بازدید 14788
پیمانه اقتصادی؛

پیش بینی اقتصادی همتی درباره سال ۹۸؛ تشدید مشکلات یا غلبه بر مشکلات/ اروپایی‌ها چند درصد درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند؟/ عربستان در پی حذف دلار از معاملات نفتی/ با ۴۰ میلیون کدام خودرو را بخریم؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رئیس سازمان بورس: بازار با قرارداد آتی سبد سهام منطقی‌تر می‌شود، نفت برنت از ۷۰ دلار عقب نشست، معاون وزیر: بارش‌های اخیر برای کشاورزی نوید سال پر محصولی را می‌دهد، قیمت جهانی مواد غذایی ثابت ماند و سقوط طلای جهانی به پایین‌ترین قیمت ۱۰ هفته اخیر را در بر دارد.
کد خبر: ۸۸۹۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹ 05 April 2019

پیش بینی اقتصادی همتی درباره سال ۹۸؛ تشدید مشکلات یا غلبه بر مشکلات/ اروپایی‌ها چند درصد درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند؟/ عربستان در پی کنار گذاردن دلار از معاملات نفتی است/ با ۴۰ میلیون کدام خودرو را بخریم؟پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رئیس سازمان بورس: بازار با قرارداد آتی سبد سهام منطقی‌تر می‌شود، نفت برنت از ۷۰ دلار عقب نشست، معاون وزیر: بارش‌های اخیر برای کشاورزی نوید سال پر محصولی را می‌دهد، قیمت جهانی مواد غذایی ثابت ماند و سقوط طلای جهانی به پایین‌ترین قیمت ۱۰ هفته اخیر را در بر دارد.

پیش بینی اقتصادی همتی درباره سال ۹۸؛ تشدید مشکلات یا غلبه بر مشکلات

عبدالناصر همتی با انتشار پیامی در فضای مجازی در خصوص چشم انداز وضعیت اقتصادی در سال پیش رو نوشت: سال ۹۸ را صاحب نظران از دو زاویه پیش بینی می‌کنند:

۱- تشدید مشکلات: تأثیر بیشتر تحریم‌های آمریکا- کاهش درآمدهای نفتی- تشدید تورم رکودی- هجوم نقدینگی – کاهش بیشتر رشد اقتصادی و...

۲- غلبه بر مشکلات: کند شدن تیغ تحریم‌ها- افزایش مبادلات با همسایگان و کشورهای دوست- کاهش قابل توجه واردات غیرضرور- رونق تولید ملی- افزایش صادرات غیرنفتی- کنترل بازار ارز- توان مهار نقدینگی و...

در یک جنگ اقتصادی تمام عیار و با علم بر توانایی‌ها، از زاویه دوم که زاویه مقاومت اقتصادی است با سیاستگذاری درست و هماهنگ می‌توانیم تلاش‌های دشمن را خنثی کنیم.

در سال ۹۷ نیز با القائات آمریکا در مقاطعی، چند صباحی فضای ناامیدی در کشور حاکم شد اما با سیاست‌ها و اقدامات درست، علیرغم تشدید مشکلات معیشتی مردم، برنامه اصلی آمریکا تا حدودی شکست خورد. از فردا با اولویت رسیدگی به هموطنان آسیب دیده از سیل، گام دوم را با قدرت برداریم. سیاست‌های امسال بسیار تعیین کننده است.

رئیس سازمان بورس: بازار با قرارداد آتی سبد سهام منطقی‌تر می‌شود

شاپور محمدی قراردادهای آتی روی سبد سهام را مزیتی بزرگ برای تعادل‌بخشی به بازار سهام دانست و گفت: از آنجا که این ابزار در مقایسه با دیگر ابزارها تنوع بیشتر و ریسک کمتری دارد انتظار می‌رود موفق تر از دیگر ابزارها عمل کند. وی اظهار داشت: البته ما قرار داد آتی تک سهم را در بازار سرمایه داشتیم، اما قرارداد آتی روی سبد سهام که اخیراً طراحی شد، ابزار مهمی برای تعادل‌بخشی و ایجاد فرصت در بازار سهام بوده و در عین حال می‌تواند در مدیریت ریسک برای اشخاص به کار گرفته شود که اینها همه مزیت‌های این ابزار نوین است. دبیر شورای عالی بورس افزود: یکی از مزیت‌های قراردادهای آتی روی سبد سهام این است که تنوع خوبی دارد و چند سهم در این سبد قرار گرفته اند، از همین رو، ریسک آن کمتر است. دومین مساله این است که اگر یک نماد بسته شود، قرارداد آتی آن هم بسته می‌شود و در واقع معامله آن بلاموضوع است. محمدی ادامه داد: وقتی به جای یک سهم یک سبد قرار می‌گیرد، طبیعتاً در این سبد می‌تواند حتی بعضی از نمادها به خاطر مسائلی همچون مجمع یا امثال آن بسته باشد، ولی قرارداد آتی و خود آن سبد به لحاظ معاملاتی موضوعیت داشته باشد که این هم مزیت دیگری است. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در موضوع ریسک نیز سبد سهام یا آتی که روی این سبد تعریف می‌شود، امکان پوشش ریسک بیشتری فراهم می‌کند، تاکید کرد: اینکه بشود در یک بخش از صنعت سرمایه گذاری کرد- مثلاً بخش پتروشیی ها، معدنی‌ها، بانکی‌ها و بیمه‌ها - با قرارداد آتی روی سبد سهام قابل تعریف است؛ لذا این مزیت، هم به افزایش حجم معاملات کمک می‌کند و هم به واسطه آن کشف قیمت صحیح‌تر انجام می‌شود.

نفت برنت از ۷۰ دلار عقب نشست

بهای معاملات آتی نفت برنت ۱۵ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۶۹.۲۵ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته به مرز ۷۰.۰۳ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ۱۲ نوامبر بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک سنت کاهش یافت و به ۶۲.۰۹ دلار در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا روز پنج شنبه ۳۶ سنت سقوط کرده بود. معامله گران می‌گویند کندی رشد اقتصادی که به تقاضا برای سوخت آسیب خواهد زد، قیمت‌ها را تحت فشار کاهشی قرار داده است.

اروپایی‌ها چند درصد درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند؟

مرکز آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد میزان پس‌انداز خانوارهای اروپایی با ۰.۱ درصد افزایش از ۱۲.۲ درصد در سه ماهه سوم به ۱۲.۳ درصد در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. از سوی دیگر در همین مدت نرخ سرمایه‌گذاری خانوارهای اروپایی ۹ درصد عنوان شده است که در مقایسه با مدت مشابه فصل قبل تغییری نکرده است. نرخ پس‌انداز خانوار از تقسیم میزان ناخالص پس‌انداز بر درآمد قابل تصرف خانوارها به دست می‌آید و در آن تغییرات حقوق بازنشستگی نیز مد نظر قرار می‌گیرد. پس‌انداز ناخالص بخشی از درآمد قابل تصرف خانوارها است که به عنوان مخارج مصرفی نهایی توسط خانوارها مصرف نمی‌شود. به نقل از ایسنا؛ نرخ ناخالص سرمایه گذاری خانوارها نیز از تقسیم دارایی ثابت ناخالص بر درآمد قابل تصرف به دست می‌آید.

سقوط طلای جهانی به پایین‌ترین قیمت ۱۰ هفته اخیر

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی با رشد ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن، کاهش یافت و نزدیک به پایین‌ترین حد خود در ۱۰ هفته گذشته قرار گرفت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افت کرد و به ۱۲۸۸.۷۵ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه به ۱۲۸۰.۵۹ دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت در ۱۰ هفته گذشته بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۹۳.۷۰ دلار رسید. طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۰.۲ درصد کاهش بها داشته است. این فلز ارزشمند روز پنج شنبه برای نخستین بار از نوامبر، به پایین میانگین قیمت ۱۰۰ روزه که در حدود ۱۲۸۲ دلار قرار دارد، سقوط کرده بود که ناشی از آمار اقتصادی مطلوب آمریکا و بهبود ریسک پذیری سرمایه گذاران بود.

قیمت جهانی مواد غذایی ثابت ماند

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد شاخص قیمت جهانی مواد غذایی در مارس ثابت بود و رشد قیمت لبنیات با افت قیمت غلات، روغن‌های گیاهی و شکر جبران شد. شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در مارس ۱۶۷ واحد در مقایسه با ۱۶۶.۸ واحد در فوریه بود. این شاخص ۳.۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کمتر است. شاخص قیمت لبنیات فائو در مارس ۶.۲ درصد نسبت به فوریه رشد کرد که ناشی از تقاضای بالاتر برای واردات کره، پودر شیر و پنیر بود. شاخص قیمت گوشت بر مبنای ماهانه ۰.۴ درصد رشد داشت. در مقابل، شاخص قیمت روغن گیاهی فائو، ماه میلادی گذشته ۴.۴ درصد کاهش داشت که به دلیل تقاضای کمتر برای روغن پالم بود. شاخص شکر نیز در همین مدت ۲.۱ درصد و شاخص غلات ۲.۲ درصد کاهش داشت. بر اساس گزارش رویترز، فائو پیش بینی خود از میزان تولید جهانی گندم در سال ۲۰۱۹ را تغییر نداد و ۷۵۷ میلیون تن اعلام کرد که چهار درصد بالاتر از سطح تولید سال ۲۰۱۸ است اما در مقایسه با رکورد تولید سال ۲۰۱۷، کمتر مانده است.

عربستان در پی حذف دلار از معاملات نفتی

رویترز نوشت: در صورت تصویب و اجرای لایحه «نوپک»، عربستان واحد پولی دلار را در معاملات نفتی خود کنار می گذارد. این خبرگزاری از قول سه منبع آگاه(بدون نام بردن از آنها) اضافه کرد: این تهدید عربستان طی دیدار مقامات ارشد انرژی دو کشور مطرح و درباره این موضوع حتی در اجلاس اوپک نیز مذاکره شده است.

پیش بینی اقتصادی همتی درباره سال ۹۸؛ تشدید مشکلات یا غلبه بر مشکلات/ اروپایی‌ها چند درصد درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند؟/ عربستان در پی کنار گذاردن دلار از معاملات نفتی است/ با ۴۰ میلیون کدام خودرو را بخریم؟

کنگره آمریکا پیش تر با دو هدف سهم داشتن آمریکا در تعین قیمت نفت و خارج کردن انحصار قیمت از دست اپک طرحی را در دستور کار قرار داده بود که درصورت تصویب نهایی هیچ سازمان تولیدکننده و صادرکننده نفتی نمی تواند در قیمت گذاری دخالت داشته و سبب تغییر در افزایش یا کاهش نرخ ها در بازار جهانی شود. این لایحه که قانون «هیچ کارتل تولیدکننده و صادرکننده» یا «نوپک» نام دارد همواره با مخالفت روسای جمهوری در آمریکا روبرو شده بود. ایده نوپک موضوع جدیدی نیست و به سال 2000 باز می‌گردد. رؤسای جمهور سابق آمریکا جورج دبلیو بوش و باراک اوباما تهدید کرده بودند در صورتی که این لایحه به‌عنوان قانون در امریکا تصویب شود، از قدرت وتوی خود برای متوقف کردن آن استفاده می‌کنند. در سال 2007 لایحه مشابهی در مجلس نمایندگان آمریکا با 345 رای موافق در برابر 72 رای مخالف تصویب شد و در سنا نیز با 70 رای موافق در برابر 23 رای مخالف رای آورد، اما با مخالفت کاخ سفید روبه‌رو شد. به نظر می‌رسد این بار احتمال بالایی وجود دارد که ترامپ چنین لایحه‌ای را به‌عنوان قانون امضا کند. دونالد ترامپ سال‌ها منتقد اوپک بوده و در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2016 جنگ لفظی وی در صفحات نخست روزنامه‌های بین‌المللی انعکاس یافت. ترامپ در آن زمان گفته بود آمریکا باید به‌طور کامل مانع واردات نفت از عربستان سعودی شود. وی همچنین وعده داده بود استقلال انرژی آمریکا را از دشمنان و کارتل‌های نفتی پس گرفته و یک استقلال انرژی آمریکایی کامل ایجاد می‌کند.

معاون وزیر: بارش‌های اخیر برای کشاورزی نوید سال پر محصولی را می‌دهد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: تمامی تلاش مسئولان جهاد کشاورزی و دولت اینکه خسارت بخش کشاورزی را هرچه سریع‌تر جبران کنند که بر این اساس تصمیمات خوبی نیز گرفته شده است. یزدان سیف اظهار داشت: کشاورزان این اطمینان خاطر را داشته باشند که مسئولان جهاد کشاورزی و دولت در کنار آنان هستند. وی در ادامه ضمن اظهار امیدواری از جبران خسارت ناشی از سیل در بخش کشاورزی به بهترین نحو ممکن گفت: تولید یکی از موضوعات بسیار مهم و مورد وفاق همه ارکان نظام در شرایط حاضر است. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: این مهم طی چند ساله گذشته به خصوص در بخش کشاورزی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. سیف ادامه داد: به رغم بارندگی‌های اخیر و آسیب بخشی از مزارع گندم و تولیدات باغی استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و سایر استان‌های سیل زده میزان تولید محصولات کشاورزی قابل قبول بوده و نسبت به چند سال اخیر رشد مناسبی داشته است. وی گفت: بارش‌های اخیر گرچه برخی از مردم را آزرده خاطر کرده اما برای حوزه بخش کشاورزی نوید سال پر محصولی را می‌دهد.

با ۴۰ میلیون کدام خودرو را بخریم؟

باشگاه خبرنگاران در جدولی به معرفی خودروهای دست دوم با بودجه ۴۰ میلیون تومان پرداخته است.

پیش بینی اقتصادی همتی درباره سال ۹۸؛ تشدید مشکلات یا غلبه بر مشکلات/ اروپایی‌ها چند درصد درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند؟/ عربستان در پی کنار گذاردن دلار از معاملات نفتی است/ با ۴۰ میلیون کدام خودرو را بخریم؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
عذبستان جرات ندارد وگرنه حکومتش را ساقط می کنند
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
هنوز از اقتصاد سردرنمیاری و گرنه این نظر رو نمیدادی
تو سخنرانیهاشون ما بهترین مردم هستیم و فلان و فلان ولی اجازه نمیدن به ماشین درست حسابی سوارشیم 40 میلیون 4000 دلار 206 تیپ دو مدل 85 حقوق کارگر 2 تومن
با این اقتصاد کاملا وارداتی مخصوصا در بخش کالای استراتژیک غذا از یکطرف و قاچاق مواد غذایی به کشورهای همسایه از طرف دیگر این پیش بینی ها واقعا درست است!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
اقتصاد کاملا وارداتی!!!!!!
سکوت موثرتر است تا پیش بینی های عجیب و غریب و فضا را فوق عادی نشان دادن.
نگاه تورو خدا! چهل میلیون باید بدیم ماشین دست دوم بگیریم!! نخواستیم داداش اتوبوس در خدمت همه
قیمتهای خودرو واقعا شرم آوره
اینها باید در گورستان ماشینها باشند اونوقت مردم بیچاره ایران باید 40 میلیون هم پول بابتش بدن ... عجیب ولی واقعی!
نتيجه سال پر محصول ، چند ماه بعد معلوم ميشه و مردم از منافعش بهره مند مي شوند . با اينهمه صدماتي كه به محصولات كشاورزي در مناطق سيل زده وارد شده كه متاسفانه خبر از كمبود و گراني مواد غذايي در ماههاي آينده را مي دهد ، فعلاً لطف كنيد و صادرات اينگونه محصولات را ممنوع كنيد . اگر به فكر رفاه مردم هستيد .
با۴۰میلیون میتونید ۴تادر و یه کاپوت بخرید
در ثبت نام خودروی سایپا در انتهای سال گذشته، مشاهده شد هر خودرو روزانه با یک میلیون تومان افزایش قیمت گذاری می شود بطور مثال 43 میلیون تومان شد 57 میلیون تومان. لاجرم تا الان و با همان منطق ریاضی که در دبیرستان خواندیم با 40 میلیون تومان بایستی هم اکنون بتوانیم همان خودرو را 70 میلیون تومان بخریم. ولی دولت تدبیر و امید با تلاش بی وقفه همچون سال قبل کاری کردند که اصلا خرید خودرو را فراموش کنیم و با 40 میلیون دنبال پیاز و 4 کیلو گوشت در صفوف حق شکم باشیم.
البته فولکس های قدیمی و ژیان زبان بسته را فراموش کرده اید.اضافه بفرمائید.
درخوشبینانه ترین حالت دلارسال ۹۸ بین ۱۷ تا۲۳ هزارتومان خواهدبود
آقای همتی می گویید از فردا با اولویت رسیدگی به هموطنان آسیب دیده از سیل، گام دوم را با قدرت برداریم رئیس جمهور هم در پیام نوروزی وعده کنترل قیمت ارز را داد قیمت جهانی طلا هم که کاهش یافته ...

پس چرا قیمت ارز و طلا و به طبع آن قیمت مایحتاج مردم نه تنها کاهش نمی یابد بلکه قیمتهای کالاهای اساسی که ناشی از بحران ارزی می باشد هر روز گران و گران تر می شود
کمی هم به فکر مردم باشید هموطنانی که تمامی ما یحتاج زندگی شان را از دست داده اند اگر 100 میلیون تومان وام بلاعوض نیز در اختیار آنا قرار دهید با این گرانی این پول به چه دردشان می خورد زمانی آنها می توانند به زندگی قبلی شان بر گردند که در بازار نیز آرامش وجود داشته باشد..
حالا کو ان 40میلیون ؟
آقای وزیر اقتصاد٬ ما هر چند سال یکبار از این شوکهای اقتصادی داشتیم و همیشه هم همین حرفهای تکراری‌زده شده و مسئولین قرار گذاشتند که دیگه از فلان سال کشور خوبی بشیم و خوب کار کنیم و خوب مدیریت کنیم و کلا توی دهن همه بزنیم. ولی زهی خیال باطل که همیشه حرفهای اوخالی بوده و همونی هستیم که بودیم. امسال هم همون پیش بینی اول محتمل تر و به واقعیت نزدیکتره.
شنبه ۱۷ فروردین ۹۸
دلار ۱۳۶۵۰
سکه ۴۸۲۰۰۰۰
آقای همتی ببخشد با کدام تولید وکدام صادرات وکدام رونق
اکثریت مردم قدرت خریدیک کیلوپیازهم ندارن چه برسه به ماشین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار