بازدید 5569
۱

تاثیر لغو معافیت‌های خرید نفت ایران بر بازار نفت چه خواهد بود؟

شش ماه از زمانی که ایالات متحده با اعطای معافیت، امکان ادامه خرید نفت از ایران را فراهم کرد گذشته، و حالا تصمیم این کشور برای لغو این معافیت‌ها تأثیر به سزایی در بازار‌های جهانی خواهد داشت.
کد خبر: ۸۹۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹ 22 April 2019
تابناک اقتصادیشش ماه از زمانی که ایالات متحده با اعطای معافیت، امکان ادامه خرید نفت از ایران را فراهم کرد گذشته، و حالا تصمیم این کشور برای لغو این معافیت‌ها تأثیر به سزایی در بازار‌های جهانی خواهد داشت.
 
به گزارش تابناک اقتصادی و طبق مقاله تحلیلی خبرگزاری بلومبرگ، اخبار موجود حاکی از آن است که در روز دوشنبه، ایالات متحده معافیت کشور‌های وارد کننده نفت ایران را پس از پایان آن در دوم ماه می‌ تمدید نخواهد کرد. این اتفاق یک تغییر رویه در رفتار کاخ سفید نسبت به نوامبر سال گذشته است، چرا که در آن زمان دولت ترامپ در راستای کنترل بازار نفت درست قبل از انتخابات میان دوره‌ای در آن کشور، به ۸ کشور معافیت خرید نفت خام از ایران را اعطا کرد.
 
این اقدام ممکن است باعث کمبود بیشتر منابع، در بازاری که همین حالا نیز با مشکلات تولید در کشور‌هایی مثل ونزوئلا، لیبی و نیجریه مواجه است، شده و قیمت نفت خام دریای شمال (برنت) را همچنان در بازه بالاتر از ۷۰ دلار به ازاء هر بشکه نگاه دارد.
 
البته قیمت‌ها کماکان کمتر از ۸۶ دلار در ماه اکتبر و قبل از آنکه ایالات متحده معافیت‌های اخیر را اعطا کند، هستند.
 
تاثیر لغو معافیت‌های خرید نفت ایران بر بازار نفت چه خواهد بود؟
 
در ادامه به بخشی از اثرات تصمیم جدید دولت ترامپ که با هدف افزایش فشار بر ایران در زمینه برنامه‌های هسته‌ای این کشور وضع شده می‌پردازیم:
 
سرنوشت توافق اوپک پلاس:
 
طبق اظهارات منابع مطلع، ایالات متحده از عربستان سعودی و امارات متحده عربی تعهد گرفته تا خلأ حاصل از قطع صادرات نفت ایران را جبران کنند.
 
چنین اتفاقی ممکن است توافق کشور‌های عضو اوپک و متحدانش را به خطر بیندازد، چرا که این کشور‌ها از ابتدای سال جاری توافق کرده بودند که در راستای جلوگیری از اشباع بازار میزان تولید نفت خود را کاهش دهند.
 
روسیه، یکی از اعضای این توافق در حال حاضر نیز نشان داده که تمایلی به ادامه این توافق ندارد. البته تصمیم نهایی در این باره در اجلاس ماه ژوئن اوپک اتخاذ خواهد شد.
 
افزایش قیمت ها:
 
علیرغم اینکه قیمت نفت خام تحت تأثیر اخبار منتشر در روز دوشنبه بیش از ۳٪ افزایش داشته است، وضعیت قیمت در بلندمدت وابسته به این خواهد بود که عربستان سعودی و امارات متحده تا چه میزان توان جبران خلأ ایجاد شده در بازار را خواهند داشت.
 
در سال گذشته علیرغم اینکه عربستان سعودی با حجمی بی سابقه به تولید نفت خام می‌پرداخت، قیمت هر بشکه نفت خام به ۸۶ دلار رسید. اما در حال حاضر تنها ایران نیست که با محدودیت صادرات مواجه است، تحریم‌های ایالات متحده میزان تولید ونزوئلا را نیز به شدت کاهش دادده و همچنین میزان تولید لیبی نیز به علت درگیری‌های داخلی کم شده است. در روز یکشنبه نیز یک لوله انتقال نفت در نیجریه به علت آتش‌سوزی از کار افتاد.
 
مشکلات خریداران
 
معافیت‌هایی که در دوم ماه می منقضی می شود به چین، هند، کره جنوبی، ایتالیا، یونان، ترکیه و تایوان اجازه می‌داد که بدون قرار گرفتن در معرض تحریم‌های ایالات متحده به خرید نفت از ایران بپردازند. با اینکه جبران این منابع غیر ممکن نیست، اما قطعاً فرایند دشوار و هزینه‌بری خواهد بود.
 
جایگزین آمریکایی:
 
افزایش صادرات نفت شیل ایالات متحده ممکن است باعث آسودگی برخی کشور‌ها شود، به عنوان مثال کره‌جنوبی که خریدار نفت فوق سبک ایران است می‌تواند این محصول را از این طریق جایگزین کند، با این حال به علت وجود مسافت بیش‌تر قطعاً هزینه‌ها نیز بالا خواهد رفت. اما برای سایر خریداران نفت خام ایالات متحده احتمالا گزینه مناسبی نخواهد بود، چرا که نفت تولیدی ایالات متحده و سبک و شیرین بوده و کاربرد مشابه نفت ایران را ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جایگزین نفت عراق رو بهش اشاره نکردی
خیز ۶ میلیون بشکه ای عراق برای کسب بازار ایران
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی