بازدید 11381

تعجیل در ارائه طرح، باعث خدشه‌دار شدن شأن و جایگاه مجلس می‌شود/ طرح تحریم شرکت آی‌فون به شوخی بهارستانی شبیه است

تروریستی اعلام کردن فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا، تنها اقدامات متقابل مجلس نیست و آن گونه که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته، پانزده طرح دیگر برای مقابله با اقدامات آمریکا علیه ایران تدوین شده است که به تدریج در کمیسیون امنیت ملی بررسی خواهد شد.
کد خبر: ۸۹۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 20 April 2019

تعجیل در ارائه طرح، باعث خدشه‌دار شدن شأن و جایگاه مجلس می‌شود/ طرح مجلس به شوخی بهارستان شبیه استپس از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی توسط آمریکا و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، در کشور نیز فعالیت‌هایی برای اقدام متقابل با آن صورت گرفته است، به گونه ای که شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی جداگانه طرح‌هایی برای تروریستی اعلام کردن فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا انجام دادند.

به گزارش «تابناک»؛ اما گویا این اقدامات تنها اقدامات متقابل مجلس نیست و آن گونه که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته، پانزده طرح دیگر نیز در دستور کار نمایندگان است و قرار است در روز‌های آینده، یک به یک رونمایی و در مجلس روی آن‌ها بحث و گفت وگو شده تا به نتیجه برسد.

اما در این میان، خبر یکی از این طرح‌ها که در آخرین روز مجلس شورای اسلامی مطرح شد، با حاشیه‌های بسیاری همراه گشت، به گونه ای که حتی برخی نمایندگان مجلس نیز درباره آن اظهارنظر کرده و از ناپختگی و عجولانه بودن طرح‌هایی نظیر آن انتقادات تند و تیزی کردند.

در آخرین روز کاری مجلس در هفته گذشته، نمایندگان مجلس، از طرح دو‌فوریتی تحریم شرکت آمریکایی آی‌فون رونمایی کردند، که به موجب آن، وزارت ارتباطات موظف است پس از تصویب این طرح از ریجستری آی‌فون خودداری کندو هرگونه خدمات به این شرکت و شرکت‌های وابسته و نمایندگی‌های آنان ممنوع است؛ مسئولیت اجرای این قانون به عهده شخص وزیر است.

تعجیل در ارائه طرح، باعث خدشه‌دار شدن شأن و جایگاه مجلس می‌شود/ طرح مجلس به شوخی بهارستانی شبیه است

همچنین بر اساس تبصره یک این طرح، ورود و آزاد‌سازی محصولات این شرکت ممنوع بوده و گمرک جمهوری اسلامی ایران، مسئول اجرای این تبصره است.

بر پایه تبصره ۲ این طرح، تبلیغات این محصولات در ایران ممنوع و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف به نظارت مستمر بوده و کلیه دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، موظف به رعایت و همکاری هستند.

بر اساس تبصره ۳، وزارت صمت باید از سفارش محصولات این شرکت خودداری کند.

بنا بر تبصره ۴ بانک مرکزی از تخصیص هرگونه ارز با هر قیمتی برای واردات محصولات این شرکت خودداری کند.

همچنین تبصره ۵ وزارت خارجه را مکلف به هماهنگی برای پیوستن سایر کشور‌های اسلامی و هم‌پیمان به این تحریم کرده است.

و بالاخره در تبصره ۶ هم بهره‌مندی مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری از محصولات این شرکت آمریکایی ممنوع اعلام می‌شود.

اما آنچه بیش از همه باعث انتقاد از این طرح شد و حکایت از خامی و تعجیل در ارائه این طرح دارد، جدای از ایرادات دیگری که به آن وارد است، عنوان غلطی است که برای این طرح در نظر گرفته شده بود. نمایندگان مجلس، شرکت آمریکایی «آی‌فون» را در طرح خود تحریم کرده اند، حال آنکه آی‌فون شرکت نیست و محصولی از شرکت اپل است.

کاربران فضای مجازی و برخی نمایندگان مجلس که در توئیتر حضور دارند، با دستاویز قرار دادن این اشتباه نمایندگان طراح به شدت از آن انتقاد کرده و انجام این کار توسط نمایندگان مجلس را خدشه به حیثیت مجلس دانسته اند.

عبدالکریم حسین زاده، نایب رئیس فراکسیون امید در خصوص این موضوع در توئیتر خود نوشته است: کاش تفاوت بخش خصوصی و دولتی را می‌دانستند تا در جدال با یک دولت، علیه شرکت‌های خصوصی طرح ننویسند و شأن و جایگاه مجلس خدشه‌دار نمی‌شد. کاش حداقل می‌دانستند، باید علیه شرکت «اپل» «طرح دوفوریتی» بنویسند، نه اینکه یکی از محصولات اپل را به شرکت تبدیل کنند.

تعجیل در ارائه طرح، باعث خدشه‌دار شدن شأن و جایگاه مجلس می‌شود/ طرح مجلس به شوخی بهارستانی شبیه است

همچنین علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز از این طرح به شدت انتقاد و این طرح را به یک شوخی بهارستانی تشبیه کرده است. وی در توئیتر خود در خصوص این موضوع نوشت: در شرایطی که ایرانی‌ها بیش از یک میلیون از محصولات اپل را خریداری کرده و استفاده می کنند، تحریم شرکت اپل (و به اصطلاح طراحان آیفون) به شوخی بهارستانی شبیه‌تر است تا قانونگذاری در مجلس! فرآیند مواجهه با تحریم‌ها را شعاری و بی خاصیت نکنیم. قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره هنوز هم رسمی است.

تعجیل در ارائه طرح، باعث خدشه‌دار شدن شأن و جایگاه مجلس می‌شود/ طرح مجلس به شوخی بهارستانی شبیه است

علاوه بر این، برخی نمایندگان دیگر مجلس نیز از این اقدام مجلس انتقاد کرده و این گونه اقدامات را عامل وهن مجلس دانسته اند و بر این باورند نمایندگان نباید در ارائه طرح‌های اینچنینی که می‌تواند بازتاب گسترده‌ای در فضای سیاسی بی المللی داشته باشد، باعث آبروریزی کشور شوند.

هنوز واژه (mpt) به جای (NPT) که کریمی قدوسی علیه آن صحبت کرده بود، یا موزه «لووبببببر» بر سر زبان‌هاست و به عنوان دستاویزی علیه نمایندگان توسط منتقدان به کار می‌رود. به نظر می‌رسد، «طرح دو‌فوریتی تحریم شرکت آمریکایی آی‌فون» نیز از این جنس باشد و نمایندگان بدون مطالعه و تنها به دلیل تعجیل در ارائه یک طرح متقابل دست به آن زده باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۵
خنده داره، وقتی خود نمیاینده مجلس گوشی اپل داره شما چطور میخواهید شرکت آیفون و محصولاتش را در کشور تحریم کنید؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
خیلی اینجاشو خوب اومدی .جالبیش اینجاس که فردا اون نماینده آیفون بدست میخاد آیفونو تحریم کنه .بابا شما دیگه کی هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
اتفاقا طرح بسیار خوبی است. منظور از این طرح جلوگیری از واردات این محصول است نه از کار انداختن محصولات موجود در ایران. واقعا یک کار مفید هستش که مشکلی هم ایجاد نمی کنه. امیدوارم تصویب بشه.
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
من نزدیک به سی ساله که برنامه نویس هستم و طراح سیستم های نرم افزاری ، جدای از بحث اشتباه آیفون بجای اپل این طرح عالیست و با توجه به خصوصی بودن شرکت اپل بازهم ضربه قابل توجهی به اقتصاد امریکا خواهد زد ، در ضمن گوشی های فعال و موجود مشکلی پیدا نمیکنن و فقط گوشی جدید رجیستر نخواهد شد ، دقت کنید
حسنعلی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
مصداق بارز و نمایان ضرب المثل فارسی:
دست پیش را گرفته كه پس نيفته
masoud
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
فروش سال 2018 گوشی آیفون 218 میلیارد دلار بوده.اگر در بهترین حالت و با قدرت خرید فعلی در ایران، بتوان فرض کرد که نزدیک به یکصدهزار گوشی آیفون در ایران فروش خواهد رفت می شود چیزی حدود صدمیلیون دلار!یعنی نزدیک به پنج ده هزارم فروش سالیانع آیفون! چرانماینده های ما اینقدر برای ندانستن تقلا می کنند!!!!
شما عضو های مجلس کدام سو بودین که تذکر باید می دادین که شرکت اپل است؟
نکند خارج بودین که اشفته شدین؟!!!!
مطمئن باشيد با اين عملكرد ، مجلس شان و جايگاهي نزد مردم نداره كه بخواد خدشه بهش وارد شه ، پس بذاريد تا دلشون ميخواد طرح و قانون وضع كنن ، بدبخت مردمي كه به اينها راي دادن و يك روزي چشم اميد داشتن كه از دست اينها كاري بر مياد ، هر روز ميتينگ و شعار و هوچي گري
نمایندگان از چشم افتاده اند
هر کاری دلتان میخواهد انجان دهید
این آخرین دوره نمایندگی شماست

تو انتخابات بعدی کارتان تمام است
چرا شوخی؟ تروریست نامیدن سپاه ما رو چی مینامید؟ وقتی نماینده نادرست گوشی آیفون در دست می گیرد و شعار مرگ بر آمریکا می دهد باید هم طرح برخورد و جلوگیری از ریختن دلارهای ایران به جیب آمریکاییها شوخی باشد. شوخی تلخ روزگار ما نماینده های ساده لوح ما هستند نه این طرح و تمسخر آن...
البته روحیه وطن دوستی و استکبارستیزی آقایان قابل تحسین است، اما باید پذیرفت که هر کشوری هنگامی در جنگ با دیگر کشورها به موفقیت میرسد که تواناییهای واقعی خود را بشناسد و بر اساس آنها مقابله به مثل کند، نه ا ینکه تنها خیالبافی کند. ما نمیتوانیم کوچکترین تاثیری بر اقتصاد آمریکا بگذاریم، چون اولا اقتصاد قدرتمندی نداریم، و دوما اصولا با این کشور رابطه اقتصادی نداریم. نقش ما و تاثیر ما بر اقتصاد جهانی تقریبا در حد صفر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
1 میلیارد دلار برای اقتصاد ما بزرگه. بهتره این پول صرف واردات این گوشی نشه. طرح بسیار خوبیه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
دوست عزیز اگه نفت ما تاثیر گذار نبود الان یا به ما حمله می کردند و یا درمحاصره کامل اقتصادی، نظامی بودیم.
نفت ما صادر نشود قینت تا 150 دلار بالا خواهدرفت
حال اگر تنگه هرمز را هم ببندیم، حتا آن را نا امن کنیم قیمت به راحتی تا 300 دلار بالا خواهد کشید
باید هرچی وسیله از امریکا میاد تحریم بشه تا برگ هایی باشه برای مذاکرات اینده
من هم بر این نتیجه رسیدم از این مجلس چیزی عاید این مردم بخت بر گشته نمیشود از انجای که این شر کت امریکای خودش هم ما رو تحریم کرده و جنس به ما نمیفروشد این بزرگواران دنبال چی هستن واین چه کشورهای هست که میخواد ایفون رو تحریم کنه وگوشی ایرانی جی ال ایکس ایرانی رو استفاده کنه که بس شک کارایش به خود مجلس این دوره ایران میباشد
شاید ارائه طرح فراگیر برای کشور به شوخی شبیه باشه اما اینکه نمایندگان ملت به عنوان یه اقدام ارزشی و بدون طرح و دستور قانونی، خود اقدام به دور انداختن محصولات اپل و سایر محصولات آمریکایی را بکنند، بسیار شایسته تقدیر است اما دریغ از ...
از ماست که بر ماست
شوخی؟؟ جک این هست که شرکتی ایران را تحریم کرده باشد خدمات پس از قروش ارائه ندهد ولی سالانه 2 میلیارد دلار ارز برای وارداتش از کشور خارج شود.
جمله (تحریم ایفون شبیه شوخی مجلس است) واقعا احمقانه است شوخی چیه اصلا تمام محصولات امریکایی باید ممنوع الورودباشند وگرنه هیچکس حق نداره بگه مرگ بر امریکا باید این اقای حسین زاده این سئوال جواب بدهد ایشان نمی دونه فیسبوک گوگل وایفون وحتی سایر نرم افزار های مایکروسافت اگر شرکت حصوصی هستند چرا دارن تحریمات دولت امریکا را اجرا می کنند و اطلاعات نه فقط کاربران ایرانی بلکه تمام کاربرای که دولت امریکادرخواست می کند در اختیار سازمانهای اطلاعاتی امریکا قرار می دهد شما ادمهای ساده لوحی هستید که فقط ظواهر می بینید
کدام مشکل کشور را می خواهد حل کند؟ اینها چون دست فرزندانشان و خودشان گوشی آیفون است فکر کرده اند نام شرکت هم آیفون است!!!!
اما خدمت این نمایندگان باسواد و آگاه عرض می کنم شرکت اپل را بی خیال شوید چرا کوکاکولا و پپسی و وینستون در کشور ما فت و فراوان است و چرا این شرکت ها را تحریم نمی کنید؟!!!!! منافع چه کسانی در تولید نوشابه و سیگار آمریکایی در ایران است؟!!!!!
ترامپ یه امضا میزنه مملکتمون تحریم میشه ( البته به درک که میشه)
بعد کل نمایندگان مجلس ما دنبال تحریم یکی از محصولات اپل هستن که آیا شاید ممکنه اگر بشه یا نشه این شرکت با این تحریم سنگین! با سر زمین بخوره
ملت باید واقعا تودوره آینده تکلیف این نماینده رومعلوم کنه،یک تحریم واقعی لازمه
مونیتور دفتر کار حسین شریعتمداری هم اپل
چرا توی لیست تحریم نیست؟

پارتی بازیه؟؟!
مجلس نیس که
شبکه نسیمه
تابی این نمایندگان را ماموریت بفرست مریخ حق ماموریت این فکر را از سرشان بیرون می کند
اگر از برخیشون بپرسی آیفون چیه میگن همونی که زنگ میزنه ما میگیم کیه اون میگه منم مام میگیم بیا بالا
مجلس گود ولی سیل نبردش
چرا؟
مردم بایدافرادی را که چنین طرحهای مضحکی راپیشنهادمیکنندشناسایب و دردوربعدبه انهارای ندهند
شب عیدی کلی خندیدیم :)))))))))
به نظر من تنها راه از بین بردن امریکا و به زانو در اوردن اونها اینه که ما به جای اینکه محصولاتشون رو تحریم کنیم باید مسیولین رو به اونجا صادر کنیم تا با نفوذ به سیستم های حکومتی اونا همونطور که مارو بدبخت کردن اونارو هم بدبخت کنن و بجاش برای مقابله با تحریم و پیشرفت مسیولین اونارو بدزدیم بیاریم اینجا تا با یه مدیریت صحیح کشور رو به یه ابرقدرت تدبل کنن و ما هم از شر این مسیولین راحت بشیم
متاسفانه نمایندگی که اکثرا روحیه اشرافی دارند و خودشان آیفون بدست میگیرند نه درد مردم رو میفهمند و نه قلبا به چنین طرحی ایمان دارند! بنده به شخصه هیچ انتظاری از شما ندارم فیلمتون رو بازی کنید ولی بدونید که من در انتخابات شما حضرات اصلا سهمی نخواهم داشت!
یه روز برای گرفتن عکس سلفی با موگرینی سر و دست میشکنن یه روز دیگه شرایط ایجاد میکنه لباس سپاه تنشون میکنن عکس میگیرن ... موندم تو بین اون همه نماینده که ادعای تحصیلات دارن لااقل یه نفر نمیدونسته آیفون اسم شرکت نیست...
نمایندگان محترم شماهاباایفون چطوری بلدیدعکس سلفی بگیرید؟
مافقط بلدیم باهاش درخانه رابازکنیم
به نظر من طرح خوبی است جدا از اشکالاتی که در نوع مطرح شدنش است اما نفس اینکه منافع شرکتهای امریکایی در ایران به خطر بیافتد و تحریم یک سویه نباشد خوب است اگر این کار صورت بگیرد شرکتهای رقیب جای شرکت های امریکایی را خواهند گرفت بحث بخش خصوصی و دولتی نیز نیست چون همه جای دنیا دولتها موظف به حمایت از بخش خصوصی هستند
اگه اپل تحریم بشه، تکلیف آقای شریعتی مدیر مسئول کیهان چی می‌شه؟ ایشون که لپ تاپ اپل داره.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار