بازدید 8775
مهم‌ترین عامل برای فعال بودن در فضای مجازی، پولداری و بی‌عار بودن است!

خشم و نفرت عمیق بهروز افخمی از فضای مجازی ریشه در چه دارد؟

کسانی که وقت اضافه دارند و برای حضور در این فضاها وقت می‌گذارند، بیشتر قشر ثروتمند، بی‌کار و بی‌مسلک جامعه هستند. در کنار آنها گروهی از افراد هم هستند که آرزوی ثروتمند شدن دارند و در این فضا حضور پیدا می‌کنند تا ادای گروه اول را دربیاورند!
کد خبر: ۸۸۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶ 05 April 2019

خشم و نفرت عمیق بهروز افخمی از فضای مجازی ریشه در چه دارد؟بهروز افخمی در موضع‌‌گیری‌های تازه‌ای، بار دیگر تیری از خشم و نفرت را با حداکثر توان به سمت فضای مجازی و بسترهای فعال در آن روانه کرده است؛ رفتاری که هرچند تکراری شده هر بار تندتر و لجام‌گسیخته‌تر از قبل می‌شود. چنین واکنشی که حتی از سوی مخالفان سرسخت شبکه‌های اجتماعی نیز رخ نمی‌دهد، این پرسش را در پی داشته که چرا این فیلمساز تا بدین سان در مقابل این فضا گارد گرفته و خشم او و برخی نظیر او متاثر از چیست؟

به گزارش «تابناک»؛ «حتما می‌دانید که بهروز افخمی مخالف سرسخت و پروپاقرص فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است و معمولاً هر وقت امکانش را پیدا می‌کند، به این فضاها می‌تازد و سطح سواد کاربرانش را زیر سؤال می‌برد. بارها گفته است که مطالب منتشر شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عمدتاً دروغ است، مگر خلافش ثابت شود! بارها درباره اعتبار قلابی موج‌های مجازی صحبت به میان آورده و این شبکه‌ها را اساساً ترویج دهنده ابتذال معرفی کرده است.»

این مقدمه گفت وگوی تازه افخمی با یکی از سالنامه اعتماد است که این بار حتی تندتر از دفعات پیشین حتی واقعیات متکی بر آمار را انکار کرده است. این سینماگر که به واسطه نوع عملکردش در پروژه‌های پیشین سینمایی‌اش، مشتریان کمی نسبت به بسیاری از کارگردان‌ها دارد، در بخشی از این گفت و گو فضای مجازی را به مجلات زرد دوران طفولیتش تشبیه کرده و گفت: اگر کسی یکی از آنها را دست‌مان می‌دید حس می‌کردیم آبرویمان جلوی او رفته است. حتی باید بگوییم که به نظرم فضای مجازی فعلی، از سبک‌ترین مجلات قبل از انقلاب هم سبک‌تر بود.

خشم و نفرت عمیق بهروز افخمی از فضای مجازی ریشه در چه دارد؟

او با طرح این ادعا که حتی برای کنجکاوی هم به شبکه‌های اجتماعی سر نزده، اظهار داشت: حتی یک کامنت هم ننوشته‌ام. از صفحه‌های دیگران هم خبر ندارم و اصلاً نمی‌دانم در این فضاها چه می‌گذرد. درباره مطالبی هم که خودم می‌گویم و در این فضاها راجع به آنها حرفی زده می‌شود هم خبر ندارم.

اظهارات افخمی آنجا جالب می‌شود که درک درستی از ابعاد فضای مجازی ندارد، در حالی که برآورد سال 1396، از 30 تا 35 میلیون ایرانی عضو اینستاگرام حکایت داشت، مخاطب این شبکه‌ها را محدود تصویر کرده و گفت: در آن دوره آن مجلات زرد تیراژ بالای صد هزار نسخه داشت، حالا هم چیزی حدود دو میلیون از جمعیت ایران هستند که وقت اضافه دارند یا آدم‌های بی‌حوصله‌ای هستند که می‌خواهند مطالب سرگرم‌کننده‌ بخوانند و برای همین هم در فضاهای مجازی پرسه می‌زنند. در نهایت به نظرم دور بودن از این فضاها به حفظ حیثیت نزدیک‌تر است... اصلاً نباید جدی‌شان گرفت، چون فضاهای مجازی با چیزی حدود پنج درصد مردم ارتباط دارند، یعنی کسانی که کامنت می‌گذارند، درباره موضوعات فضاسازی می‌کنند و مدام نظر می‌دهند چیزی حدود پنج درصد نیست... عموماً کسانی که در این فضاها ظهور پیدا می‌کنند، مطلب می‌نویسند یا جزو کامنت گذاران به حساب می‌آیند، پنج درصد از جمعیت رأی دهندگان انتخابات ریاست جمهوری دوره آینده هم نیستند.

این کارگردان درباره جنس این گروهی که در فضای مجازی حضور دارند و فکر می‌کند در حدود 5 درصد مردم ایران هستند، خاطرنشان کرد: هنوز 90 درصد مردم ایران به سینما نمی‌روند. از این 10 درصدی هم که در حال حاضر بلیت می‌خرند و به سینما می‌روند، چیزی حدود نصف‌شان فقط فیلم کمدی می‌بینند. تقریباً همین نسبت در فضای مجازی هم برقرار است. یعنی کسانی که وقت اضافه دارند و برای حضور در این فضاها وقت می‌گذارند، بیشتر قشر ثروتمند، بی‌کار و بی‌مسلک جامعه هستند. در کنار آنها گروهی از افراد هم هستند که آرزوی ثروتمند شدن دارند و در این فضا حضور پیدا می‌کنند تا ادای گروه اول را دربیاورند! به نظر من اصولاً مهم‌ترین عامل برای فعال بودن در فضای مجازی، پولداری و بی‌عار بودن است!

افخمی درباره پاسخ به اینکه اغلب مردم از همین طریق سریع تر به اخبار دسترسی دارند و او فکر نکرده باید دسترسی سریع‌تر داشته باشد، اساسا سرعت به عنوان یکی از اصول اطلاع رسانی را زیر سؤال برده و عنوان کرده است: چرا باید سریع به اخبار دسترسی پیدا کنم؟ من صبح‌ها کمی قبل از خروج از خانه، خبر و خلاصه خبرها را از تلویزیون می‌بینم و از رادیو گوش می‌دهم. رادیو بی بی سی را هم می‌شنوم و اخبارش را برعکس می‌کنم تا واقعیت را متوجه شوم. شب‌ها هم دوباره پیش از خواب مروری بر شبکه‌های خبری دارم و در جریان همه اخبار هم هستم!

او تنها خاصیت فضای مجازی را برای جوان‌هایی می‌دانند که در اول راه هستند و می‌خواهند کاری را شروع کنند و ممکن است حضور در این فضاها بعضی اوقات باعث تقویت اعتماد به نفس شود و به آنها جرات دهد که مثلاً اگر استعدادی در نوشتن دارند کتاب چاپ کنند و نوشته‌هایشان را در معرض دید بگذارند؛ تعابیری که نشان می‌دهد شناخت افخمی از فضای مجازی به اندازه کسر کوچکی از شناختش از سینما نیز نیست اما چرا تا این حد با خشم و غیظ از این فضا سخن به میان می‌آورد؟

به نظر می‌رسد، به وضوح می‌توان رد این خشم را در اتفاقاتی که در چند سال اخیر رخ داده و در روند زندگی افخمی نیز تأثیر گذشته، جستجو کرد و یافت. در گذشته چند نشریه سینمایی نظیر مجله فیلم با تیراژ محدود حکمران و داور مطلق در حوزه اطلاع رسانی سینما بودند اما در سال‌های اخیر به مرور بازی عوض شده و رسانه‌هایی چون مجله فیلم نیز لاجرم نه تنها به فضای مجازی ورود کرده‌اند، بلکه سراغ تولید محتوا برای چنین فضایی رفته‌اند. چنین اتفاقی یک پیام واضح دارد و آن پیام چیزی جز تغییر گرایش مخاطب به بستری سریع‌تر، باکیفیت‌تر، انعطاف‌پذیر و سهل‌الوصول‌تر است.

بستر به خودیِ خود دارای اصالت نیست. روزگاری روزنامه بستر نقل و انتقال پیام شد و امروز فضای مجازی بستر انتقال پیام است. آنچه اصالت دارد پیام است و آنچه باعث می‌شود مخاطب بستر دریافتش را تغییر دهد، تغییر سرعت و کیفیت دسترسی به پیام است. بنابراین تغییر بستر انتقال پیام، لزوماً به منزله تغییر محتوای پیام نیست. افخمی با پیوند دادنِ غیرمنطقی کیفیت محتوای پیام به بستر انتقال آن، بستر تازه را زیر سؤال می‌برد؛ بستری که داوری درباره عملکرد امثال او را از انحصار یک گروه محدود که در چند مجله و روزنامه می‌نوشتند، خارج کرده و داوری بی‌رحمانه عمومی که منجر به تغییر تصمیمات و رفتارهای اشتباه می‌شود را ممکن ساخته است.

بلایی که فضای مجازی در جریان تولید برنامه هفت بر سر افخمی آورد، هنوز فراموش نشده و بعید است حتی خود افخمی فراموش نکرده باشد که وقتی فیلم آخرش ساخته شد، چه نقدهایی به آن وارد آمد. طبیعتاً اگر شخصی روی خوش از عموم مردم در فضای مجازی ندیده باشد، با چنین بستر تازه‌ای به شدت مخالفت می‌کند. افخمی از فضای مجازی زخم خورده است و باید به او حق داد که بدترین تعابیر را از زبان چنین شخصی درباره کلیت فضای مجازی شنید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۹
چه کسی گفته فضای مجازی اخبار رو سریع در اختیار مردم قرار میده؟؟؟
پس چرا سیل این همه مردم رو گرفتار کرد و فضای مجازی به سرعت و به موقع خبر رسانی نکرد که مردم فرار کنند؟
اینا همش حرفه.
سلام مگر حیات و ممات شما عزیزان از برای ساخت فیلم برای بیکاران و بی مسلک ها نبوده و نیست این چه حرف زدنی است اااآقای بی کارگردان
اگر "اظهارات افخمی آنجا جالب می‌شود که درک درستی از ابعاد فضای مجازی ندارد" برای چه منظوری صفحه را پر کرده اید؟
با نظر ایشان درباره برخی عرصه های فضای مجازی موافقم...اینستاگرام شبیه تیمارستانی است که کسانی که در آن پرسه میزنند یا دیوانه اند یا برای دیدن دیوانگان آمده اند
تو که گفته‌ای تأمل نکنم جمال خوبان

بکنی اگر چو سعدی نظری بیازمایی
اینکه کارگردان (عروس) و (روز شیطان) و (شوکران) و (کوچک جنگلی) به کارگردان (سن پترزوبورگ) و (روباه) تبدیل شده به خودی خود غم انگیز هست. ای کاش آقای افخمی یک بار برای همیشه این جنجالهای رسانه ای و این مصاحبه های عجیب و این نظریه پردازی های غریب را رها کنند و بار دیگر، عاشقانه و حرفه ای به سینما بازگردند و پس از سالها، فیلمهای محبوب خود را بسازند. دریغ است از استعداد ایشان که هرز میرود.
نظریات ایشان بیشتر به نظریات فردی ایزوله شده از فضای مجازی است که فاقد درک صحیح از کارکرد و حوزه مجازی است ..فکر کنم کارکردن با موبایل و اینترنت و شبکه های اجتماعی را هم زیاد بلد نباشند.
این که واقعیت را گفته تولید کننده محتوا در فضای مجازی 5 درصد جمعیت هستند بقیه مصرف کننده هستند
برای تولید کننده بودن در این فضا هم نیاز به پول و زمان داشت .
هیچ نیازی نیست برای اینکه خود تان را در سطح اول خبرها قرار دهید اینقدر نپخته عمل کنید چطور وقتی شما در این فضا حضور نداری در مورد آن قضاوت میکنی . فضا مجازی اشکالات خاص خودش را دارد اما باعث از بین رفتن حیات خلوت سیاسیون و متعرضین به حقوق جامعه شده .
جالب است کسی که معترف است به فضای مجازی سر نمیزند و از محتوی ان بی خبر است در مورد استفاده کنندگان از ان و میزان وقت و سرمایه معنویشان امار و اطلاعات میدهد
خدا شفا دهد ....
بیراه نگفته
1- این که بنده خدایی در زمینه ای اظهار نظر می کند که به تاکید خودش در آن زمینه کاملا بی اطلاع است، اتفاق خوبی نیست.
2- حال جناب افخمی سالهاست که خوب نیست و نباید فرمایشات ایشان را جدی گرفت.
با احترام ...
این بابا کلآ از مرحله پرته نه امار میدونه چیه و نه از واقعیات جامعه و دنیا خبر داره و به گفته خودش هیچوقت و به هیچ نوع ارتباطی با فضای مجازی نداشته ولی به خودش اجازه میده در باره اش اظهار نظر کنه معلومه ادم خود شیفته ای هست و خودش را عقل کل و همه چیز دان میدونه
صرف اینکه کسی بدلیل خسارت دیدن از موضوعی مهم و غیر قابل اجتناب ، ناراحت باشد دلیل نمیشود آنرا بکوبد . بهترین دلیل بی منطقی وی اینکه ، میگوید :اصلا" نمیدانم در این فضا چه میگذرد . علتهای دیگرش هم ....
این حجم از حملات به بهروز افخمی به بهانه های چرت وئ پرت ریشه در چه دارد؟
ما که میدونیم البته
مثلا خیلی هم خوبه این فضای مجازی که یک عده ای عقده های گذشته اشون را خالی می کنند در ان
وی از آگاهی مردمان سخت هراسناک است و این یا بخاطر "بفرموده عمل کردن" وی است و یا اینکه می خواهد هر آنچه ریشه در امیال و اوهام وی دارد اطلاع رسانی شود و نه بیش؛ ولو به قیمت دروغ و تحریف مسلم تاریخ. واکنش وی در قبال ماجرای خود کشی تختی پرده از سیمای واقعی جناب افخمی و اذناب وی برداشت.
فضای مجازی توهم خودبرتربینی و دانستن رو در بین مردم ایجاد کرده. فضای مجازی مفید هست ولی نه به این شکل که در ایران گسترش پیدا کرده.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار