بازدید 5602
۳
در سال ۹۷؛

"نرخ تورم" کدام استان‌ها بیش از ۳۰ درصد شد؟

در سال گذشته قیمت کالا‌ها به شدت افزایش یافتند و همین عامل موجب شد تا نرخ تورم نیز متناسب با این افزایش قیمت کالاها، افزایش یابد و از بازه تک رقمی بودن خارج شود. طبق آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه سال گذشته به ۲۶.۹ درصد رسید. گزارش نرخ تورم در اسفندماه سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ تورم در ۵ استان از ۳۰ درصد عبور کرده است.
کد خبر: ۸۹۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ 12 April 2019

تابناک اقتصادیدر سال گذشته قیمت کالاها به شدت افزایش یافتند و همین عامل موجب شد تا نرخ تورم نیز متناسب با این افزایش قیمت کالاها، افزایش یابد و از بازه تک رقمی بودن خارج شود. طبق آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار نرخ تورم در 12 ماهه منتهی به اسفندماه سال گذشته به 26.9 درصد رسید. گزارش نرخ تورم در اسفندماه سال گذشته نشان می دهد که نرخ تورم در 5 استان از 30 درصد عبور کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال گذشته و با افزایش قیمت ارزهای خارجی، قیمت کالاهای وارداتی و به فراخور آن قیمت کالاهای داخلی رشد چشمگیری را داشتند. این رشد چشمگیر قیمت کالاها در حالی رخ داد که دولت تلاش هایی را برای جلوگیری از ورود تکانه های بازار ارز به بازار کالاها و خدمات ترتیب داد اما آن گونه که باید این اقدامات موثر واقع نشد و عملاً یک جهش قیمتی را در کالاها شاهد بودیم.

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش مربوط به نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه سال گذشته را منتشر نموده است. در این گزارش علاوه بر اینکه نرخ تورم کشور مورد محاسبه قرار گرفته است، نرخ تورم در استان های مختلف نیز در بازه زمانی مذکور گزارش شده است.

از این رو با توجه به همین گزارش می توان به این پرسش پاسخ داد که در سال گذشته نرخ تورم در کدام استان ها از 30 درصد عبور کرده است؟

قبل از این که به این پرسش پاسخ داده شود باید در ابتدا نرخ تورم را تعریف نمود چون بر اساس این تعریف، خود نرخ تورم به انواع مختلفی تقسیم می شود. نرخ تورم عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مشخص در یک بازه زمانی مشخص.

مرکز آمار برای محاسبه نرخ تورم، سبدی از کالاها و خدمات را در نظر می گیرد که در این سبد 475 قلم کالا و خدمت وجود دارد. همچنین همان گونه که گفته شد برای محاسبه نرخ تورم، بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می شود که طول این بازه عموماً نرخ تورم را به سه نوع مختلف تقسیم می کند: نرخ تورم سالانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم ماهانه.

حالا طبق گزارش مرکز آمار ایران، در اسفند ماه 1397 عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (1395=100) به 164.3 رسید که این عدد نسبت به ماه قبل 3.9 درصد افزایش را نشان می دهد. یعنی نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای کشور 3.9 درصد بوده است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان قزوین با 5.4 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان شرقی با 3 درصد افزایش بوده است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 47.5 درصد بوده است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه متعلق به استان کردستان (58.3 درصد) و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان (39.5 درصد) بوده است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه 1397 برای خانوارهای کشور به عدد 26.9 درصد رسیده است.

همان گونه که از نمودار زیر پیداست، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام با نرخ تورم 31.7 درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان کرمان با نرخ تورم 21.6 درصد می باشد.

این اعداد بیانگر آن است که خانوارهای ساکن استان ایلام به طور متوسط 4.8 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان کرمان به طور متوسط 5.3 درصد کمتر از میانگین کل کشور برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده اند. بنابراین ارزان ترین استان برای زندگی استان کرمان و گران ترین استان برای زندگی استان ایلام بوده است.

همان گونه که ملاحظه می گردد نرخ تورم در استان های خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کردستان، لرستان و ایلام از 30 درصد عبور کرده است و نرخ تورم در استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در شرف عبور از 30 درصد می باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
یادش به خیر دلار ۷ تومان بود! با این احتساب ۲۰۰۰ درصد تورم داشتیم!
سال گذشته همین زمان پیاز 1000 تومان بود الان تا 13000 تومان هم رفت. سیب زمینی از 650 تومان به 8000 تومان رسیده. ماهی از 11000 تومان به 36000 تومان. و ...
ظاهرا تورم در استان قم نسبت به استانهای دیکه خیلی کمتره،،،با این که قم نزدیک تهرانه،،،واقعا دلیلش چیه؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی