بازدید 5186

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله) در مورد دفن میت

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله) در مورد دفن میت
کد خبر: ۸۹۱۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ 11 April 2019

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)
دفن ميّت
سؤال 174 -دخترى 5 يا 6 ماهه از مادر سقط شده و والدين واقف به مسائل شرع نبوده لذا، بدون غسل و كفن او را در پارچه‌اى پيچيده و دفن كرده‌اند و اكنون 3 سال از اين جريان مى‌گذرد تكليف آنان چيست؟

جواب:در مورد سؤال كه سه سال است از دفن گذشته فعلاً تكليفى نداريد. و اللّه العالم.

سؤال 175 -اگر از ميّت فقط دست و يا پا مانده باشد در دفن بايد رعايت قبله شود يا هر جور مى‌شود دفن كرد؟

جواب:در فرض سؤال وجوب مراعات قبله معلوم نيست گرچه خوب است بهمان نحوى كه دست و پا در دفن بدن واقع مى‌شود بهمان نحو قرار دهند.

سؤال 176 -ميّت را قرار است به مشاهد مشرفه نقل دهند ولى او را در زمين دفن نمى‌كنند بلكه او را در بنائى مى‌گذارند و روى او بنا مى‌كنند جايز است يا خير؟

جواب:واجب است ميت را در زمين دفن كنند و ميّت را روى زمين گذاشتن و با بناء او را پوشاندن جايز نيست.

سؤال 177 -شخصى را در زمين دفن مى‌كنند كه بعد به مشهد مقدس منتقل كنند بعد از يك سال و نيم آن جسد را در آوردند بوى تعفن مى‌داد كفن از بين رفته كفن را عوض كردند و به مشهد بردند آيا اين كار جايز است يا خير؟

جواب:در صورت مرقوم با احتمال عرفى بقاء تعفن، نبش قبر معرض هتك است و جايز واقع نشده است ولى دفن آن در مشهد مقدس بى‌اشكال واقع شده است.

سؤال 178 -مادر اين جانب حدود 10 روز قبل برحمت ايزدى پيوست درحالى‌كه بارها گفته بود مرا بهشت زهرا دفن نكنيد نزد برادرم در على بن جعفر ببريد لكن در آن شرايط غير عادى او را در بهشت زهرا به صورت امانت سپرديم اما در آنجا او را دفن نمودند آيا مى‌توانيم او را به قم انتقال دهيم؟

جواب:بطور كلى اگر وصيت كرده باشد كه در مكان خاصى مثل قم او را دفن نمايند اگر خلاف وصيت عمل شده باشد و در محل ديگر دفن كرده باشد در صورتى كه نبش موجب هتك ميت نشود بايد نبش نمايند و طبق وصيت عمل كنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار