بازدید 4007
دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی:

هیچگونه مشکلی در ساخت انواع سانتریفیوژ نداریم

کد خبر: ۸۸۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶ 07 April 2019

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما هیچگونه مشکلی در حوزه طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ نداریم، گفت: هر نوع سانتریفیوژ را می توانیم صد در صد طراحی و بسازیم.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، علی‌اصغر زارعان رئیس ستاد برگزاری مراسم 20 فروردین و دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (یکشنبه) در نشستی خبری با حضور خبرنگاران به تشریح برنامه های روز ملی فناوری هسته ای پرداخت و گفت: در چهار پنج سال اخیر از سال ۸۵ که صنعتی شدن فعالیتهای غنی سازی اعلام شد سیزده سال می گذرد. امروز سیزدهمین سالگرد فناوری هسته ای را جشن می گیریم. در ۲۰ فروردین سال ۹۶ تعداد ۴۴ دستاورد در سال ۹۷ تعداد ۸۳ دستاورد رونمایی شد و امسال هم ۱۱۴ دستاورد رونمایی می شود.

زارعان یادآور شد: ۱۵۵ دستاورد به دبیرخانه و ستاد مراسم واصل شده و بعد از ممیزی ۱۱۴ دستاورد انتخاب شده است.

وی عنوان کرد: ۵ دستاورد داخل سالن اصلی رونمایی می شود و ۴ دستاورد به صورت ویدئو کنفرانس رونمایی می شود شامل دو دستاورد در سایت نطنز (شهید احمدی روشن) که پروژه های بسیار ویژه ای است و یکی از آنها حتی در بعد بین المللی می تواند اثربخش باشد. یک پروژه ملی در فردو و یک پروژه در اصفهان.
وی افزود: ۱۰۵ دستاورد در سالن جنبی محل برگزاری مراسم با حضور رئیس جمهور، تعدادی از وزرا و مسئولان کشوری و لشکری رونمایی می شود.

مشاور صالحی عنوان کرد: دستاوردها در حوزه های صنعت هسته ای به دلیل تحریم و اقدامات نظام سلطه و عدم اعتماد به بیگانگان طراحی شده است. یک مقطعی ما مهندسی معکوس می کردیم ولی امروزه براساس نیازمان و توسط نیروی متخصص داخلی طراحی کرده، می سازیم و بهره برداری می کنیم.

دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی در حوزه اجرایی همچنین گفت: ۲۱ فروردین نیز نمایشگاه دستاوردهای هسته ای برای اصحاب رسانه و خبرنگاران و علاقه مندان از ۹ صبح تا ۲۰ برپاست.

به گزارش فارس، زارعان ادامه داد: تا ۱۴۰۰ یک برنامه میان مدت و یک برنامه درازمدت هم ترسیم کردیم و نزدیک ۱۶ پروژه کلان را باید در مقطع زمانی که مشخص کردیم باید به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی در مسیر و ریل خودش است، عنوان کرد: یکی دو دستاورد در روزهای آینده رونمایی می شود. ما با هدفگذاری جلو می رویم. فاز دو و سه نیروگاه بوشهر نزدیک ۱۰ میلیارد دلار برآورد بودجه و هزینه شده که تابستان امسال بتن ریزی آن آغاز می شود و نزدیک یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری شده است.
دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما هیچگونه مشکلی در حوزه طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ نداریم، گفت: هر نوع سانتریفیوژ را می توانیم صد در صد طراحی و بسازیم و نیاز مشتری را در زمینه های جامدات، گازی، مایع و ترکیبی پاسخگو باشیم.

زارعان همچنین گفت: سانتریفیوژ IR8 که به نام قمر بنی هاشم نامگذاری شده با قامتی بلند تست های نهایی را پشت سر می گذارد و در نطنز مشغول به کار و دوران است و زمانی که براساس برجام صحه گذاری شود، به زنجیره تبدیل خواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد: آزمایشگاه ملی مواد فردو در سال۹۷ افتتاح شد که جزو پروژه های کوتاه مدت بود، آزمایشگاه بعدی خلا است. مرکز ایزوتوپ های پایدار مرحله به مرحله فرآیند خود را طی می کند تا به هدفگذاری نهایی برسد و ما جداسازی ایزوتوپهای پایدار را با روسها کامل می کنیم که سال گذشته پایلوت آن اجرا شد و ما دنبال تکمیل این فرآیند هستیم.

زارعان در پاسخ به سوالی درباره تحریم شرکت پارس ایزوتوپ و اینکه آیا در تامین مواد اولیه رادیو دارو با مشکل مواجه نیستید؟ گفت: بعضی وقتها فشار و تحریم و محدودیت ما را به سمت خودکفایی می برد، برای ایرانی جماعت و‌ متخصصان هسته ای بن بستی وجود ندارد. ضمن اینکه نیاز خود را تامین می کنیم، صادر هم می کنیم.

زارعان اضافه کرد: خزانه داری آمریکا بعضی وقتها بیخود لگد می زند، منتظر نیستیم نظام سلطه به ما بگوید چه بکنید و چه نکنید. هر چه نیاز داریم، می سازیم و بهره برداری هم می کنیم و اصلا توقف در صنعت هسته ای بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری معنا و مفهوم ندارد.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته در این صنعت شتاب گرفته ایم، عنوان کرد: متاسفانه برخی افراد ناآگاه و بی انصاف حرفهایی را مطرح می کنند ولی می دانند فعالیتهای سازمان توقف ناپذیر است و با نشاط و قدرت رو به جلو می رود و نگرانی هم نداریم و نظام سلطه و هیچکس نمی تواند جلوی فعالیتهای هسته ای صلح آمیز ما را بگیرد.

زارعان تصریح کرد: برای متخصصان هسته ای ما سدی وجود ندارد.

مشاور صالحی درباره اقدامات مخرب علیه صنعت هسته ای کشور نیز اضافه کرد: فعالیتهای سرویس های اطلاعاتی کم نشده اتفاقا اضافه شده چون نظام سلطه، آمریکایی ها و به ویژه رژیم صهیونیستی به دنبال این هستند که اتهامات جدیدی را اثبات کنند و به همین خاطر اقداماتشان را بیشتر کرده اند و خرابکاری های گذشته را دنبال می کنند. ولی با هوشمندی، هوشیاری و عنایت پروردگار و ائمه اطهار، معاونت حفاظت همه موارد را تحت رصد دارد.

زارعان درباره تولید اکسیژن ۱۸ نیز گفت: ما در حال حاضر از واردات محصول غنی هستیم و می توانیم صادر کنیم. قادریم در سال حدود ۱۰۰ کیلو تولید کنیم البته نیازمندی ما دو کیلو در سال است.

مشاور صالحی همچنین اعلام کرد: ما قادر به صادرات رادیودارو به اروپا هستیم.

وی درباره فوتونهای در هم تنیده نیز گفت: در این حوزه نیز اخبار مسرت بخشی به سمع مردم می رسد و از هفت کیلومتر عبور کردیم. پروژه تترا نیز با ۶۰ میلیون یورو در حال ساخت است و انشالله تا قبل از ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی می تواند در ۷۰۰ رشته تاثیرگذار باشد از جمله در زمینه سانتریفیوژها.

زارعان اضافه کرد: حتی قادریم راکتورهای کوچک را طراحی کرده و بسازیم و خارج از مرزهای ایران ارائه خدمات کنیم.

وی گفت: سامانه سنجش بحرانیت که پروژه ای ملی است با حمایت مجلس توسط سازمان در حال انجام است و گامهای خوبی را در این زمینه برداشته ایم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس