بازدید 10317
۸
نگرانی‌ها با تکمیل ظرفیت سد کرخه تشدید شد

خوزستان در آماده باش سیل دوم

کد خبر: ۸۸۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳ 07 April 2019

خوزستان برای موج دوم بارش‌های سیل‌ساز در وضعیت آماده باش قرار گرفته است. آخرین اطلاعات رسمی نشان می‌دهد سد کرخه به لحاظ حجم ورودی آب پر شده و این وضعیت نگرانی مقامات استانی را از بابت چگونگی مهار سیل دوم در صورت بروز تشدید کرده است.
دنیای اقتصاد نوشت: استاندار خوزستان روز گذشته اعلام کرد: با توجه به افزایش ورودی و خروجی سد کرخه از جمعه شب ۶ شهر حاشیه این رودخانه که در معرض سیلاب قرار گرفته‌اند باید هر چه سریع‌تر تخلیه شوند. غلامرضا شریعتی اظهار کرد: با توجه به احتمال طغیان رودخانه کرخه شهر‌های سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم در معرض سیل قرار دارند و هر چه سریع‌تر باید از سکنه خالی شوند. وی گفت: اکنون خروجی سد کرخه ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه است که رودخانه کرخه توان این حجم آب را ندارد و طبیعی است که در برخی جا‌ها طغیان کند. استاندار خوزستان گفت: این حجم ورودی آب به سد کرخه مطابق با پیش بینی‌ها نبوده است، چرا که توقع می‌رفت با قطع شدن باران در استان‌های بالا دست و فروکش کردن سیلاب‌های این استان‌ها ورودی آب کرخه کاهش یابد، ولی متاسفانه این امر محقق نشد و ورودی آب سد کرخه حتی افزایش هم داشته است. وی گفت: طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان باید طی چهار روز گذشته ورودی سد کرخه به حجم ثابت ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه برسد و حتی پیش بینی شده بود که بعد از چهار روز به زیر ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه برسد.

شریعتی اضافه کرد: جمعه شب ورودی کرخه به ۲۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسید و این حجم ورودی ظرفیت سد را به سمت پر شدن برده است به همین دلیل امکان کاهش حجم خروجی سد وجود ندارد. استاندار خوزستان افزود: در حال حاضر حجم آب پشت سد کرخه بیش از ۶میلیارد متر مکعب است و این به معنای پر شدن حجم سد کرخه است که اگر با مدیریت خروجی این حجم کنترل نشود ممکن است در وضعیت بحرانی قرار‌گیریم. وی گفت: به همین علت مجبور شدیم خروجی سد کرخه را نیز به ورودی سد که همان ۲ هزار و ۴۰۰متر مکعب بر ثانیه است برسانیم تا بتوانیم تعادل حجم آب پشت سد کرخه را حفظ کنیم. نماینده عالی دولت در خوزستان تصریح کرد: در یک بازه زمانی چند روزه خروجی سد کرخه از ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه به ۲۴۰۰ مترمکعب برثانیه رسیده است که همین باعث طغیان رودخانه کرخه در پایین دست شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز با اظهار نگرانی از میزان خروجی آب از سد کرخه گفت: میزان تراز آب در سد کرخه از تراز نرمال بالاتر است و اکنون با شرایط ریسکی در این سد در حال کار کردن هستیم. حمیدرضا لشکری با اشاره به آخرین وضعیت سد کرخه اظهار کرد: در حال حاضر میزان ورودی آب به سد کرخه ۲۲۸۷ مترمکعب بر ثانیه و میزان خروجی آب از این سد ۲۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه است. وی با اعلام اینکه شرایط در حوضه کرخه خیلی مطلوب نیست، افزود: با توجه به بارندگی‌هایی که برای آخر هفته پیش بینی شده است باید فضا در سد‌ها خالی شود تا بتوانیم بارندگی‌ها را مدیریت کنیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: علت اینکه اکنون میزان خروجی آب از سد کرخه بالا است به دلیل بارندگی‌هایی است که برای آخر هفته پیش بینی شده و مجبور هستیم تا فضایی را برای ذخیره‌سازی آب در سد خالی کنیم. لشکری ادامه داد: میزان تراز آب در سد کرخه از حد نرمال بالاتر است و اکنون با شرایط ریسکی در این سد در حال کار کردن هستیم. تراز نرمال در این سد ۲۲۰ متر است، اما اکنون تراز این سد ۲۲۴ متر و ۴ متر بالاتر از تراز نرمال است. وی با بیان اینکه ریسک را در مدیریت آب مخزن سد کرخه پذیرفته‌ایم، اظهار کرد: در حال مدیریت فضای خالی در مخزن سد کرخه هستیم، اما این مدیریت با ریسک در حال انجام است، زیرا براساس دستورالعمل سد باید تراز آب در مخزن سد پایین‌تر از وضعیت فعلی باشد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: بالاترین ترازی که می‌توانیم در سد کرخه داشته باشیم، ۲۲۶ متر است و در آن تراز دیگر هیچ کنترلی بر آب موجود در مخزن سد نخواهیم داشت و هر آبی که وارد سد شود از آن خارج خواهد شد. لشکری با اشاره به میزان ورودی و خروجی دیگر سد‌های استان گفت: میزان ورودی آب به سد دز اکنون ۱۵۱۱ متر مکعب بر ثانیه و میزان خروجی آب از این سد ۲۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه است. میزان ورودی در سد گتوند ۳۹۶ متر مکعب بر ثانیه و میزان خروجی آن ۱۴۵۰ متر مکعب بر ثانیه است. در سد مارون نیز میزان خروجی آب ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه و میزان ورودی آب ۲۶۴متر مکعب بر ثانیه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۸
استاندار خوزستان گفت: این حجم ورودی آب به سد کرخه مطابق با پیش بینی‌ها نبوده است، چرا که توقع می‌رفت با قطع شدن باران در استان‌های بالا دست و فروکش کردن سیلاب‌های این استان‌ها ورودی آب کرخه کاهش یابد، ولی متاسفانه این امر محقق نشد و ورودی آب سد کرخه حتی افزایش هم داشته است
ممکنه کار امریکا یا اسراییل باشه؟
چطور افزایش داشته آخه
.خاطر همگان هست زمانی که قرار بود تونل بهشت آباد را احداث کنن مردم خوزستان و چهار محال اعتراض کردن.در صورتی که اگه پروژه کامل و با پیش بینی احتمال وقوع چنین سیل آبهایی احداث شده بود الان نه خوزستان مشکل سیل داشت نه اصفهان مشکل خشکسالی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
امسال یهویی سیل شد، ولی اگه اون تونل رو احداث میکردن وقتو بی وقت باید آب ازش رد میشد و خوزستان از اینی ک هست خشکتر میشد، ب نظر من بیان این تونل رو توی ورودی آب ب سد گتوند بزنن ک الکی این حجم آب شیرین و زمین ها به شوره زار تبدیل شده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
شما اهالی اصفهان هم فقط به فکر گرفتن ماهی از این آب گل آلود هستید
خدا خودش رحم کنه
آماده باش چطور؟
منظورتون از آماده باش رو میشه بیشتر توضیح بدین
اینکه مردم رو اواره کنیم تو پادگانها و ورزشگاهها با بدترین امکانات و بیماری ها
این را هم ذکر کنند که در تمام این سالها این سدها تعمیر نشده اند. نامه های مربوط به لزوم بازبینی این سالها روی میز کارمندان ادارات خوزستان خاک میخورد.
خوب آب ورودی را اگه میشه مسیرشو منحرف کنن که تو سد وارد نشه . یعنی این مواقع را در نظر نگرفتن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار