یک روز وقفه در عرضه خودرو یعنی یک موج قیمت به بازار/ قیمتهای سلیقهای در بازار خودروهای خارجی/ لکسوس ۳ میلیاردی را ۵ میلیارد اعلام میکنند/ اجازه واردات خودروهای کارکرده زیر ۱۰ هزار دلار داده شود
بعد از تعطیلات نوروز، بار دیگر موج افزایش قیمت به بازار خودروها وارد شده و اکنون برای بسیاری از مردم این پرسش مطرح شده که دلیل ورود این موج جدید افزایش قیمت خودرو چه بوده است؟ سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به این پرسش پاسخ داده است.به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ قیمت خودروها در یک سال اخیر، رشد بسیار چشمگیری داشته که کارشناسان برای این موضوع دلایل مختلفی برشمرده اند. در زمینه افزایش قیمت خودروهای خارجی میتوان دلایلی، چون ممنوعیت واردات خودرو و همچنین افزایش قیمت دلار را برشمرد. در زمینه افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز میتوان به افزایش هزینههای تولید به دلیل افزایش دستمزد کارگران، افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت مواد اولیه، تحریم صنعت خودروسازی داخلی و ... اشاره کرد.
بعد از پایان تعطیلات نوروزی، دوباره موج افزایش قیمت به بازار خودرو وارد شده است و قیمتها در یک ماه اخیر دوباره افزایشی شده اند. به همین منظور و در راستای بررسی عوامل این افزایش قیمت اخیر، خبرنگار تابناک اقتصادی با سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، گفت وگویی ترتیب داده است.
در همین زمینه، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در سال جدید افزایش یافته و در حقیقت با یک آشفته بازاری در بازار خودرو مواجه هستیم. در حال حاضر از ۱۹ فروردین به این سمت، هنوز قیمتها به حالت عادی خود بازنگشته است.

وی با اشاره به این که افزایش قیمت خودروهای داخلی در سال جاری بین ۵ تا ۱۴ میلیون تومان بوده است، گفت: قیمت پراید ۱۳۱ که در ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ حدود ۴۱.۵ میلیون تومان بوده است هم اکنون حدود ۴۷ میلیون تومان معامله میشود، قیمت پراید ۱۱۱ که ۴۵.۵ میلیون تومان بود هم اکنون به ۵۰.۵ میلیون تومان افزایش یافته است، قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ که قبل از سال به ۷۲ میلیون تومان رسیده بود، الان ۸۲ میلیون تومان است، قیمت پژو ۴۰۵ جی ال ایکس که به ۶۸ میلیون رسیده بود هم اکنون ۷۴ میلیون تومان معامله میشود و قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ که به ۸۶ میلیون تومان رسیده بود، هم اکنون حدود ۱۰۱ میلیون تومان معامله میشود.
موتمنی در مورد دلیل افزایش قیمت خودروها در سال جدید گفت: این افزایش قیمت به سمت تقاضا بازنمیگردد و تقاضا برای خرید کم است. وی ادامه داد: این افزایش قیمت به سمت عرضه بازمیگردد. هر ساله معمولاً شرکتها تا ۲۵ فروردین ماه به آن صورت خودرویی را به بازار عرضه نمیکنند و امسال نیز این اتفاق افتاده است. البته این بدان معنی نیست که شرکتها را متهم به عدم عرضه کنیم بلکه به این دلیل است که این شرکت ها، چه شرکتهای داخلی و چه شرکتهای مونتاژکننده تا ۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۸ تعطیل بوده اند و بعد از آن تا سیستم خود را به روز کنند، چند روزی طول خواهد کشید.
همین چند روز وقفه باعث شد تا آن آرامشی که قبل از سال در بازار حاکم بود بر هم بخورد. از طرفی هم اکنون بازار به گونهای شده که اگر یک روز در عرضه خودرو وقفه بیفتد
موج قیمتی به بازار وارد میشود و برای فروکش کردن این موج قیمتی هم باید هفتهها صبر کرد. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در مورد پیش بینی وضعیت قیمتی خودرو در روزهای آتی گفت: اگر تولید انجام شود و عرضه افزایش یابد قطعاً قیمتها کاهش خواهد یافت.
موتمنی در مورد قیمت خودروهای خارجی در بازار هم گفت: هم اکنون قیمت خودروهای خارجی در بازار بسیار بالاست و نسبت به قبل از سال، قیمت این خودروها حدود ۱۵ تا ۲۰ درصدی افزایش یافته است. وی افزود: در بازار خودروهای خارجی خرید و فروشی به آن صورت انجام نمیشود و قیمتها در این بازار به صورت سلیقهای اعلام میشود.
فرد دارنده خودروی خارجی به علت آنکه میداند الان واردات ممنوع است و تعداد این نوع خودروها در بازار نیز کم است، قیمتی را بر اساس سلیقه خود اعلام میکند؛ برای نمونه، قیمت لکسوس ال ایکس ۵۷۰ را ۵ میلیارد تومان اعلام میکنند، در حالی که قیمت واقعی این خودرو ۳ میلیارد تومان است یا قیمت ایکس فور که قبل از سال ۱.۵ میلیارد تومان بود الان ۲ میلیارد تومان قیمت گذاری میکنند یا سانتافهای که در آخرین روز سال گذشته ما پرونده آن را با ۷۰۰ میلیون تومان بستیم هم اکنون ۷۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری میکنند یا توسانی که قیمتش تا قبل از پایان سال گذشته ۵۴۰ میلیون تومان بود هم اکنون ۶۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری میکنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت خودروهای داخلی بر افزایش قیمت خودروهای خارجی تأثیرگذار بوده یا خیر، گفت: بله، صددرصد تأثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: وقتی که قیمت خودروهای مونتاژ توسط شرکتها افزایش مییابد قیمت این خودروها هم در بازار آزاد افزایش خواهد یافت.
به عنوان مثال قیمت جک کرمان موتور در بازار از ۲۳۰ میلیون تومان در قبل از سال به ۲۵۰ میلیون تومان در بعد از سال افزایش یافت. دلیل این اتفاق چه بود؟
شرکت کرمان موتور قبل از سال خودروی جک را ۲۱۹ میلیون تومان فاکتور میکرد و بعد از تعطیلات همین خودرو را ۲۴۵ میلیون تومان فاکتور کرد. در نتیجه این افزایش قیمت ۲۶ میلیون تومانی توسط کرمان موتور، طبیعتاً قیمت این خودرو در بازار نیز افزایش خواهد یافت. این افزایش قیمت بار روانی را ایجاد خواهد کرد که بر قیمت سایر خودروهای مونتاژی هم اثرگذار خواهد بود.
موتمنی در پایان سخنان خود گفت: ما اگر بخواهیم بازار باثبات و آرامی داشته باشیم به دلیل آنکه واردات ممنوع است، باید تولید و عرضه را بیشتر کنیم. اگر نتوانیم نیاز روزانه بازار را تأمین کنیم و خودرو به صورت قطره چکانی به بازار تزریق کنیم نخواهیم توانست قیمتها را کنترل کنیم. وی ادامه داد: اگر واقعا نمیتوانیم و قادر نیستیم عرضه خودرو به بازار را افزایش دهیم، پیشنهاد این است که اجازه واردات خودروهای کارکرده زیر ۱۰ هزار دلار داده شود تا التهاب بازار فروکش کند.
چند نکته که دائما روانم را ازرده می سازد خدمت شما عرض می کنم.
هزینه مصدومین تصادفات جاده ای حقیقتا بسیار نجومی و کمر شکن است،البته این هزینه طبق ماده 92 رایگان بوده و از جیب مردم است.به عبارتی مصدوم هیچ هزینه ای پرداخت نمی کند که البته منطقی هم هست.
اما نکته اساسی که که هیچکس به ان توجه نمی نمایدامار این مصدومیت ها و بیست و سه هزار کشته در سال است که بسیاری از کودکان و پیران و در کل خانواده ها را بی سرپرست می نماید و به دنبال ان چه مصیبت ها و فجایعی که این بازماندگان با ان درگیر هستند تا پایان عمر.
مصدومین که امار چهار برابری کشته شدگان را دارند نیز با معلولیت های جدی مواجه می شوند که تا پایان عمر باید هزینه بدهند.
بیمه ها حقیقتا ورشکسته شده اند ،از پرداخت دیه های چند صد میلیونی تا هزینه های بی شمار درمانی.
باید روز به روز بر امار مراکز بهزیستی افزود اما باز هم بر تعداد کارتن خواب ها افزوده می شود.
تا جائی که سن و سال و تجربه حقیر قد می دهد،خودرو سازی ما هیچ گاه رشد نکرده و ازموده را ازمودن خطاست.
گویند صد هزار کارگر بی کار می شود اما نمی گویند که در هر دهه دویست و سی پنج هزار نفر را روانه گورستان
کرده و چهر برابر ان را مصدوم و معلول.
عده ای نیز که عمدتا مصرف کننده نیستند،دائما به دنبال منافع خویش و افزودن بر اتش قیمت ها و اوردن هیزم جهت بازاری گرم تر.و بسیاری موارد که از ذکر ان ها خودداری می نمایم.
حال یک نکته و ان هم این که این همه تلاش برای چیست؟
نکته دیگر این که دانشمندان این کشور ثابت کرده اند که این توانائی وجود دارد که در صنعت های مختلف من جمله سلول های بنیادی ،موشکهای دور برد و سد سازی و غیره و غیره پیشرو باشند،حال این که دست روی دست گذاشته شده و پیکان را با پراید و غیره جایگزین نموده اند جای بسی تعجب و سوال است.
ایا بهتر نبود برای حفظ حیثیت ،منافع ملی و حفظ جان هزاران انسان بی گناه هر دو شرکت با عواملش به وزارتی دیگر غیر از وزارت فعلی واگذار شود با مدیریت و رویکردی جدید فی المثل وزارت دفاع؟
گویند ماشین کارکرده وارد کنیم،این کلام از سر دلسوزی و ناچاریست و به ان احترام می گذاریم اما بهتر نیست درشکه های قدیم خود را نعل کنیم و با عزت و ابرو و در امنیت کامل زندگی کنیم؟
با عنایت به موارد پیشگفت بهترین راه مقاومت در مقابل این ارابه های مرگ و مالیده پوزه دلالان این کسب مهلک به خاک است.از طرفی دولت نیز حقیقتا باید به فکر واگذاری شرکت های مذکور به وزارتی دیگر و با نگرشی دگر باشد که فردا دیر است.
چند بار باید افزایش بده؟ چطور وقتی ماشین های ایرانی دوبرابر میشه صدامون درمیاد اما ماشین های کرمان موتور 2.5 برابر شده خوبه؟
دولتی دریافت کرده ۷۵ میلیون یورو
خدایا با کیا شدیم ۸۰ میلیون که وقتی حقش رو بهش میدن اینطوری شکرگزاری میکنه!
نمیدونم فروش فوری یا پیش فروش توی شرایطی که این خودروسازها تعهدات شهریور 97 را عملی نکردند چه معنی داره
کجای دنیا خودروساز پول ماشین رو از مشتری کامل میگیره و بعد میگه ماشین رو 120 روز بعد میدیم!
ما کجا زندگی میکنیم؟!
می کنند . و از همهجالب تر این که الت قتاله ای که نولید می کنند با اکراه به مردم می فروشند.
یه پارس100ملیون اخه کجای دنیا اینطوره
یه تویوتا کرولا ازامارات وارد کردم پلاک منطقه اروند سال2116 بقیمت50 ملیون تومان الان قیمتش180 ملیون شده
آخه این چه زندگی کردنیه همش بی نظمی و آشفتگی و گرانی بخدا همه خسته شدن
گرفتار بلای آسمانی شدیم!
تاشایدماهم صاحب خودرودست دوم بشیم








