارج بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
خوب كه چي ؟
به جهنم که صادرات نفت ما رو صفر میکنی.
در این شرایط برجام و ماندن ایران در ان چه معنی دلرد. بهتر نیست ایران خارج شود و در عمل گفته های بزرگان را در واکنش به این موارد ببینیم و قابلیت گفتارها در بهتر شدن اوصاع کشور و نه شعاری بودن انها را در ک کنیم و کاغذ پاره بودن ان موارد را نشان دهیم.
از برجام بیاین بیرون یه بار با خوده آمریکا مذاکره کنید، مطمئن باشید صرفش از چین و روسیه و اروپا بسیار بیشتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
شما مثل اينكه فراموش كردي در برجام با أمريكا هم مذاكره شد
يك چيزي رو هيچ وقت نبايد ما فراموش كنيم ، اينها از آمريكا تا فرانسه و انگليس چون خوي استعمارگري براي ساليان دارن، دزدي ( البته با توجيه و ظاهر موجه ! ) تو ذات شونه ، نه فقط در مورد كشور ما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
برجام خروجی مذاکره با خود امریکا بود تک تک بندهای اون رو اوباما و نتانیاهو تایید کرده بودن
ایران با قوای نظامی اش در تنگه هرمز باید سهم اوپک در مورد کشورها را اعمال کند تا دو کشور خائن امارات و عربستان نتوانند جای خالی نفت ایران را پر کنند.
ایران به برجام متعهد باشد ولی غنی سازی های بالا را شروع کند تا نقض جزیی برجام باشد.
چین و کره جنوبی و هند هم تبعیت خواهند کرد چرا که نمی خواهند زیر تحریم خزانه داری امریکا بروند .
الان موضوع فقط رو کم کنیه.
آمریکایی ها برای هر دهه یه برنامه برای دنیا دارند و همه کشورها را به روشهای جدید میدوشند.از جنگ جهانی دوم تا ظهور القاعده وطالبان و داعش و ...
اینها روش های تجمیع سرمایه کشورهاست
سیاستمداران باید به جای تنش منطقه ای رابطه شون را با کشورهای عربی تقویت کنند.
تروریست نامیدن نام سپاه .صفر کردن صادرات نفت و.... همه و همه ایجاد بار روانی تورمی درکشوره
سیاست مداران کشور به هوش باشید
اسیر دست آمریکایی ها نشید
خب مگه نمی گفتن اگه ما نفت نفروشیم کسی از تنگه هرمز نفت صادر نخواهد کرد حالا ببینیم مثل آتش زدن برجامه یا نه!!!!!
ما اصلا نباید نفت صادر کنیم اجتیاجی هم به بستن تنگه هرمز نیست فقط از بشکه که بخواد بره سه -چهار دلار عوارض بگیریم ربطی هم به الان نداره خیلی قبل تر باید این کار رو انجام میدادیم
با وجود امام خامنه ای از هیچی نمیترسیم
همین قراردادهای نفتی فعلی رو هم انقدر باج دادیم به خارجی ها واسه اینکه بیان نفت رو مفت ببرن و پولش رو سر خرمن حواله کنن که نگو و نپرس.....بذار نفت صادر نشه تا مسئولین منفعت طلب و عادت کرده به پول باد آورده به خودشون بیان و تمام پتانسیل های درآمد زایی کشور رو به کار بگیرن تا از شر این کابوس همیشگی راحت بشیم مرگ یک بار شیون یک بار به هر صورت که تا نیم قرن دیگه ذخایر ما تمومه بذارید از الان یه تکونی به خودمون بدیم بسه دیگه بابا
زمانی که ایران برجام رو قبول کرد خیلی ها گفتن توافق امریکا با لیبی و عراق رو فراموش نکنید امریکا اول ضعیف می کنه بعد حمله می کنه به نظرم در دور دوم ترامپ اوضاع خراب میشه
پیشنهاد میدهم مانوری در تنگه هرمز و دریای عمان و خلیج همیشه فارس در مقیاسی بزرگ هرچه سریعتر برگزار گردد و اهدافی جلو چشمان ناوهای امریکائی ایجاد و از مناطق گوناگون و دور ونزدیک با موشکهای نقطه زن اهداف از پیش تعیین شده را هدف قرار داده و برای مدت یکماه در منطقه مانور برگزار کنند و از تردد کلیه کشتیها جلوگیری نمایند تا عیار دستشان بیاید .مرگ یه بار و شیون یه بار
بهتر است با تدببر جلوی تشنج بیشتر با آمریکا گرفته شود زیرا هرچقد تقابل تشدید شود بسود ترکیه و سعودی و بضرر ایران است
اقدام عربستان و امارات در همراهی با آمریکا علیه ایران مهمتر از اقدام ترامپ در تحریم ایران است .
ایران اعلام کندتازمانی که ترامپ باشدبرجام راتعلیق می کند
واقعا که سیاستمداران ما گل کاشتند!
اصلاً بايد به اين دارودسته ترامپ كاوچران بگيم ما نفت را از اين به بعد صادر نمي كنيم و در حقيقت نفت باعث عقب افتادگي خاورميانه شده است شما كشورهاي عربي را ببينيد يكي از ديگري عقب افتاده تَر و فقط برج هوا مي كنند و ساختمان هاي لوكس را مظهر پيشرفت مي دانند اما توليد صفر
اگر دولت ایران می خواهد از انفعال در برخورد با امریکا و کشورهای همراهش در منطقه خارج شود خروج نفت نیز توسط ایران برای امارات و عربستان سهمیه بندی می شود این دو کشور حق صادرات نفت از تنگه هرمز بیش از سهمیه اوپک نخواهند داشت نفت های اضافی توقیف خواهد شد
هرچی عقب رفتیم اونا جلو اومدن. جلو بریم عقب نشینی میکنن.
دیپلماسی التماسی نتیجش همینه
بنظر میاد ترامپ زده به سیم اخر تمام گزینه ها رو داره امتحان میکنه بهاینجور که من میبینم اگر اینم جواب نده احتمال زیاد به زودی حمله نظامی رو هم امتحان میکنه
بهترین کار مقابله به مثل است،اگر عربستان نفت صادر نکند از ترامپ چه کاری ساخته است؟او به نفت عربستان و افزایش ان دل بسته است ،پس چرا این دل بستگی را برای همیشه از او نگیریم،تنگه هرمز چرا؟مگر هر روز کودکان یمنی را به خاک و خون نمی کشند؟موشکی که قراراست در تنگه هرمز حرام این حرامیان شود را در اختیار یمن بگذاریم هم به مظلوم کمک کرده ایم و هم از کودکان خود در مقابل این زشت سیرتان دفاع کرده ایم.با چند تا از این موشک های بی نام و نشان نفت عربستان هم صفر خواهد شد.ترامپ هم تخریم کند تا به درک استیضاح واصل شود.بدیهیست که نفت رکورد پنحاه ساله خویش را مانند روز روشن خواهد دید.
کاش یه ایرانی با غیرت تو این امریکا پیدا می شد با مشت می کوبید تو صورت این پمپئو
اونهایی که میگن تنگه هرمز رو باید بست احتمالا سنشون قد نمیده زمان جنگ ایران گفت تنگه هرمز رو می بنده و ناو امریکایی گفت من رد میشم و ناو رد شد و اخبار ساعت 8 هم گفت ناو رد شد بدون اینکه کسی توضیح بده که چرا تنگه ای که قرار بود بسته باشه برای ناو بسته نبود!!!
چرا نامی از عراق نبردی که به آمریکا وعده داده کمبود نفت را جبران می کند؟؟؟؟؟؟؟
درامد سالیانه ایران از نفت با روزی دومیلیون بشکه نفت وهربشکه ۷۰ دلار برابر با ۵۱/۱ میلیارد دلار میشود که سهم هر ایرانی ۶۳۸ دلار میشود
سلام شعب ابی طالب
ما چند معضلداريم كه دست خودمونه.
يكي قاچاق در مرز و بعدش مال مردم خورهاي بالاي 3000 ميلياردي.
همين دو تا مي تونه 60 درصد مشكل داخليرو حل كنه.راه چاره ش خيلي سخت نيست نتيحه اش اطمينان مردم به دولته.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار