بازدید 3753
اقتصاد در گذر زمان

از آغاز اجلاس مشترک چند کشور تولیدکننده اورانیوم غنی شده تا تاکید بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۹۱۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 15 April 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۲۶ فروردین ۱۳۵۶، اجلاس مشترک نمایندگان چند کشور تولیدکننده اورانیوم غنی شده از جمله فرانسه، آلمان فدرال، ایتالیا و آفریقای جنوبی و همچنین هیأت مدیره دو کارخانه هسته‌ای فرانسه (ارودیف و کرودیف) در اصفهان آغاز به کار کرد. ایران ۱۰ درصد از کل سهام ارودیف و ۲۵ درصد از سهام کرودیف را در اختیار دارد.

۲۶ فروردین ۱۳۶۷، ایران رسماً علیه حملات امریکا به سکو‌های نفتی ایران و ایجاد مزاحمت برای کشتی‌ها و هواپیما‌های ایرانی درخلیج فارس به سازمان ملل شکایت کرد.

۲۶ فروردین ۱۳۷۴، واکسیناسیون ۹ میلیون کودک زیر ۵ سال با موفقیت انجام شد. با اجرای این طرح، ایران در واکسیناسیون فلج اطفال مقام چهارم جهان را کسب کرد.

۲۶ فروردین ۱۳۸۹، گوردون براون (حزب کارگر)، دیوید کامرون (محافظه کار) و نیک کلگ (لیبرال دموکرات) اولین مناظره انتخاباتی تاریخ بریتانیا را برگزار کردند. محور این مناظره اقتصاد بود.

۲۶ فروردین ۱۳۹۱، بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری کل کشور در سال ۹۰، ۱۲.۳ درصد به ثبت رسید که نسبت به سال ۸۹ از ۲.۱ درصد کاهش برخوردار بود.

۲۶ فروردین ۱۳۹۳، علی طیب نیا وزیر اقتصاد با حضور در صحن علنی مجلس، مکانیزم حذف ۱۰ میلیون نفر از یارانه بگیران پردرآمد را تشریح کرد. اقتصاد که همزمان با هفتمین روز ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه در جمع نمایندگان مجلس حضور یافته بود، با بیان اینکه افراد پردرآمدی که نیاز به یارانه ندارند شناسایی شده اند، گفت که در صورت ثبت نام این خانوار‌ها دولت می‌تواند نام آنان را از لیست دریافت کنندگان یارانه حذف کند، زیرا زمینه حذف آنان از این لیست فراهم شده است.

۲۶ فروردین ۱۳۹۴، حسن روحانی، رئیس جمهوری در واکنش به تصویب طرح لزوم بررسی توافق نهایی هسته‌ای با ایران در کمیته سنا، گفت: اینکه سنای آمریکا و مزدوران این کشور چه می‌گویند، مجلس نمایندگان آمریکا چه می‌خواهد، به ملت و دولت ما ارتباطی ندارد؛ ما در برابر تعامل، در برابر حسن نیت و در برابر احترام، احترام می‌خواهیم. همه بدانند در این توافق، اگر پایان تحریم نباشد؛ توافقی نخواهد بود.

۲۶ فروردین ۱۳۹۵، ول ی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی با «جک لو» وزیر خزانه داری آمریکا دیدار کرد. این اتفاق که در حاشیه نشست صندوق بین المللی پول در واشنگتن رخ داد، اولین دیدار دو مقام اقتصادی ایرانی و آمریکایی در سه دهه گذشته بود.

۲۶ فروردین ۱۳۹۶، مدیر مرکز سیاست منع گسترش جنگ افزار‌های هسته‌ای در واشنگتن، گفت: معامله شرکت بوئینگ با شرکت آسمان یکی از دستاورد‌های برجام است که پیام خوبی به شرکت‌های دیگر آمریکایی درباره فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران فرستاد و نشان می‌دهد شرکت‌های آمریکایی می‌توانند حتی در چارچوب تحریم‌های کنونی با ایران معامله کنند.

۲۶ فروردین ۱۳۹۷، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ارز حاصل از صادرات کالا باید به چرخه اقتصاد کشور بازگردد، از بانک مرکزی خواست تا با تکمیل و بهره برداری سریع‌تر از سامانه «نیما» نظارت جدی بر منابع ارزی حاصل از صادرات و واردات اعمال شود.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی