بازدید 10112
۴

"سهمیه بندی بنزین" به کجا رسید؟

چند روزی است که دوباره موضوع سهمیه بندی بنزین مطرح شده است و روایت‌های گوناگونی از آن در رسانه‌ها نقل می‌گردد. در جدیدترین اظهارنظر‌ها در این زمینه سخنگوی کمسیون انرژی مجلس در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها مطرح شدن دوباره موضوع سهمیه بندی بنزین در کمیسیون انرژی را رد کرده و گفته است: در حالی که وزیر نفت دوشنبه هفته گذشته در کمیسیون حضور داشت، اما چیزی در این زمینه بیان نشد و کمیسیون هم تصمیمی در این موضوع ندارد مگر اینکه دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کند.
کد خبر: ۸۹۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰ 20 April 2019

تابناک اقتصادیچند روزی است که دوباره موضوع سهمیه بندی بنزین مطرح شده است و روایت های گوناگونی از آن در رسانه ها نقل می گردد. در جدیدترین اظهارنظرها در این زمینه اسدالله قره خانی سخنگوی کمسیون انرژی مجلس در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها مطرح شدن دوباره موضوع سهمیه ‌بندی بنزین در کمیسیون انرژی را رد کرده و گفته است: در حالی که وزیر نفت دوشنبه هفته گذشته در کمیسیون حضور داشت اما چیزی در این زمینه بیان نشد و کمیسیون هم تصمیمی در این موضوع ندارد مگر اینکه دولت لایحه ‌ای به مجلس ارائه کند.

به گزارش تابناک اقتصادی، در مورخه 29 فروردین ماه 1398 مطلبی با عنوان سناریوی سهمیه بندی بنزین از خرداد ماه در تابناک اقتصادی تهیه و منتشر شد که در آن به بررسی سناریوی احتمال سهمیه بندی بنزین از اول خرداد ماه سال جاری پرداخته شد. همچنین در آن مطلب ذکر شدکه قیمت بنزین آزاد در صورت سهمیه بندی شدن چقدر خواهد بود.

بعد از انتشار آن مطلب مصاحبه هایی از سوی افراد آگاه صورت گرفت که برخی از این مصاحبه ها، به نوعی تایید کننده مطلب منتشر شده در سایت تابناک اقتصادی بودند. در ادامه این گزارش به بررسی مصاحبه های انجام شده بعد از انتشار مطلب روز پنجشنبه سایت تابناک اقتصادی خواهیم پرداخت تا مشخص شود که بالاخره موضوع سهمیه بندی بنزین به کجا رسیده است.

در یکی از مصاحبه های انجام شده توسط ایرنا در این زمینه، غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه موضوع سهمیه ‌بندی بنزین بررسی شده است، گفت: با این حال هنوز به نتیجه ‌ای نرسیده که در مجلس قابل طرح باشد. وی افزود: فضای مجازی، بخشی از تحلیل‌ ها و اخبار را کنار هم گذاشته بنابراین اطلاعات اعلام شده موثق نیست. شرفی ادامه داد: به نظر من چاره‌ ای جز دو‌ نرخی‌ شدن بنزین نداریم زیرا این سوخت که مورد نیاز همگان است و بر همه مولفه‌ های ملی تاثیر می‌ گذارد باید بیشتر از گذشته کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز قیمت بنزین سهمیه ‌بندی و بنزین آزاد مشخص نیست، افزود: با توجه به شرایط سخت اقتصادی، این موضوع با دیدگاه کارشناسی و روانشناختی این مقطع و شرایط موجود انجام می ‌شود تا با مردم به یک توافقی در کنترل و عرضه بنزین برسیم. این نماینده مجلس گفته که در صورت اختصاص سهمیه بنزین به افراد، سهم هر نفر بیشتر از 24 لیتر در ماه خواهد بود اما هنوز تصمیم نهایی برای نحوه سهمیه ‌بندی مشخص نیست.

در مصاحبه دیگری که ایرنا انجام داده است، اسدالله قره خانی سخنگوی کمسیون انرژی مطرح شدن دوباره موضوع سهمیه‌ بندی بنزین در کمیسیون انرژی را رد کرده و گفته است: در حالی که وزیر نفت دوشنبه هفته گذشته در کمیسیون حضور داشت اما چیزی در این زمینه بیان نشد و کمیسیون هم تصمیمی در این موضوع ندارد مگر اینکه دولت لایحه ‌ای به مجلس ارائه کند. وی ادامه داده: دولت اگر لایحه دهد، کمیسیون و مجلس بررسی می ‌کنند و در نهایت با تصمیم مجلس، اقدام اجرایی و عملی صورت می گیرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه تاکنون چنین چیزی به مجلس اعلام نشده، افزوده: هنوز مشخص نیست پیشنهاد دولت چیست زیرا در این زمینه مباحث مختلفی مانند دو‌نرخی ‌شدن بنزین، نحوه سهمیه ‌بندی، استفاده از کارت سوخت و قیمت‌ گذاری وجود دارد.

در همین باره عبدالله مشکانی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با ایسنا، به احتمال سهمیه ‌بندی بنزین و دو نرخی شدن آن اشاره نموده و اظهار کرده است: قیمت حامل ‌های انرژی در ایران اختلاف بسیار بالایی با قیمت ‌های بین‌ المللی دارد و همین مساله قاچاق سوخت را برای عده‌ ای جذاب ‌تر می ‌کند و همین قاچاق سوخت سالیانه مبالغ هنگفتی را بر دولت تحمیل می ‌کند. او با بیان اینکه افزایش یک ‌باره قیمت سوخت می ‌تواند تبعاتی داشته باشد افزوده است: بهتر است برای هر صاحب خودرویی یک سهمیه ماهانه تعیین شود تا از این طریق از اضافه مصرف بنزین جلوگیری شود تا اگر کسی خواست بیشتر از آن اندازه مصرف کند مبلغ بیشتری پرداخت کند.

به هر صورت آنچه مشخص است این است که گویا همه با سهمیه بندی بنزین موافقند اما زمان و نحوه اجرای آن هنوز مشخص نیست.  

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
هر موقع سربسته حرف زدن پشت آن سونامی قیمتی بوجود آمده شما درموردرقم یارانه هم باید تصمیم بگیرید وبه ده برابر برسانید بعدا بنزین را گران کنید
ما که تحریم هستیم . این همه نفت ........
بگذارید لااقل بنزین همان قیمت قبلی باشد. سهمیه بندی نکنید.
بخدا مردم گناه دارند همه چیز که گران شده لااقل بزارند مردم دلشون به ارزون بودن بنزین خوش باشه
به خدا دهن مردم صااف شد درآمد روز ب روز کمتر بیشتر میشه اون وقت بنزینم گرون بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار