بازدید 5076
۲

لغو معافیت نفتی ایران یک اشتباه استراتژیک است

ایالات متحده در سال گذشته، پس از خروج از برجام و وضع مجدد تحریم ها علیه ایران، به برخی کشورها از جمله چین، هند، ژاپن، ایتالیا و ... معافیت موقت اعطا نمود. اما حالا در راستای تشدید فشار اقتصادی بر تهران، دولت آمریکا تصمیم گرفته تا صادرات نفت این کشور را به صفر برساند.
کد خبر: ۸۹۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲ 22 April 2019

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تام فودی، تحلیلگر سیاسی خبرگزاری CGTN در یادداشتی تحلیلی نوشت: ایالات متحده در روز دوشنبه اعلام خواهد کرد که معافیت کشورهای خریدار نفت ایران لغو خواهد شد و در صورت ادامه واردات نفت ایران، این کشورها مورد تحریم ایالات متحده قرار خواهند گرفت.

ایالات متحده در سال گذشته، پس از خروج از برجام و وضع مجدد تحریم ها علیه ایران، به برخی کشورها از جمله چین، هند، ژاپن، ایتالیا و ... معافیت موقت اعطا نمود. اما حالا در راستای تشدید فشار اقتصادی بر تهران، دولت آمریکا تصمیم گرفته تا صادرات نفت این کشور را به صفر برساند.

لغو معافیت نفتی ایران یک اشتباه استراتژیک است

تام فودی معتقد است این حرکت، مصداقی بارز از سیاست یکجانبه دولت ترامپ مبنی بر اینکه «منافع آمریکا همیشه اولویت دارند» است، که نشان می دهد دولت ایالات متحده حاضر است به هر قیمتی متحدان خود را وادار به پیروی از خواسته خود کند.

علیرغم آنکه لغو این معافیت ها به علت فشار دلار در معاملات نفتی احتمالا منجر به همراهی سایر کشورها با خواسته دولت ایالات متحده خواهد شد، در بلند مدت استفاده ابزاری و یکجانبه ترامپ از دلار، پیامدهایی را برای واشنگتن خواهد داشت.

این در صورتی است که دولت ترامپ به نادیده گرفتن و عدم توجه به خواسته های ملی سایر کشورها در موارد حیاتی همچون منابع انرژی و امنیت، ادامه دهد. بدین ترتیب اقدامات تازه در راستای دوری از دلار و تشکیل سیستم های ارزی و پرداخت جایگزین شدت بیشتری خواهد گرفت.

جهت توصیف سیاست های خارجی دولت ترامپ، لفظ یکجانبه گرایی بهترین توصیف است، علی الخصوص این که دولت وی باور دارد که این حق را داشته که به تنهایی عمل کند و خواسته خود را فارغ از خواسته های ملت ها و ذات روابط دیپلماتیک، بر دیگران تحمیل کند.

علیرغم مذاکرات گسترده و دقیق در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در راستای یافتن بهترین راه حل برای مسئله برنامه هسته ای ایران، دولت ترامپ توافق مذکور را بر خلاف منافع آمریکا دانسته و به صورت یک‌جانبه از آن خارج شد و در این زمینه هیچ توجهی به خواسته های جامعه بین الملل، که موافق این توافق بودند، نداشت.

بدین ترتیب، آمریکا سایر کشورها را مجبور کرده تا از تحریم هایی که هیچ پایه و اساس قانونی و بین المللی ندارند پیروی کرده و اینگونه از قدرت دلار در بازارهای بین المللی استفاده ابزاری کرده است.

سایر کشورها نیز علیرغم آنکه با این تصمیمات موافق نباشند، به علت تهدید محرومیت از خدمات بانک ها و مؤسسات بین المللی، فرصت های سرمایه گذاری و حتی خرید نفت خام، مجبور به پیروی از آن هستند.

اما این به معنای عدم وجود عواقب استراتژیک و دیپلماتیک در آینده نیست.

تحلیلگر سیاسی خبرگزاری CGTN در ادامه اشاره داشت: برای هر کشوری، این تهدید که منبع اصلی درآمد و انرژی خود را به واسطه تصمیم های یکجانبه ایالات متحده از دست بدهد، منجر به تغییر طرز فکر و سیاست های آن کشور خواهد شد. چنین اقداماتی که بدون هیچ توجهی به دیپلماسی صورت میگیرند، برای همه اعضای جامعه جهانی مخرب و ناخوشایند هستند.

نتیجه آن که کشورها فرآیند ایجاد سیستم های پرداخت جایگزین را تسریع می‌بخشند، همانگونه که چین، روسیه و اتحادیه اروپا نیز اقداماتی در این راستا انجام داده اند که در نهایت، این فعل و انفعالات منجر به کاهش قدرت دلار در بازارهای جهانی خواهد شد.

علاوه بر این، از آنجایی که کشورهایی که بیشترین ضرر را از این اقدامات متحمل شده اند، متحدان ایالات متحده در این معاهده هستند، اینگونه تصمیمات اعتماد آنها به آمریکا را به عنوان یک دوست و متحد متزلزل میکند. البته این اولین بار نیست که اقدامات یکجانبه دولت ترامپ منجر به ضرر متحدانش می‌شود.

در کل می‌توان گفت که سیاست های یکجانبه ترامپ یک اشتباه استراتژیک است. اقدام یکجانبه در راستای قطع صادرات نفت ایران به جایگاه بین المللی ایالات متحده و موقعیت دیپلماتیک آن‌ها ضربه خواهد زد.

فارغ از سیاست های منطقه ای ایران و تصمیم واشنکتن برای پایان بخشیدن به آن، خروج یک‌جانبه از برجام اقدامی غیر قانونی بوده و رفتار کنونی ایالات متحده نیز قطعا در بلندمدت برای این کشور عواقب مهمی خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خدابزرگه اگه نفت بسه بشکه ای۱۰۰ دلار بازار جهانی آشفته خواهد شد
بسمه تعالی
از دولت ،مجلس و سایر دستگاههای اجرایی و امنیتی کشور انتظار می رود با برنامه ریزی دقیق و جهادگونه منافع ایالات متحده را در. هر سطحی که ممکن است هدف قرار داده و پاسخ قاطع داده شود.اینکه کل اعضا دولت در. تلویزیون جمع شوند و بگویند آمریکا از برجام رفت ولی ما می مانیم در شان ملت ایران نبوده است.بستن تنگه هرمز، ضربه زدن به تلاویو حداقل خواسته ما و البته امکان پذیر است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر