بازدید 2724
اقتصاد در گذر زمان

از تاسیس شرکت نفت ایران و انگلیس تا واریز قسط چهارم دارایی‌ های بلوکه شده به حساب بانک مرکزی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۹۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴ 14 April 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.



۲۵ فروردین ۱۲۸۸، شرکت نفت ایران و انگلیس تأسیس شد. تأسیس شرکت کمتر از یک سال پس از آن که شرکت دارسی انگلیسی موفق به کشف نفت در مسجد سلیمان گردید، به وقوع پیوست.

۲۵ فروردین ۱۳۰۶، رضاشاه در دیدار با وزیر مختار امریکا در تهران گفت‌: دولت ایران از شیوه عمل دکتر میلسپو رضایت ندارد و در صورتی که در عملکرد میلسپو تغییری حاصل نشود، دولت ایران مجبور به تعیین فرد دیگری به جای وی خواهد بود.

۲۵ فروردین ۱۳۰۷، خط کشتیرانی در دریای خزر میان بنادر ایران و شوروی آغاز به کار کرد.

۲۵ فروردین ۱۳۰۹، برقراری مالیات بر وسایط نقلیه در ایران به اقتباس از آمریکا و اروپا که ۱۲ فروردین به تصویب رسیده بود ۲۵ فروردین جهت اجرا به ادارات مربوط ابلاغ شد. طبق این ضوابط، مالیات سالانه یک اتومبیل ۱۲۰ تومان بود که در آن زمان پولی چشمگیر بود. به علاوه، هنگام شماره گذاری و دریافت کارت مشخصات اتومبیل باید مبلغی (به نام اجرت کارمندان) پرداخت می‌شد.

۲۵ فروردین ۱۳۲۷، موافقتنامه هواپیمایی میان ایران و بلژیک امضا و مبادله شد.

۲۵ فروردین ۱۳۳۳، اولین جلسه مذاکرات مربوط به مسئله نفت میان نمایندگان کنسرسیوم بین المللی نفت و نمایندگان دولت ایران درکاخ «ابیض» تشکیل شد.

۲۵ فروردین ۱۳۴۱، به دستور نخست وزیر از این پس از هر فرد که عازم زیارت اماکن متبرکه در خارج از کشور ۲۰۰ ریال و از هر مسافر خارجه ۳۰۰ ریال به عنوان کمک به زندانیان اخذ خواهد شد.

۲۵ فروردین ۱۳۴۴، موافقتنامه عمده ایران و شوروی در امور اقتصادی و فنی به تصویب نهایی هیأت‌های نمایندگی دو کشور رسید.

۲۵ فروردین ۱۳۴۶، قرارداد خرید ۲۰ هزار تن شکر سفید بین ایران و شوروی امضا شد.

۲۵ فروردین ۱۳۸۹، لطف الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور اعلام کرد که آن دسته از کارمندانی که از پایتخت خارج شوند از اضافه حقوق بین ۲۵ تا ۵۰ درصد برخوردار خواهند شد.

۲۵ فروردین ۱۳۹۳، سید عباس عراقچی از واریز قسط چهارم دارایی‌های بلوکه شده به حساب بانک مرکزی خبر داد. معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امورخارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با ۱+۵ گفت: «مبالغ مربوط به اقساط ۲.۴ میلیارد دلاری به حساب بانک مرکزی واریز شده است.» او افزود: «تاکنون همه اقساط طبق توافق ژنو پرداخت شده و در حساب بانک مرکزی قرار دارد.» در پی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ مقرر شد ۲.۴ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران آزاد و طی هشت قسط به حساب بانک مرکزی واریز شود.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی